تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
میراث تربیتی اسلامی؛ گنجینه‌ای از ارزش‌ها و اصول تربیت / نگاهی به آثار برجسته در حوزه تعلیم و تربیت تربیت یک فرآیند ضروری برای انسان است و در زندگی فردی و اجتماعی او همراه اوست. تربیت همان عاملی است که شخصیت انسان را از سایر موجودات متمایز می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، به نقل از رادیو النجاح؛ تربیت یک فرآیند ضروری برای انسان است و در زندگی فردی و اجتماعی او همراه اوست. تربیت همان عاملی است که شخصیت انسان را از سایر موجودات متمایز می‌کند. تربیت به معنای حفظ ارزش‌های برتری است که جامعه بر پایه آن‌ها حرکت می‌کند. به طور کلی، تربیت به عنوان شبکه‌ای کامل از ارزش‌ها، رفتارها و اعمال تعریف می‌شود که از بزرگسالان به کودکان منتقل می‌شود. هدف این انتقال، تسهیل ادغام کودکان در جامعه‌ای است که در آن زندگی می‌کنند، و کمک به آن‌ها برای بهبود رفتارها و توانایی‌هایشان، و دستیابی به مهارت‌های زندگی تا به شهروندان صالح تبدیل شوند. یکی از اصول اساسی در تربیت این است که باید به ویژگی‌های روانی، ابعاد اجتماعی و مراحل رشد که شخصیت کودک را شکل می‌دهند، توجه کرد. از مهم‌ترین منابع و مراجع تربیت اسلامی، این است که عناصر آن از نگرش اسلامی به هستی، زندگی و جهان گرفته می‌شود و قدرت آن از دین اسلام سرچشمه می‌گیرد.

اندیشه تربیتی یا میراث تربیتی اسلامی

اندیشه تربیتی یا میراث تربیتی، حاصل کار تربیتی‌ای است که علمای مسلمان در طول زمان و مکان تولید کرده‌اند. این اندیشه‌ها و اجتهادات شامل نظرات و افکار مرتبط با آموزش، تربیت و تدریس است. اندیشه تربیتی اسلامی در آثار مهمی که در زمینه تربیت و آموزش نگاشته شده‌اند، حضور دارد. این آثار بسیار متنوع و گوناگون هستند. علما و اندیشمندان اسلامی به تربیت و آموزش توجه ویژه‌ای داشتند و آثار متعددی در این زمینه خلق کردند. از جمله نشانه‌های بارز حضور فعالیت‌های تربیتی در تمدن اسلامی، همین آثار و نوشته‌هایی است که در تربیت و چگونگی پرورش نسل جوان به ارزش‌های اخلاقی نگاشته شده است. این آثار به وضوح نشان می‌دهد که علمای اسلام تا چه اندازه در حوزه تربیت مشارکت داشته‌اند و نظریات مهمی درباره روش‌های تدریس و مسیرهای آموزشی و تربیتی ارائه کرده‌اند. از جمله کتاب‌هایی که می‌توان برای نشان دادن این توجه به آن اشاره کرد، کتاب «الفكر التربوي الإسلامي عبر النصوص» (اندیشه تربیتی اسلامی از طریق متون) است که توسط گروهی از پژوهشگران تهیه شده و زیر نظر دکتر محمد الدُریج[1] به چاپ رسیده است. این کتاب توسط مجله علوم تربیتی مراکش در سال 1992[2] منتشر شده و شامل متون، نقل‌قول‌ها و مدارک و نسخه‌های خطی نادری است که نشان‌دهنده حضور قوی فعالیت‌های تربیتی در بین علمای اسلام است.[3] همچنین نباید کتاب «التربية في الإسلام» نوشته محمد فؤاد الاهوانی را از یاد برد. این کتاب که تاکنون شش بار چاپ شده است، آخرین چاپ آن در سال 2002 توسط دارالمعارف در مصر منتشر شده است. در اصل، این کتاب پایان‌نامه دانشگاهی‌ای بود که به دانشگاه سوربن ارائه شد. به دلیل اهمیت این کتاب، فیلسوف معاصر مصری مصطفی عبدالرازق (درگذشته 1947م)[4] مقدمه‌ای ارزشمند برای آن نگاشته است که در آن توضیحی جامع و کامل درباره تربیت در اسلام و معرفی میراث تربیتی اسلامی و جایگاه آن در میان تمدن‌های دیگر ارائه می‌دهد. او همچنین به مشارکت علمای اسلامی در تألیف و علوم تربیتی اشاره کرده است. از دیگر آثار مهم در این زمینه، کتاب «تاريخ التربية الإسلامية» نوشته احمد شلبی است که در سال 1966 منتشر شد. این کتاب به عنوان یک دانشنامه تاریخی، اطلاعات بسیاری درباره مکان‌های آموزشی، کتابخانه‌ها، معلمان و دانش‌آموزان و همچنین فلسفه و نظام‌های تربیت اسلامی ارائه می‌دهد. آثار و کتاب‌های تربیتی در اسلام از جمله نشانه‌های حضور میراث تربیتی اسلامی، ظهور مجموعه‌ای از کتاب‌ها و آثار است که میزان توجه و اهمیتی که تربیت در میان علمای اسلام داشته را برجسته می‌کند. از برجسته‌ترین این کتاب‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • ادب الدنيا والدين اثر ماوردی، منتشر شده توسط دار إحياء التراث العربي، 1987.
  • كتاب العلم نوشته حارث محاسبی (وفات 243 هـ.ق).
  • الذريعة إلى مكارم الشريعة اثر حارث محاسبی (وفات 243 هـ.ق).
  • سياسة الصبيان نوشته ابن جزار قيروانی (وفات 369 هـ.ق)، چاپ دار الغرب الإسلامي، 1984.
  • كتاب السياسة از ابن سینا (وفات 428 هـ.ق).
  • رسالة المعلمين از جاحظ (وفات 299 هـ.ق).
  • تهذيب الأخلاق اثر ابن مسکویه (وفات 421 هـ.ق).
  • الأخلاق والسير نوشته ابن حزم (وفات 456 هـ.ق).
  • جامع بيان العلم وفضله نوشته ابن عبد البر نمری قرطبی.[5]
  • الرسالة المفصّلة لأحوال المتعلمين وأحكام المعلمين والمتعلمين اثر قابسی (وفات 349 هـ.ق).
  • آداب المعلمين والمتعلمين نوشته ابن سحنون قيروانی (وفات 256 هـ.ق).
  • أيها الولد نوشته امام غزالی (وفات 505 هـ.ق).
  • منهاج المتعلم اثر امام غزالی (وفات 505 هـ.ق).
  • فاتحة العلوم نوشته امام غزالی.
  • سراج المريدين نوشته ابن عربی اشبیلی اندلسی (وفات 543 هـ.ق).
  • النصيحة الولدية اثر ابوالوليد باجی، که به دلیل داشتن افکار عمیق در زمینه تربیت، بین پژوهشگران و علاقه‌مندان به میراث تربیتی اسلامی شهرت زیادی پیدا کرده است.
از آثار تربیتی مراکش نیز می‌توان به کتاب القانون في أحكام العلم وأحكام العالم وأحكام المتعلم نوشته حسن بن مسعود یوسی (وفات 1102 هـ) اشاره کرد. این کتاب جامعی است که بسیاری از مسائل تربیتی را که به مشکلات آموزشی پرداخته، بررسی کرده است. او علم و انواع معرفت را تعریف کرده و به حقیقت عقل[6] پرداخته است. هنگام بحث درباره انواع اطلاعات، با شدت به مخالفان اطلاعات حسی پاسخ داده است. این کتاب در ادامه درباره احکام عالِم، (به معنای معلم)، سخن گفته و به آداب معلم در رفتار با خود اشاره کرده است. همچنین به آداب دانش‌آموز با معلم، سفر برای کسب علم، و آفات و موانع علم پرداخته و در نهایت به استفاده از کتاب‌های درسی اشاره کرده است. ____________________________________ [1] – محمد الدریج، کارشناس تربیتی مراکشی و عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی در رباط، مراکش. وی چندین مطالعه و تحقیق در زمینه تربیت منتشر کرده و همچنین سردبیری چندین مجله علمی داوری شده از جمله مجله مطالعات روان‌شناسی و تربیتی را بر عهده داشته است. او در چندین دانشگاه عربی عضویت داشته و بر تعداد زیادی از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشگاهی در دانشکده علوم تربیتی رباط نظارت کرده است. [2] – کتابشناسی «التربية الإسلامية والتعليم الإسلامي»، تهیه شده توسط مجله الدراسات النفسية والتربوية، رباط، مراکش: شماره 9، سال: 1984. [3] – "الفكر التربوي الإسلامي عبر النصوص" نوشته گروهی از پژوهشگران، صفحه: 16.

[4] – مصطفی عبدالرزاق (درگذشته: 1947م)، به عنوان پیشگام فلسفه عرب شناخته می‌شود. از مهم‌ترین آثار فلسفی او می‌توان به "تمهيد لتاريخ الفلسفة الإسلامية" و کتاب "الإمام الشافعي مؤسس علم اصول الفقه" اشاره کرد که در سال 1945 در مجموعه أعلام الإسلام منتشر شد. برادرش، شیخ علی عبدالرزاق، مجموعه‌ای از مقالات او که در روزنامه‌ها و مجلات منتشر شده بود را در کتابی به نام "من آثار مصطفي عبد الرازق" گردآوری کرد. این کتاب با مقدمه دکتر طه حسین در سال 1957 منتشر شد.

[5] – منتشر شده توسط دار الکتب العلمیة، سال: 1978. [6] – همان، صفحات: 107 و 109.

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.