تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
دکتر لیلا محمد بلخیر، استاد زبان عربی در دانشگاه قسنطینه الجزایر، در یادداشتی مطرح کرد؛ چگونه فمنیسم نظام خانواده را با کلمات زیبا نابود کرده است؟ / انزوای اعضای خانواده در چارچوب شبکه‌های اجتماعی تفکر فمینیسم غربی در اشکال مختلفی ظاهر می‌شود و از فرهنگ رسانه بهره می‌برد، مانند بازی‌های رایانه‌ای، انیمیشن‌ها، داستان‌ها و سریال‌ها. این ابزارها برای عادی‌سازی رذایل، تحقیر دین و ارزش‌ها و تغییر اصطلاحات برای تغییر نحوه تفکر جهان نسبت به خانواده استفاده می‌شوند. هدف آن‌ها کسب پذیرش و تسلیم‌پذیری در میان جوانان و کودکان و ترویج مشروعیت از مبانی کاذب است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، به نقل از مجله المجتمع؛ دکتر لیلا محمد بلخیر، استاد زبان عربی در دانشگاه قسنطینه الجزایر، در یادداشتی مطرح کرد؛ چنانچه خانواده یک نهاد جهانی است که در سراسر جهان وجود دارد، ویژگی‌های فرهنگی ما در معرض هدف‌گیری از سوی اندیشه فمینیستی غربی قرار دارد. این اندیشه سعی دارد از مسایل زنان و خانواده بهره‌برداری کند تا "معیار قانونی جهانی جدیدی را تحمیل کند، با این ادعا که آن معیار نماینده‌ای برای مشترکات انسانی است، در حالی که در واقع تنها بازتابی از فرهنگ غربی است" با منطقی یک‌جانبه و جانبدارانه. بنابراین، یکی از اهداف مهم این تحقیق، برقراری ارتباط میان فمینیسم غربی و تغییرات رخ داده در خانواده‌های مدرن است. این تغییرات به تضعیف روابط درونی و ضربه به انسجام خانواده‌ها می‌انجامد و باعث به هم ریختن درک مردم از اهمیت و کارآمدی خانواده در این دوران می‌شود. این امر موجب تشدید درگیری‌ها در میان اعضای خانواده و افزایش نرخ تجزیه خانواده‌ها، خشونت‌های مادی و معنوی می‌شود. یکی از ابزارهای آن‌ها تشکیل شبکه‌هایی از زنان تحصیلکرده و فعال حقوقی عرب است که بر تغییر قوانین خانواده تأثیر می‌گذارند، تغییرات در موقعیت‌های تصمیم‌گیری را تحمیل می‌کنند و با استفاده از تکنولوژی و در چارچوب توسعه اقتصادی، فمینیست‌های غربی را تشویق می‌کنند که شبکه‌های بزرگی از سازمان‌ها و انجمن‌ها را ایجاد کرده و کنفرانس‌های بین‌المللی، میثاق‌های جهانی و تلاش‌های بی‌وقفه‌ای را برای ترسیم استراتژی‌ها و سیاست‌هایی به منظور نابودی خانواده و تزلزل پایه‌ها و ارزش‌های آن دنبال کنند.

چگونه نظام فکری فمینیسم غربی بر امنیت فکری خانواده اسلامی تأثیر می‌گذارد؟

برای پاسخ به این پرسش می‌توان گفت که خانواده، پایگاه اصلی تربیت و رشد شخصیت است. به عنوان مثال، کودکی که در محیط خانواده پرورش می‌یابد، اصول زندگی را یاد می‌گیرد، مانند تمرین صداقت، آمادگی برای رفتار نیکو، احترام به دیگران، احترام به خانواده و خویشاوندان، پایبندی به اصول دینی و رعایت قانون. این آموزش‌ها بدون اجبار صورت می‌گیرد و کودک با اخلاقی نیکو و ارزش‌های ریشه‌دار رشد می‌کند و به عضوی مفید و فعال در جامعه تبدیل می‌شود. یکی از مهم‌ترین دلایل فروپاشی خانواده، انزوایی است که فناوری‌های جدید به وجود آورده‌اند. نبود گفت‌وگوهای مؤثر و افزایش انواع خشونت باعث شده هر عضو خانواده به زندگی از دریچه منبعی که از آن ایده می‌گیرد نگاه کند. فعالیت‌های گمراه‌کننده و تحریف‌کننده، مستقیماً درک و ذهن کودکان و نوجوانان را هدف قرار داده‌اند. متأسفانه، این کودکان و نوجوانان به جای تغذیه از ارزش‌های ما، تحت تأثیر چارچوب‌هایی با ارزش‌های بیگانه قرار می‌گیرند. به دلیل کمبود تجربه والدین و مربیان، فرزندان به قربانی الحاد، جرایم و انحرافات دیجیتالی تبدیل شده‌اند، که نتیجه آن افسردگی، خودکشی و شکنندگی روانی است. این مسئله نشان می‌دهد که درک، کنترل‌کننده رفتار است. تفکر فمینیسم غربی در اشکال مختلفی ظاهر می‌شود و از فرهنگ رسانه بهره می‌برد، مانند بازی‌های رایانه‌ای، انیمیشن‌ها، داستان‌ها و سریال‌ها. این ابزارها برای عادی‌سازی رذایل، تحقیر دین و ارزش‌ها و تغییر اصطلاحات برای تغییر نحوه تفکر جهان نسبت به خانواده استفاده می‌شوند. هدف آن‌ها کسب پذیرش و تسلیم‌پذیری در میان جوانان و کودکان و ترویج مشروعیت از مبانی کاذب است. عبدالوهاب المسیری نیز با انتقاد از نبود نگاه انتقادی در مطالعات اسلامی-عربی در مورد مفاهیم و اصطلاحات می‌گوید: "ما همیشه به انتقال افکار آن‌ها از دیدگاه‌های خودشان اکتفا می‌کنیم، بدون اینکه سؤالاتی را از دیدگاه و تجربه تاریخی و انسانی خودمان مطرح کنیم و بدون توجه به مسائل کلان و نهایی که در متن‌های منتقل شده و توضیح داده شده، نهفته است."

فریبکاری فمینیسم غربی با سوءاستفاده دیکتاتورمآبانه از اصطلاحات

فمینیسم غربی با استفاده اقتدارگرایانه و آشکار از اصطلاحات به گمراه کردن پرداخته است. به‌طوری که "معانی کاملاً مخالف با مفهومی که آن اصطلاح برایش ایجاد شده بود، به‌راحتی به آن تزریق می‌شود." برای مثال، اصطلاح سلامت باروری در ظاهر به معنای مراقبت از سلامت باروری افراد است، اما در عمل به تسهیل روابط نامشروع اشاره دارد، همراه با اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از بارداری یا انتقال بیماری‌های واگیردار. این ترکیب زبانی در ذات خود هیچ ارتباطی با این مفهوم ندارد و به نظر می‌رسد تنها به تنظیم زایمان در میان افراد متأهل اشاره دارد.

حضور اصطلاحات فمینیسم غربی در جهت‌دهی به فرهنگ خانواده اسلامی

در این بخش، تلاش شده است اصطلاحات فمینیسم غربی در جدولی تنظیم شود و مهم‌ترین جنبه‌های مرتبط با آن‌ها خلاصه شود. در قسمت‌های آینده، به یاری خداوند، به بررسی این اصطلاحات در چارچوب مرجعیت‌های فکری آن‌ها پرداخته خواهد شد. همچنین به تبیین اختلافات، چالش‌ها و استنتاج آثار و پیامدهای این اصطلاحات در فرهنگ خانواده عربی خواهیم پرداخت، تا به پاسخ سؤال محوری درباره تأثیر این اصطلاحات بر جهت‌دهی فرهنگ خانواده عربی برسیم.

جدول اصطلاحات فمینیسم غربی

 
اصطلاح چالش‌ها منابع فکری- فلسفی پیامدها
1. برابری (Equality) تشبیه کامل بین دو جنس متفاوت مرد و زن. فلسفه مدرنیته بر پایه: ستایش عقل و خلاقیت، آزادی فردی، نفی کهنه و تقدیس نو، سکولاریسم کامل و دوری از خدا. چهره‌ برجسته: مری ولستون‌کرافت (M. Wollestoncraft) - مخالفت با طبیعت. - تقلید از مردان.
2. جنسیت (Gender) تضعیف تفکیک جنسی و یکسان‌سازی نقش‌ها بین دو جنس. چهره‌های برجسته: سیمون دو بووار (Simone de Beauvoir)، بتی فریدان (Betty Friedan) - تحریف فطرت انسانی، مخالفت با طبیعت، ترویج انحرافات، تخریب روابط انسانی، دشمنی با دین و ارزش‌ها.
3. هویت (Identity) تمرکز بر زنانگی. فلسفه پست‌مدرن: تمرکز بر فردیت، بی‌ارزش‌شدن ارزش‌ها، تخریب اصول ثابت، نسبی‌گرایی و تنوع در مسائل حقیقت. چهره‌های برجسته: فروید (Freud)، لاکان (Lacan)، اریگاری (Luce Irigray)، دریدا (G. Derrida)، کریستوا (Kristeva) - ستایش فردگرایی. - تخریب پایه‌های فرهنگی کلان. - دشمنی با دین، پرستش خود. - نابودی خانواده. - تحریف فطرت.
4. تفاوت (The Difference) پذیرش "دیگری" و تفاوت. چهره‌های برجسته: اریگاری (Irigray)، دریدا (Derrida)، لاکان (Lacan) - سلطه اباحه‌گری و حیوانیت. - ستایش الگوهای انحرافی. - برابری حقوقی افراد منحرف با افراد سالم. - زدودن قداست دین و ارزش‌ها. - وارونگی فطرت، ترویج زنا و فساد.
5. بدن (The Body) بدن به‌عنوان ابزار کنترل و خشونت. چهره‌های برجسته: نیچه (Nietzsche)، فوکو (M. Foucault) - پرستش بدن. - زدودن قداست ازدواج. - تبدیل بدن به کالای مصرفی. - گسترش اباحه‌گری و حیوانیت.
6. سایبورگ (Cyborg) عبور از جنسیت و خانواده، از دست‌دادن هویت انسانی. چهره‌ برجسته: دونا هاراوی (Donna Haraway) - از بین‌بردن مرزهای تفکیک جنسیتی. - گسترش انحرافات. - یکسان‌سازی استانداردهای اخلاقی با نام مشترک جهانی. - نفی ویژگی‌های فرهنگی. - سلطه بربریت.
7. توانمندسازی (Empowerment) تقویت قدرت زنان و تخریب خانواده‌های موجود. چهره‌ برجسته: فوکو (M. Foucault) - تضعیف تفکیک طبیعی جنسیت (مرد و زن). - سلطه انحرافات، اباحه‌گری و همجنس‌گرایی. - شیطان‌سازی بشر. - پرستش امیال و هوس‌ها. - ازبین‌رفتن مفهوم خانواده. - ویرانی جامعه بشری.
 

جدل فمینیسم و استفاده دیکتاتورمآبانه از اصطلاحات:

فمینیست‌ها تلاش می‌کنند از جایگاه استبداد، اصطلاحات زیادی را برای تأثیرگذاری بر مخاطب ترویج دهند. لازم است معانی این اصطلاحات آشکار شده، حقیقت آن‌ها بیان شود و موضع معرفتی نسبت به آن‌ها مشخص گردد، زیرا این اصطلاحات بازتاب‌دهنده نگرش کلی اندیشه فمینیستی هستند. ما با بحران اصطلاحات مواجهیم و از لحاظ فکری به فرهنگ دیگران وابسته شده‌ایم. ورود ما به حوزه اصطلاحات به معنای افشای بحث‌های جدی است که فمینیسم غربی به آن رسیده است. این جریان نظریه‌پردازی را به‌عنوان یک عمل مردسالارانه رد می‌کند و به تولید اصطلاحاتی می‌پردازد که به‌عنوان نظام‌های زبانی حامل ایده‌های بیگانه، هدفشان سلطه و تأثیرگذاری است. این جریان اساساً با تغییر اصطلاحات، درصدد تغییر نگاه جهانی به مسائل خانواده است.

منابع:

  1. سیده محمود محمد، مفهوم التمكين النسوي من المنظورين الغربي والإسلامي (مفهوم توانمندسازی زنان از منظر غربی و اسلامی)، دانشگاه حلوان، مصر، چاپ اول، 2021، ص15.
  2. کاملیه حلمی طولون، المواثيق الدولية وأثرها في هدم الأسرة (اسناد بین‌المللی و تأثیر آن‌ها در تخریب خانواده)، چاپ سوم، دانشگاه طرابلس، لبنان، 2023، ص4.
  3. سید محمد عثمان، الاستقرار الأسري وأثره على الفرد والمجتمع (ثبات خانواده و تأثیر آن بر فرد و جامعه)، مؤسسه شباب الجامعه، 2009، ص18.
  4. عبدالوهاب المسیری، قضية التحرير والتمركز حول الأنثى (مسئله آزادی و تمرکز بر زنانگی)، ص3.
  5. ناجیه الوریمی، حفريات في الخطاب الخلدوني (حفریات در گفتمان خلدونی)، دار البترا، چاپ اول، 2008، ص111.

© 2025 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.