آیتﷲ محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مطرح کرد؛
مقلّد میتواند فهم فقیه از موضوعشناسی را نپذیرد
اهمیت موضوعشناسی بهخاطر این است که احکام شرعیه دارای موضوع هستند؛ یعنی هر حکمی دارای یک موضوعی است، لذا باید موضوع باید برای ما مشخص بشود تا آن حکم بر روی آن قرار بگیرد. مسئله موضوعشناسی خیلی مهم است چون اگر موضوع را اشتباه بکنیم آن حکم هم اشتباه میشود. برای فقیه لازم است که موضوع را بشناسد و حکم را بر آن موضوع قرار بدهد؛ لذا یک بحث در کیفیت استنباط احکام شرعیه است و یک بحث دیگر در استنباط احکام موضوعات. برای تشخیص موضوع، باید توجه بکنیم که موضوعات دارای اقسامی هستند و تشخیص موضوع در هر موردی ممکن است با مورد دیگر متفاوت باشد. برای تشخیص موضوعات چند مسیر وجود دارد. یکی از مسیرها این است که تفسیر القرآن بالقرآن کنیم، بدین معنا که هر موضوعی که در قرآن آمده و در آیات دیگر تکرار شده است را بهوسیله معنای مکرّر آن در آیات دیگر، معنا کنیم. مثلاً برای فهم کلمۀ «رؤیت» در رؤیت هلال، هم از قرآن میتوان کمک گرفت و هم از روایات. با تجمیع موارد استعمال این لفظ در آیات و روایات، معنای آن کشف میشود. همینطور در مثل لفظ غنا.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، به نقل از پژوهشگاه فقه معاصر؛ موضوعشناسی علاوه بر اهمیت و جایگاهی که هم در کشف احکام موضوعات موجود در زمان صدور نصوص و هم در کشف موضوعات مستحدث دارد، مباحث فقهی دارد که کمتر بهصورت استقلالی مورد گفتگو قرار گرفته است؛ مباحثی از قبیل تفاوت بین موضوعات عادی و موضوعات مستنبطه، حجیت تشخیص موضوع توسط فقیه برای مقلّد، امکان یا عدم امکان تخطئه فقیه در تشخیص موضوع، و… . پیرامون چیستی موضوعشناسی، اهمیت و جایگاه آن، با آیتﷲ محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفتگو کردیم. او زاده ۱۳۳۱ قم است و پس از تکمیل تحصیلات خود در دوره سطح، از سن هفده سالگی در دروس خارج آیات گلپایگانی، اراکی، مکارم شیرازی، مرتضی حائری، وحید خراسانی و میرزا هاشم آملی حضور پیدا کرد. وی از سال ۱۳۶۸، تدریس خارج اصول و سه سال بعد، تدریس خارج فقه را در مدرسه آیتﷲ گلپایگانی آغاز کرد که تاکنون نیز ادامه دارد. مشروح گفتگوی اختصاصی فقه معاصر با این استاد برجسته درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، به قرار زیر است: