استاد سید محمدعلی ایازی، عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد تهران، مطرح کرد؛
فقه نیازمند دانش روانشناسی است / چالشهای فقه سنتی در مواجهه با تغییرات اجتماعی
دلیل برخی عدم پردازشها به مباحث و ادله جدید، عدم ضابطهمند بودن آن است درحالیکه برعکس است. در مثل ۴ فرسخ که مثلاً دقیق است چقدر اختلاف است درحالیکه مسیرة یوم و یا روایات یوم و لیله در آن زمان ۴ فرسخ میشده است نه اینکه آلان شخص با یک ربع رفتن و برگشتن به فردو بگوید مسافر شدم و تازه اختلاف شود هر فرسخ با این ذراع اینقدر است و با این محاسبه، قدری دیگر است؟
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، به نقل از پژوهشگاه فقه معاصر؛ در سالهای اخیر و با رواج فقههای نوپدید، بحث از کفایت یا عدم کفایت اصول فقه فعلی برای حل مسائل فقههای نوپدید بسیار مطرح شده است. در این میان، برخی قواعد فعلی اصول فقه را برای حل مسائل فقههای نوپدید کافی میدانند و برخی دیگر، دانش اصول فقه را نیازمند ضمیمهکردن قواعد دیگری میدانند، قواعدی مانند سیرههای عقلایی مستحدث، مقاصد شریعت، استفاده از دانشهای دیگر و … . در همین راستا اس با استاد سید محمدعلی ایازی، عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد تهران در گفتگویی به مبانی و پیشفرضهای عدم پرداخت غالب فقها به ادله نوپدید اصولی پرداخت. در این گفتگو استاد ایازی تلاش میکند تا به دلایلی که برای نپرداختن به این قواعد نوپدید مطرح شده است پاسخ دهد: