به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، به نقل از ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، شامگاه ۱۷ آذرماه در نشست علمی «روشهای اثرگذاری قرآن بر علوم» که از سوی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه و ذیل سلسله نشستهای مرجعیت علمی قرآن برگزار شد با بیان اینکه پروژه مرجعیت علمی قرآن به دنبال اثبات و تبیین جایگاه قرآن در ساحت علوم و حیات تمدنی انسان است، گفت: باور به اینکه قرآن نقش اساسی و مهمی در حیات انسانی و حوزه دانشی دارد باوری عمیق و دینی است که مربوط به دوره معاصر هم نمیشود. ولی جهت جالب و جدید این ماجرا آن است که این پروژه معتقد است ما میتوانیم فهم قرآن را در بستری به ثمر بنشانیم که هم منتهی به تغییرات در علوم بشری بشود و هم تغییرات فرهنگی اجتماعی را دچار تحول و تغییرات تمدنی در مسیری که مدنظر قرآن است، کند. از این جهت این رویکرد کاملا تازه است. استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه پروژه مرجعیت علمی قرآن کریم به دنبال مطرح کردن علم دینی نیست گرچه بیتناسب با آن هم نیست، اظهار کرد: هدف اصلی و نقطه تمرکز مرجعیت علمی قرآن، پروژه علم دینی نیست بلکه به دنبال اصل قرآنی «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا»؛ یعنی باور بر این است که قرآن کریم برای هدایت بشر و افقگشایی فراروی حیات و تمدن بشر بهترین راه و الگو را معرفی کرده است. به تعبیری پروژه مرجعیت علمی قرآن قبل از اینکه ناظر به علم باشد مربوط به حیات تمدنی است. رئیس بنیاد بینالمللی امامت با بیان اینکه قرآن اگر بخواهد در حیات بشری تاثیر بگذارد حتما باید از منظر علوم این کار انجام شود گفت: برخی میگویند قرآن کریم منبعی تمدنی است و حتما باعث تحول در حیات بشری است ولی در تبیین این ادعا میگویند قرآن مجموعهای از احکام و اخلاقیات است و بشر باید آن را پیاده کند و اگر پیاده کرد جامعه ایمانی و سعادتمند خواهد شد ولی سؤال این است که این احکام و ارزشهای سیاسی و اجتماعی قرآن چگونه قابل پیادهسازی است و آیا اساسا بدون علوم میتوان این کار را کرد؟