به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، به نقل از خبرگزاری رحا؛ حجتالاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، درباره «فهم مختصات نظریه دولت در اندیشه مقام معظم رهبری» پیرامون مبانی جکومت اسلامی مطرح کرد: اگر قرار باشد دولت را به معنای نظام جامع ادارهی کلان جامعه لحاظ کنیم طبعا دولت به معنای قوه مجریه نیست؛ بلکه به معنای نظام جامع اداره کشور است که میتواند مبتنی بر چهار عنصر باشد که ذیل واژه حکم یا حکومت آن را خلاصه میکنم؛ از یک جهت با حکومت مواجه هستیم، از یک جهت با حاکمیت و از جهتی دیگر با حاکم و حکمرانی. حاکمیت یعنی مبانی نظری یک حکومت که چه بسا شامل خاستگاهها، مقبولیت و مشروعیت و غایات و موارد پیشا حکومت میشود که عمدتا ناظر به مبانی تصوری و تصدیقی آن است. نکته دیگر در بحث خود حکومت است که عمدتا ساختارها، قوانین و روشها مد نظر قرار گرفته میشود. طبیعتا ساختارهای هر نظام متناسب با خودش است. حاکم یا کارگزار طبیعتا به عنوان علت فاعلی این حکومت باید ویژگیهای متفاوتی داشته باشد و وظایفی خواهد داشت و در عرض این سه مقوله، ما با یک مقوله ای به نام حکمرانی مواجه هستیم. وی در ارائه حکمرانی خوب توسط بانک جهانی ابراز کرد: در عصر حاضر بانک جهانی یک مقولهای را تحت عنوان حکمرانی خوب ارائه کردند. حکمرانی را میتوان به شاخصها و ملاکها و شیوه رفتاری کلان یه حکومت تلقی شود و در نظریه دولت هر حاکمیتی باید یک مدل مشخصی از منطق حکمرانی داشته باشد یا لااقل بر اساس منطق مشخصی رفتار کند. استاد حوزه و دانشگاه افزود: منطق حکمرانی از قدیم در ادبیات فقهی یا ادبیات دینی ما کمتر مورد توجه قرار گرفته و عمدتا شیوه اداره جامعه مبتنی بر نظر آن حاکم یا ولی تعیین میشد و طبیعتا بر اساس مصلحتی که او تشخیص میداد ارائه میشد.