به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، به نقل از خبرگزاری حوزه؛ آیت الله علیاکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، عصر شنبه ۱۷ آذرماه در مراسم افتتاحیه پنجمین همایش علوم انسانی- اسلامی، پژوهش و فناوری که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزارشد، اظهار کرد: این پرسش که آیا میتوان دانشی با محوریت مقاصدالشریعه سامان دهیم؟ مقاصد الشریعه کارکردهای معتبر دینی دارد و صرفاً کارکرد آن معرفتشناختی نیست و میتواند به مثابه قرائن برای کشف قواعد دینی از آن استفاده کرد و حتی میتوان از آن برای تولید علوم انسانی اسلامی بهره ببریم. استاد رشاد با بیان اینکه مقاصدالشریعه مصالح عام و کلی تشریع الهی برای عباد بوده است که حاصل آن هم دفع ضرر از بندگان و جلب منفعت برای آنان است، اظهار کرد: در زمینه علوم انسانی اسلامی ابتدا باید مشخص کنیم که یک علم با چه مبنایی، اسلامی است یعنی کدام ملاک اگر بود علمی اسلامی است و اگر نبود اسلامی نخواهد بود و باید از چه روششناسی برای تولید این علم باید استفاده شود و تلقی ما از این علوم چیست؟ رئیس شورای حوزه علمیه تهران با اشاره به مناط وحدت و تمایز علم که فلاسفه به آن پرداختهاند و از جمله ابن سینا در شفا به صورت مفصل وارد بحث شده است، افزود: زمانی انباشتی از قضایا منجر به یک علم میشود که درون آن نوعی انسجام و وحدت وجود داشته باشد و در بیرون هم تمایز. برخی گفتهاند موضوع و خصوصیت موضوع در هر علمی سبب ایجاد انسجام درون و تمایز در بیرون است و برخی هم غایت را مطرح کردهاند که از جمله آخوند خراسانی بر این مسئله تاکید دارد. برخی هم گفتهاند که گاهی چند مسئله در بین علوم مختلف مشترک است ولی هر علمی از یک حیث به آن میپردازد. وی افزود: گروهی گفتهاند برخی از علوم به غایت، برخی به موضوع و ... تمایز در بیرون پیدا میکنند؛ نظریه تناسق میگوید هر علمی دارای ۵ مؤلفه یعنی مبانی، موضوع، مسائل، منطق و غایت است و هر وقت این چند بعد با هم ساماندهی شدند علم تولید خواهد شد. رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه میتوان جایگاههای گوناگونی را در نظر بگیریم که اگر مقاصد را در آن اشراب کنیم حضور تاثیرگذاری در علوم انسانی خواهد داشت، اضافه کرد: از جمله این جایگاه، پیشانگارههای مقاصد در فلسفه علوم انسانی است زیرا مقاصد همان غایات است و گفتیم یکی از ۵ مؤلفه رکنی هر علمی، غایت آن است.