آیتالله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در گفتگو با خبرنگار مفتاح اندیشه مطرح کرد؛جهاد دفاعی در برابر رژیم صهیونیستی یک فریضه الهی مبتنی بر فقه اسلامی/ تحریم کالاهای اسرائیلی واجب شرعی بر همه مسلمانان استاگر در کشوری قوانین و مقرراتی وجود داشته باشد که با وظایف شرعی اسلامی، از جمله وظیفه جهاد دفاعی در برابر دشمن صهیونیستی، تضاد داشته باشد، وظیفهی ملتها این است که به دولتهای خود فشار بیاورند تا با امت اسلامی و وظایف شرعی همسو شوند. یکی از بزرگترین موانع آزادی فلسطین و قدس، کشورهایی هستند که با رژیم صهیونیستی همسو شدهاند یا در برابر این موضوع سکوت کردهاند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، آیتالله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیل مفتاح علوم انسانی اسلامی به وظایف اقدامات رژیم صهیونیستی و وظایف مسلمانان در قبال آن پرداخت.
خبرنگار مفتاح اندیشه: شرایط کنونی در مورد لبنان و فلسطین، شرایط دفاع است یا جهاد؟
رژیم صهیونیستی بیش از 75 سال است که سرزمین اسلام را غصب کرده و ملت فلسطین را آواره کرده است. این رژیم جعلی حاکمیت مردم فلسطین را از بین برده است. از این رو، طبق اجماع فقه شیعه و اهل سنت، بلکه براساس ضرورت دین و مسلمین، جهاد دفاعی در مقابل رژیم صهیونیستی یک واجب شرعی است.
حتی عملیات "طوفان اقصی" نیز یک اقدام دفاعی در برابر غصب و اقدامات غیرمشروع رژیم صهیونیستی بود. کشتارهای زن و کودک، نابودی زیرساختها و آواره کردن یک ملت که توسط این رژیم انجام میشود، نهتنها تازگی ندارد بلکه ادامه همان سیاستهای ظالمانهای است که در 75 سال گذشته بر مردم فلسطین اعمال شده است.
پس از طوفان الاقصی و در طی سال گذشته، رژیم صهیونیستی با خشونت و بیرحمی، هم در غزه و هم در لبنان، به اقدامات جنایتبار خود ادامه داده است. بدون رعایت هیچگونه ملاحظات حقوقی، عرفی و بینالمللی یا احترام به کنوانسیونهای بینالمللی، این رژیم غیرنظامیان، کودکان و زنان را هدف قرار داده و زیرساختهای این مناطق را نابود کرده است.
همه این اقدامات، با پشتیبانی کامل از سوی آمریکا انجام میشود. کمکهای نظامی، مالی، تبلیغاتی، سیاسی و دیپلماتیک آمریکا، رژیم صهیونیستی را در ارتکاب این جنایات همراهی میکند. بنابراین، همه اقداماتی که در مقابله با این رژیم جعلی انجام میشود، از جنس جهاد دفاعی است و حکم جهاد دفاعی بهعنوان یک واجب شرعی بر همگان لازم است.
هر کسی باید هر آنچه در توان دارد انجام دهد تا از مقاومت مشروع ملت فلسطین و ملت لبنان حمایت کند. حزبالله لبنان و مقاومت لبنان در حمایت از مردم مظلوم غزه وارد میدان شدند. دبیرکل قهرمان حزب الله و سایر فرماندهان این سازمان با فداکاری در دفاع از ملت مظلوم مردم غزه و در راه آزادی قدس، جان خود را فدا کردند. باید قدردان شهادت این ایشان باشیم، چرا که دفاع از اصل اسلام و دفاع از مظلومان است و این امر قابل تقدیر است.
فداکاری و ایثار شهدای حزبالله، از جمله شهید نصرالله و فرماندهان حزبالله، در دفاع از ملت فلسطین و مردم غزه کاملاً جوانمردانه، انساندوستانه و فداکارانه بود. این دفاع فراتر از اختلافات مذهبی سنی و شیعه است. کسانی که سعی میکنند موضوع مقاومت را به مسائل سنی و شیعه تبدیل کنند، عملاً در خط دشمن صهیونیستی عمل میکنند.
خبرنگار مفتاح اندیشه:با فرض اینکه جنگ اسرائیل و کشورهای مسلمان دفاع باشد، در این صورت وظیفهی قیادت و سازماندهی جنگ با کیست؟ گفته میود در دفاع اذن ولی فقیه شرط نیست، اما در شرایطی که عمل دفاع پیچیده بوده و نیازمند قیادت و سازماندهی باشد، در این موارد چه کسی عهدهدار سازماندهی جهاد است؟
آیتالله کعبی: برخی تصور میکنند که چون جهاد دفاعی یک واجب شرعی و عقلی است، نیازی به اجازه یا نظم ندارد و هر کسی میتواند بدون اذن وارد جبهه شود و از مسلمانان دفاع کند. در حالی که این تصور به کلی اشتباه است. دفاع همهجانبه جهادی، نیازمند نظم، سازماندهی، برنامهریزی، طراحی عملیات و فرماندهی است و اتاق فرماندهی جنگ باید بهطور دقیق سازماندهی شود.
همه انواع جهاد از جمله جهاد ابتدایی و جهاد دفاعی طبق ضوابط شرعی باید تحت نظر ولی فقیه و ولی امر مسلمین انجام شود. محور مقاومت، از جمله مقاومت فلسطین، حزبالله لبنان، مقاومت عراق، یمن و سایر گروههای مقاومت، مستقل اما هماهنگ با یکدیگر عمل میکنند.
حزبالله لبنان خود را از نظر دینی، شرعی و انقلابی متعهد به خط فرمان ولی فقیه میداند و مشروعیت خود را از ولایت فقیه میگیرد. شهید سید حسن نصرالله بارها اعلام کرده است که حزبالله به افتخار خود میبالد که حزب ولایت فقیه است. با این حال، ولایت فقیه به معنای دخالت در امور داخلی کشورها نیست. همانطور که شهید نصرالله تأکید کرده، ولایت فقیه با منافع ملی هر کشوری منافاتی ندارد.
حزبالله براساس خطوط کلی که برای بازسازی امت اسلامی و حمایت از ملت مظلوم فلسطین از ولایت فقیه دریافت کرده، مستقل عمل میکند. به همین دلیل، حزبالله موفق شده معادلهای را میان ارتش، مقاومت و ملت در لبنان به وجود آورد. این مقاومت، با توجه به تنوع فرهنگی و تمدنی کشور لبنان، براساس آرمانها و اصول اسلامی و با برخورداری از مشروعیت فقهی فرماندهی میدان جنگ را به عهده دارد.
خبرنگار مفتاح اندیشه: اگر برخی گروههای مسلمان در جانب کفار ایستاده و به آنان در هجوم به گروهی از مسلمانان کمک کنند، وظیفه دیگر مسلمانان در قبال گروههای مسلمانِ کمککننده به کفار چیست؟ مقابله با آنان از چه باب است؟
آیتالله کعبی: امروز جبههبندی بسیار روشن است. از یک طرف، جبهه استکبار به سرکردگی آمریکا و رژیم صهیونیستی وجود دارد و از طرف دیگر، محور مقاومت اسلامی. تماشاچی بودن یا سکوت کردن در برابر این جنایات، و بدتر از آن، همراهی با آمریکا و رژیم صهیونیستی، غضب الهی را به همراه خواهد داشت.
وظیفه ما جهاد تبیین و روشنگری و است. باید بر دولتهایی که با رژیم صهیونیستی و آمریکا همسو هستند، فشار وارد شود. ملتها باید با راهپیماییها، اعتراضات و اعلام حمایت از ملتهای مظلوم فلسطین، غزه و لبنان، همراهی خود را با مقاومت اعلام کنند. همچنین، فشار بینالمللی، دیپلماتیک و حتی اقتصادی بر کشورهایی که همسو با رژیم صهیونیستی هستند، یک وظیفه جهادی است و باید این فشارها بهطور مؤثر اعمال شود تا بتوانیم از امت اسلامی دفاع کنیم.
تحریم کالاها، اجناس و وسایلی که به رژیم صهیونیستی کمک میکنند، امروز یک واجب شرعی است. جلوگیری از عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی نیز از وظایف شرعی مسلمانان است. هر فرد باید در حد توان خود، در تحریم کالاها و معاملات اقتصادی با رژیم صهیونیستی و قطع روابط سیاسی و اقتصادی با این رژیم تلاش کند و فشار بیشتری بر دولتهای طاغوتی وارد کند.
خبرنگار مفتاح:ثغر و مرز در مفهوم اسلامی چگونه تحلیل میشود؟ حدود دار الاسلام و دار الکفر چیست؟
آیتالله کعبی: در اسلام، مرزها از نوع اعتقادی و دینی هستند، نه جغرافیایی. مرزهای جغرافیایی که امروز مشاهده میکنیم، عمدتاً ساخته و پرداخته دشمنان اسلام هستند تا امت اسلامی را تکهتکه کنند و در میان مسلمانان تفرقه بیندازند. ما به مفهومی به نام "دارالاسلام" معتقدیم، یعنی سرزمین اسلامی که محدود به مرزهای جغرافیایی نیست، بلکه وسعت آن جهان اسلام است.
بنابراین، اگر جایی از سرزمینهای اسلامی توسط دشمنان تهدید یا اشغال شود، بر همه مسلمانان جهان واجب است که از آن دفاع کنند. مانند وضعیتی که اکنون در غزه و لبنان وجود دارد. این دفاع وظیفهای همگانی است. از سوی دیگر، دارالاسلام یک قرارگاه مرکزی و یک محور اصلی دارد، که در حال حاضر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بهعنوان دولت شرعی "دارالاسلام" است.
این دولت، مانند دولت پیامبر اکرم (ص) در مدینه و جزیرهالعرب، مرکز و محور اصلی امت اسلامی است. همانطور که در زمان پیامبر امت اسلامی در تمام سطح جهان خود را متعهد به دولت پیامبر (ص) میدانستند، امروز نیز جمهوری اسلامی بهعنوان دولت شرعی در جهان اسلام نقش محوری دارد.
محور مقاومت اسلامی متعهد به حفظ دولت مرکزی دارالاسلام است. شهید سید حسن نصرالله نیز بارها تأکید کرده که حفظ جمهوری اسلامی اوجب واجبات است، زیرا این امر باعث تقویت و پیشبرد جبهه مقاومت اسلامی میشود.
تعریف دارالاسلام و دارالکفر بسیار مفصل است و در فقه اسلامی حداقل چهار یا پنج تعریف مختلف از آنها ارائه شده است. بهطور خلاصه میتوان گفت که:
دارالاسلام سرزمینی است که در آن احکام اسلامی اجرا میشود. نمونه بارز آن جمهوری اسلامی ایران است.
دارالاسلام به سرزمینی گفته میشود که اکثریت مردم آن مسلمان هستند. مانند کشورهای اسلامی فعلی.
دارالاسلام جایی است که سوق مسلمین باشد و شعاعر مسلمانان در آن اعمال میشود. برای مثال، اذان گفته میشود و مساجد وجود دارند، حتی اگر حکومت اسلامی نباشد. این سرزمین همچنان دارالاسلام محسوب میشود.
البته دارالکفر همیشه به معنای دشمنی مستقیم با اسلام نیست. برخی از سرزمینهای دارالکفر ممکن است بی طرف باشند یا با مسلمانان قراردادهای عدم تعرض و امنیت داشته باشند و در حالت صلح با آنها باشند. این سرزمینها "دارالامان" محسوب شوند.
اما سرزمینهایی که به طور مستقیم اسلام و مسلمانان را تهدید میکنند، مانند رژیم صهیونیستی که با اقدامات خود افساد فیالارض میکند و امت اسلامی را مورد حمله و تهدید قرار میدهد، بهعنوان دارالکفر شناخته میشوند.
رژیم صهیونیستی از دیدگاه فقه اسلامی به عنوان دشمنی با خدا و رسول او و دشمن مسلمین شناخته میشود و همچنین به دلیل فساد گستردهای که در جهان اسلام به وجود آورده، "مفسد فیالارض" است. بر این اساس، حکم قطعی شرعی جهاد دفاعی در برابر این رژیم صادر شده است. اما در مورد دیگر رژیمها و کشورها که دشمنی مستقیم با اسلام و مسلمانان ندارند، ممکن است توافقهایی برای روابط صلحآمیز برقرار شود و در این صورت، آنها به عنوان "دارالامان" یا سرزمینهای همسو با کشورهای اسلامی به حساب میآیند.
خداوند در قرآن کریم میفرماید: «لا ینهاکم الله عن الذین لم یقاتلوکم فی الدین و لم یخرجوکم من دیارکم ان تبروهم و تقسطوا الیهم ان الله یحب المقسطین إِنَّمَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ قَاتَلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَأَخْرَجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ» (سوره ممتحنه، آیه 8 و 9) این آیه نشان میدهد که با آنانی که علیه مسلمانان دشمنی و جنگ نکردهاند، باید با قسط و عدل رفتار شود.
خبرنگار مفتاح اندیشه: رابطه دار الاسلام و مرزهای معمول دولت-ملتهای مسلمان در عصر حاضر چیست؟
آیتالله کعبی:دارالاسلام مورد تعرض واقع شده است و 75 سال است که سرزمین اسلامی غصب شده یعنی فلسطین در اختیار رژیم صهیونیستی است. واجب شرعی است که همه امت اسلامی بر علیه دشمن مشترک یعنی رژیم صهیونیستی متحد شوند و تحت یک رهبری یکپارجه امت اسلامی را بازسازی کنند.
با توجه به تجاوزها و اشغالگری رژیم صهیونیستی، وظیفه شرعی همه مسلمانان، مقابله با این رژیم و حمایت از ملت فلسطین است. امروز، امت اسلامی باید متحد شود و تحت رهبری یکپارچه به بازسازی و تقویت خود بپردازد.
خبرنگار مفتاح اندیشه: اگر مقتضای عمل به احکام اولیهی اسلام با مقتضای عمل به قوانین دولت-ملتهای مسلمان تعارض داشته باشد چه باید کرد؟
آیتالله کعبی: اگر در کشوری قوانین و مقرراتی وجود داشته باشد که با وظایف شرعی اسلامی، از جمله وظیفه جهاد دفاعی در برابر دشمن صهیونیستی، تضاد داشته باشد، وظیفهی ملتها این است که به دولتهای خود فشار بیاورند تا با امت اسلامی و وظایف شرعی همسو شوند. یکی از بزرگترین موانع آزادی فلسطین و قدس، کشورهایی هستند که با رژیم صهیونیستی همسو شدهاند یا در برابر این موضوع سکوت کردهاند. اگر این کشورها قوانینی برای عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی تصویب کنند، چنین قوانینی از مشروعیت برخوردار نخواهند بود. البته، اگر قوانین کشورها به منافع عمومی و نظم کشور مرتبط باشد، باید رعایت شوند و مورد احترام است.