به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، به نقل از روابط عمومی وزارت علوم؛ نخستین همایش ملی «هوش مصنوعی در آموزش و یادگیری» با هدف آشنایی با فناوریهای نوظهور و کاربرد آنها در آموزش و یادگیری به همت دانشگاه علامهطباطبائی و همکاری ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران و دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد. هوش مصنوعی بر اساس ویژگیهایش، در حوزه آموزش و یادگیری انقلاب ایجاد میکند حمیدرضا مقامی، دبیر علمی نخستین همایش ملی هوش مصنوعی در آموزش و یادگیری نیز در ادامه این همایش اظهار کرد: هوش مصنوعی میتواند انقلاب جدیدی ایجاد کند و در همین راستا تصمیم گرفتیم که از این فناوری در قالب ابزاری برای یادگیری استفاده کنیم. وی افزود: استادان دانشگاه علامهطباطبائی جزو نخستین مدرسان حوزه هوش مصنوعی بودند و قصد داریم کارگاههایی را در آموزش عالی و مراکز آموزشی برگزار کنیم. دبیر علمی همایش عنوان کرد: یکی از مسائل هوش مصنوعی آینده آن است که آیا این فناوری میتواند تحولی در سیستم آموزشی ایجاد کند که به نظر میرسد سیستم هوش مصنوعی بر اساس ویژگیهایش قرار است انقلابی ایجاد کند. وی در ادامه با اشاره به نحوه برگزاری این همایش خاطرنشان کرد: از استادان برجسته در زمینه علوم شناختی دعوت کردیم که در این همایش شرکت کنند. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و در راس آن رئیس دانشگاه نیز مسیر را برای ما هموار کرد تا این همایش برگزار شود. مقامی عنوان کرد: در این همایش 9 گرنت پژوهشی خواهیم داشت. یکی از این گرنتها به صورت تخصصی آموزش پلیس است. وی افزود: بیش از 400 عنوان مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که از این بین 180 مقاله پذیرفته شد. برای داوری این مقالات نیز دو داور انتخاب شد تا با بررسیهای لازم بهترین مقاله را انتخاب کنند. دبیر علمی نخستین همایش ملی هوش مصنوعی در آموزش و یادگیری بیان کرد: در ملاحظات اخلاقی هوش مصنوعی، بیشترین آمار مقاله را داشتیم زیرا مهمترین دغدغه امروزی ما این است که شاید هوش مصنوعی جای انسان را در انجام کارها بگیرد. همچنین در حوزه مدارس، مقاله های زیادی داشتیم و این نشان میدهد دغدغه معلمان در مدارس در این زمینه بسیار است. استفاده از فناوری هوش مصنوعی در تحلیل دادههای برنامه سنجش سلامت نوآموزان در بخش دیگری از این همایش حجتاله الماسی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور بابیان اینکه یکی از گامهای مهم در راستای عدالت آموزشی موضوع تشخیص استعدادها و شناسایی آنها است، گفت: وظیفه شناسایی و غربالگری این استعدادها و همچنین اختلالات رشدی برای هشت میلیون کودک دوره پیش از دبستان به عهده سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور است که این روند از طریق ۹۰۰ پایگاه مرکز جامع سنجش، آموزش و توانبخشی و مداخله بههنگام رشدی و تربیتی انجام میشود. وی در ادامه با بیان اینکه در این برنامه، غربالگری در حوزههای مختلف رشدی انجام میشود، تصریح کرد: نتایج این غربالگریها شامل اطلاعات دموگرافی، خانواده، محل سکونت و وضعیت جسمانی و بینایی و شنوایی نوآموزان است که همه این اطلاعات در سامانه رشدی و تربیتی سیرت که از سامانههای سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور است، ثبت میشود. الماسی افزود: همچنین در این برنامه حیطههای گفتار و زبان، شایستگیهای حرکتی و مهارتهای شناختی پایه مانند حافظه و مهارت حل مسئله و مشکلات رفتاری و هیجانی کودکان نیز ارزیابی میشود. وی با بیان اینکه در این برنامه برای هر کودک ۳۲۳ داده جمعآوری میشود و این دادهها در سی گروه قرار میگیرد، افزود: در سالهای گذشته برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان تنها برای کودکان ششساله انجام میشد اما در حال حاضر این برنامه برای کودکان چهار تا شش سال نیز انجام میشود. معاون وزیر ادامه داد: به دلیل گستردگی مؤلفههای تأثیرگذار و پیچیدگی آنها و همچنین گسترده بودن آموزشوپرورش، تشخیص درست و دقیق اختلالات رشدی یکی از چالشهای غربالگری است که میتوان از طریق هوش مصنوعی این روند را بهصورت دقیقتر انجام داد. وی با بیان اینکه تحلیل درست دادهها به کمک هوش مصنوعی به تدوین برنامه آموزشی و توانبخشی نوآموزان و دانشآموزان کمک میکند، تأکید کرد: بین استفاده مفید از این دادهها و آینده کشور رابطه معناداری وجود دارد و این فرآیند نیازمند توجه است. الماسی در پایان خواستار همکاری دانشگاهها و سایر ارگانهای مرتبط، برای استفاده از فناوری هوش مصنوعی در برنامه سنجش و سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی شد. در پایان نخستین همایش ملی هوش مصنوعی در آموزش و یادگیری با اهدای تندیس و لوح از برگزیدگان این همایش تقدیر شد. گفتنی است «هوش مصنوعی و آموزش پزشکی»، «هوش مصنوعی و آموزش مهندسی»، «هوش مصنوعی در تولید محتوا و طراحی آموزشی»، «هوش مصنوعی و آموزش ویژه»، «هوش مصنوعی در توسعه و بهسازی منابع انسانی»، «هوش مصنوعی در سنجش و ارزشیابی آموزشی»، «هوش مصنوعی و علوم شناختی»، «هوش مصنوعی در آینده آموزش و ملاحظات اخلاقی» و «هوش مصنوعی و مدارس»، محورهای نخستین همایش ملی هوش مصنوعی در آموزش و یادگیری بود که در 9 نشست تخصصی ارائه شدند.