به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، دکتر سامی السویلیم، مدیر کل مؤسسه بانک توسعه اسلامی عربستان، در یادداشتی مطرح کرد؛ ربا، قرنها وجود داشته و احتمالاً در آینده نیز باقی خواهد ماند. اما آیا این به معنای «پایدار» بودن آن است؟ آیا صرف ماندگاری یک رفتار یا پدیده برای پایدار بودن آن کافی است؟ ماندگاری صرف نمیتواند به معنای پایداری باشد. فقر، بیماری و جنگها نیز در طول تاریخ ماندگار بودهاند، اما این به معنای پایدار بودن آنها نیست. برای تشخیص پایداری باید معیاری منطقی وجود داشته باشد. ما میتوانیم معیار پایداری را از «قاعده طلایی» استخراج کنیم: «آنچه برای خودت میپسندی، برای دیگران هم بپسند.» این قاعده میتواند برای تشخیص پایداری در طول زمان و مکان به کار رود. اکنون این موضوع را بررسی میکنیم. اگر یک عمل قاعده طلایی را رعایت کند، به این معناست که در هر لحظه از زمان، انجام آن عمل به نفع تمامی اعضای جامعه است. این عمل زمانی پایدار میشود که توسط همه اعضای جامعه پذیرفته شود. این همان پایداری در مکان است؛ یعنی در جامعهای مشخص و در یک بازه زمانی معین.