علی نصیری اقدم، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، مطرح کرد؛
چرا خصوصیسازی در ایران شکست میخورد؟ / بررسی اصلاحات ساختاری ضروری پیش از خصوصی سازی
شکست خصوصیسازی نهتنها ناشی از ناتوانی مجریان، بلکه محصول طراحی نادرست فرآیند است که انتقال مالکیت را بدون ایجاد سازوکار رقابت سالم و اصلاحات ساختاری (مانند نهادهای تنظیمگر مستقل و حذف قیمتگذاری دستوری) پیش میبرد. تجربه کشورهای بلوک شرق نشان میدهد گذار موفق به اقتصاد بازار نیازمند توسعه پایینبهبالا است؛ به این معنا که ابتدا تقویت زیرساختها و قواعد بازار در چارچوب بخش دولتی انجام گیرد و سپس واگذاری تدریجی و نه شوکدرمانیِ مبتنی بر کوچکسازی دولت صورت گیرد. حتی اگر شرایط خصوصیسازی فراهم نباشد، بهبود کارایی بخش دولتی با ساز و کارهای بازار، گامی ضروری پیش از هر انتقال مالکیتی است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، خصوصیسازی در ایران، فرایندی پر فراز و نشیب و مملو از چالشها و درسآموزیها بوده است. هدف اصلی از خصوصیسازی، افزایش کارایی، بهبود عملکرد بنگاههای اقتصادی، کاهش تصدیگری دولت و توسعه رقابت در اقتصاد بود. با این حال، این فرایند با موانع و مشکلاتی روبرو بوده که باعث شده نتایج آن با انتظارات اولیه فاصله داشته باشد. در این راستا علی نصیری اقدم عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: در خصوص دلایل عدم موفقیت خصوصیسازی، دو دیدگاه اصلی مشکل در اجرا و طراحی وجود دارد.