تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
دکتر محمد تقی کرمی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی مطرح کرد؛ تأثیر رسانه‌ها و تبلیغات بر سبک زندگی زنان در جامعه مدرن رسانه‌ها با استفاده ازتصاویر بسیار جذاب زمینه‌ آشنایی مخاطبان خود را با جدیدتریت مدهای روز در زمینه‌های گوناگون را فراهم کرده وحتی به صراحت اعلام می‌کنند درصدد «ارائه سبک‌های جدید زندگی» هستند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی؛ دکتر محمد تقی کرمی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی مقاله ای را با محوریت سبک زندگی زنان در دوماهنامه علمی فرهنگی و اجتماعی زنان که توسط پژوهشگده زن وخانواده به چاپ می رسد منتشر کرد که در ادامه به بخشی از آن اشاره می شود:   زندگی مدرن مولفه‌ها وویژگی‌های خاصی دارد که به واسطه‌ی همین ویژگی‌های متفاوت شیوه‌ زندگی متفاوتی را برای همه‌ی افراد به ویژه زنان رقم می‌زند. مدرنیته عصراستیلای نظام سرمایه داری است. زندگی در عرصه‌ای که در پس تولید هرکالای فرهنگی، انگیزه‌ای اقتصادی نهفته است و نظام سرمایه داری توانسته حضوری پررنگ در عرصه‌ تولیدات فرهنگی داشته باشد. در چنین شرایطی صور اقتصادی بیش از پیش در بازارتعیین کننده هستند و بازار آزاد تبدیل به جزء جدایی ناپذیرکالاهای فرهنگی شده است. در این بازار اقتصادی، تبلیغات تنها قدرت تعیین کننده‌ بازار است. تبلیغات حیات روزمره را در کنترل خود گرفته و بر روابط اجتماعی سیطره یافته است و زنان را به سوی شکلی ازسلیقه‌ جمعی تحمیلی سوق می‌دهد.   نگاهی به موضوعات رسانه‌های نوشتاری وتصویری نشان می‌دهد که عمده‌ترین موضوعاتی که به آن پرداخته می‌شود عبارت است از: مد ومدگرایی در زمینه‌های گوناگون، طراحی ودوخت لباس آشپزی، دکوراسیون خانه، موسیقی، ورزش و... این رسانه‌ها با استفاده ازتصاویر بسیار جذاب زمینه‌ آشنایی مخاطبان خود را با جدیدتریت مدهای روز در زمینه‌های گوناگون را فراهم کرده وحتی به صراحت اعلام می‌کنند درصدد «ارائه سبک‌های جدید زندگی» هستند. هرچند این تبلیغات تلاش می‌کنند تاهمه‌ افراد را فارغ از تفاوت‌های جنسیتی و سنی ‌تحت تاثیرقرار دهند اما می‌توان ادعا کرد، گروه هدف بخش بزرگی از این تبلیغات، زنان هستند. زنان به دلیل نقش‌های جنسیتی وخانوادگیشان، جایگاه مهم و تاثیرگذاری در گزینش‌های صورت گرفته درزمینه‌های مختلفی، همچون؛ آشپزی ولوازم آشپزخانه، لوازم منزل و دکوراسیون داخلی خانه، وسایل بازی و فراغت فرزندان و انتخاب لباس خود و دیگراعضای خانواده دارند.   به طورکلی نقش‌های جنسیتی و خانوادگی زنان و دختران جوان حجم وسیع تبلیغات ساخته شده با هدف تحت تاثیرقرار دادن این دوگروه وهمچنین تغییرات ایجاد شده درشرایط زندگی اجتماعی و خانوادگی زنان، به دنبال افزايش سطح تحصیلات، اشتغال و استقلال مالی وفکری زنان، زنان راتبدیل به یکی از گروه‌های مهم مصرف کننده‌ی کالاهای فرهنگی وبه تبع آن تعیین کننده‌ سبک زندگی نموده است. بنابراین و باتوجه به اهمیت جایگاه زنان، نگرش آن‌ها به سبک زندگی ولوازم آن، می‌تواند نقش مهمی در پیشبرد پروژ‌ه سبک زندگی بومی ایرانی-اسلامی و یا سبک زندگی مدرن، به عنوان رقیب آن داشته باشد. دراین میان دولت در مقام سیاست گذارفرهنگی می‌بایست با فراهم کردن زمینه‌ مشارکت فعال زنان نخبه، در کنار دیگر اندیشمندان دیگرحوزه‌های دانشگاهی و حوزوی، در تدوین وتعیین مولفه‌های بومی سبک زندگی، با در نظرگرفتن همزمان آرمان‌ها وواقعیات جامعه و همچنین عموم زنان، در پیاده سازی و عملی کردن سبک زندگی مطلوب، گام‌های اصولی وتعیین کننده‌ای بردارد. نخستین گام درایین رابطه: بررسی چرایی وضعیت موجود و داشتن نگاهی آسیب‌شناسانه به سبک زندگی کنونی زنان و دختران جامعه است. با این هدف در این نوشتار تلاش خواهد شد تا به این پرسش‌ها پاسخ داده شود؛ عوامل موثر برسبک زندگی زنان کدام است؟ ویژگی‌های جنسیتی سبک زندگی چیست؟ اهمیت تغییرسبک زندگی زنان درچیست ؟ ویژگی‌های جامعه‌ ایرانی درتغییرسبک زندگی زنان کدام است ؟ پیامدهای تغییردر سبک زندگی زنان چیست ؟ وراهکارهای مواجهه با تغییردر سبک زندگی زنان و پیامدهای آن کدام است؟      

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.