تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
دکتر قطب الریسونی، استاد فقه و اصول در دانشگاه شارجه، در مقاله‌ای مطرح کرد؛ چگونه یک فقیه اقتصادی تربیت کنیم؟ / شرایط علمی و روانی مورد نیاز برای اجتهاد در فقه اقتصادی درک‌های شرعی مرتبط با معاملات مالی دچار کاستی‌هایی است. علت این امر، نبود فقیهی متخصص در امور مالی است که همین مسئله مانعی جدی بر سر راه نهادهای مالی اسلامی، از جمله بانک‌های اسلامی، بورس‌های اسلامی، شرکت‌های بیمه تکافلی و هتل‌های اسلامی، برای انجام وظایفشان به بهترین شکل ممکن ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، به نقل از اسلام آنلاین؛ پیش از پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان یک فقیه اقتصادی تربیت کرد، باید توجه داشت که از ابتدای عصر نوزایی، مسائل نظری مختلفی همواره ذهن اندیشمندان مسلمان را که در پی ارائه نظریه‌های نوین بر اساس متون شرعی بودند، به خود مشغول کرده است. این تلاش‌ها به تنوع و غنای اندیشه سیاسی اسلامی و شکل‌گیری مکاتب و دیدگاه‌های مختلف منجر شده است.

با قدرت یافتن نظام سرمایه‌داری جهانی و سلطه معاملات اقتصادی بر زندگی روزمره، ورود مسلمانان به این عرصه بدون برخورداری از چارچوب‌های شرعی که بتوانند عملکرد مالی‌شان را تنظیم کند، دشوار شده است. در این راستا، اندیشمندان مسلمان تلاش کردند تا چارچوبی نظری برای آنچه «اقتصاد اسلامی» نامیده می‌شود، تدوین کنند. هدف آن‌ها پاسخ به نیازهای روز و تطبیق معاملات مالی و اقتصادی مسلمانان با احکام شریعت بود؛ از جمله اجتناب از ربا، صحت قراردادها و معاملات، و تحقق مقاصد شریعت در زمینه هزینه‌کرد و مصرف. یکی از نتایج این تلاش‌ها، تأسیس بانک‌های اسلامی بود که به دنبال ارائه راهکارهای شرعی برای حل چالش‌های مالی مسلمانان در دنیایی است که اقتصاد آن بر بهره‌ربایی استوار است. در همین راستا، دکتر قطب الریسونی، استاد فقه و اصول در دانشگاه شارجه، در مقاله‌ای با عنوان «نزدیک شدن به اجتهاد برای اعضای هیئت فتوا در بانک‌های اسلامی: نگاهی به فعال‌سازی عملکرد شرعی»[1]، به بررسی این موضوع پرداخته است. این پژوهش که شامل پنج بخش است، می‌کوشد مسیر را برای فقیه اقتصادی هموار کند.

اهمیت فقیه اقتصادی

این پژوهش در ابتدا به این نکته اشاره دارد که درک‌های شرعی مرتبط با معاملات مالی دچار کاستی‌هایی است. علت این امر، نبود فقیهی متخصص در امور مالی است که همین مسئله مانعی جدی بر سر راه نهادهای مالی اسلامی، از جمله بانک‌های اسلامی، بورس‌های اسلامی، شرکت‌های بیمه تکافلی و هتل‌های اسلامی، برای انجام وظایفشان به بهترین شکل ممکن ایجاد کرده است. «الریسونی» معتقد است که دلیل ضعف عملکرد بانک‌های اسلامی، جدید بودن تعاملات این مؤسسات است. از این رو، ضروری است که فقهای شریعت با ابعاد فنی بانکداری آشنا باشند تا بتوانند احکام شرعی مربوط به آن را به‌درستی صادر کنند. وی اضافه می‌کند که فقیهی که در حوزه بانکداری اسلامی فتوا می‌دهد، باید از قدرت اجتهاد برخوردار باشد و صرفاً یک فقیه سنتی نباشد که فقط متون شرعی را حفظ کرده و ادله را نقل کند. بلکه باید توانایی صدور فتوا را بر مبنای اصول فقهی صحیح و متناسب با شرایط روز داشته باشد. فقها بر این باورند که فقیه باید بر دو علم تسلط داشته باشد تا فتواهای او معتبر باشد: نخست، آگاهی از نصوص شرعی و دوم، شناخت دقیق از واقعیت‌های موجود. به همین دلیل، شافعی می‌گوید: «هیچ فقیهی حق ندارد درباره قیمت درهم فتوا دهد، مگر آنکه از وضعیت بازار آگاهی داشته باشد.» الریسونی دلیل اختلاف فتاوا میان هیئت‌های شرعی بانک‌های اسلامی در یک موضوع واحد را به عدم آشنایی کافی با دانش اقتصادی و مالی نسبت می‌دهد. او معتقد است که این هیئت‌ها اغلب بر تعاریف و توصیفاتی تکیه می‌کنند که دیگران درباره معاملات مالی و اقتصادی ارائه می‌دهند، بدون آنکه خودشان در این زمینه دانش و شناخت کافی داشته باشند. بدیهی است که آموزش علمی فقهای بانک‌های اسلامی عمدتاً از طریق نظام‌های آموزشی سنتی صورت می‌گیرد که در آن‌ها میان علوم شرعی و سایر علوم معاصر، به‌ویژه علوم اقتصادی، فاصله وجود دارد. این جدایی باعث می‌شود که فقیهی که مسئول صدور احکام برای بانک‌های اسلامی است، پس از فارغ‌التحصیلی، ناچار شود دانش مالی و اقتصادی خود را به‌صورت جداگانه تکمیل کند، چراکه شرایط واقعی، او را به این سمت سوق می‌دهد.

بانکداری اسلامی و ضرورت فقیه اقتصادی

با وجود تعاریف گوناگون از بانک اسلامی، اما همه این تعاریف در یک نکته مشترک هستند: بانک اسلامی نهادی است که در معاملات مالی و فعالیت‌های سرمایه‌گذاری خود به احکام و مقاصد شریعت اسلامی پایبند است و در عین حال، به نیازهای جامعه اسلامی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی توجه دارد. از این رو، وجود فقیه اقتصادی یک ضرورت اساسی و اجتناب‌ناپذیر است.

مبانی تخصص فقیه اقتصادی

برای تربیت فقیه اقتصادی توانمند که بتواند بحران‌های بانکی اسلامی را مدیریت کند، «الریسونی» به لزوم داشتن مجموعه‌ای از مهارت‌ها و دانش‌های زیر اشاره می‌کند:
  1. تسلط بر زبان عربی: فقیه باید در حدی به عربی مسلط باشد که بتواند متون شرعی و مفاهیم آن‌ها را به‌درستی درک کند.
  2. دانش علم حدیث: آشنایی با علم حدیث برای تشخیص درجه صحت یا ضعف روایات ضروری است تا فقیه بتواند در فتواهای خود به احادیث معتبر استناد کند.
  3. علم اصول فقه: بسیاری از مسائل بانکی و مالی جدید، نص شرعی صریحی ندارند و بیشتر مبتنی بر استنباط از قواعد فقهی هستند؛ بنابراین، فقیه باید اصول فقه را به‌خوبی بداند.
  4. علم مقاصد شریعت: این دانش دید اجتهادی فقیه را تقویت کرده و به او کمک می‌کند تا در تصمیم‌گیری‌های خود، مقاصد الهی و مصالح کوتاه‌مدت و بلندمدت جامعه را در نظر بگیرد.
  5. فقه معاملات مالی: فقیهی که در حوزه بانکداری اسلامی فتوا می‌دهد، باید در فقه معاملات مالی تخصص داشته باشد. چرا که مسائل مالی و اقتصادی از حوزه‌های پیچیده فقهی هستند و هرگونه نقص یا ضعف در این زمینه، موجب صدور فتواهای نادرست می‌شود.
  6. آشنایی با علم اختلاف فقهی: شناخت آرای مختلف فقهی و روش‌های استدلالی مذاهب اسلامی، فقیه را در فهم بهتر احکام و بهره‌گیری از میراث غنی فقهی یاری می‌دهد.
  7. فقه دعوت: این حوزه از فقه، به جنبه‌های تربیتی و راهنمایی کارگزاران بانکداری اسلامی می‌پردازد و به آن‌ها کمک می‌کند تا اصول اخلاقی و حرفه‌ای اسلامی را در فعالیت‌های مالی خود رعایت کنند.
  8. مهارت در مناظره و پاسخ به شبهات: بانکداری اسلامی با انتقادات زیادی، چه درست و چه نادرست، مواجه است. بنابراین، فقیه باید توانایی دفاع علمی از این نظام را داشته باشد و با استناد به اصول شرعی، از صحت عملکرد آن دفاع کند.
  9. دانش اقتصادی و حقوقی: فقیه باید درک درستی از واقعیت‌های اقتصادی و قوانین مالی داشته باشد. ابن‌قیّم (رحمه‌الله) نیز تأکید کرده است که فقیه پیش از صدور فتوا، باید شناخت کاملی از موضوع موردنظر داشته باشد.

سایر مهارت‌های ضروری

علاوه بر دانش‌های فوق، فقیه اقتصادی باید توانایی‌های دیگری نیز داشته باشد، از جمله:
  • جمع‌آوری اطلاعات دقیق درباره موضوع فتوا
  • مشورت با کارشناسان مالی و اقتصادی
  • تحلیل مسائل پیچیده و تفکیک عناصر اصلی و فرعی آن‌ها
  • بررسی انگیزه‌های اقتصادی یک معامله و تطبیق فقهی آن
  • انتخاب نظر فقهی آسان‌تر، مادامی که مخالف اصول شرعی نباشد
  • رعایت اولویت‌ها و در نظر گرفتن پیامدهای فقهی و اقتصادی
  • استفاده از قواعد استحسان، جلوگیری از حیله‌های شرعی و مسدود کردن راه‌های فساد
  • توجه به عرف و شرایط زمانه
  • داشتن نگاه آینده‌نگر در تحلیل مسائل مالی و بانکی
در مجموع، فقیه اقتصادی باید علاوه بر تسلط بر دانش‌های شرعی، شناخت کافی از نظام‌های مالی و اقتصادی داشته باشد تا بتواند فتاوایی صادر کند که هم از نظر شرعی صحیح باشد و هم نیازهای اقتصادی جامعه را تأمین کند.

مسیر و توصیه‌ها

در نهایت، ریسونی بر ضرورت نهادینه‌سازی فعالیت‌های فقهی در بانک‌های اسلامی تأکید می‌کند. او بر اهمیت توجه به مطالعات دانشگاهی تخصصی و ایجاد رشته‌هایی برای فقه اقتصادی در دانشکده‌های شریعت اشاره دارد. همچنین، او پیشنهاد می‌دهد که مقاطع تحصیلات تکمیلی ویژه‌ای طراحی شوند تا فقها را به گونه‌ای تربیت کنند که بتوانند با همان دقتی که در احکام شرعی دارند، مسائل مالی را نیز تحلیل کنند. ریسونی بر لزوم گزینش دقیق افرادی که وارد این مؤسسات و مراکز آموزشی می‌شوند، تأکید می‌کند. او تصریح می‌کند، کسی که برای اجتهاد آماده می‌شود، باید از وسعت دید برخوردار بوده و شرایط علمی و روانی لازم را داشته باشد تا بتواند به این حوزه وارد شود. ریسونی معتقد است که آموزش و تربیت صرفاً به فارغ‌التحصیلی از دانشکده‌های شریعت محدود نمی‌شود، بلکه آموزش‌های مداوم پس از فارغ‌التحصیلی، برگزاری کارگاه‌ها، نشست‌ها و همایش‌های تخصصی نیز ضروری است. همچنین، یک فقیه باید از دستاوردهای مجامع فقهی، پژوهش‌های علمی و فتاوای معاصر علمای متخصص بهره‌مند شود.  

پاورقی:

[1] نحو تأهيل اجتهادي لأعضاء هيئة الفتوى بالمصارف الإسلامية.. رؤية في تفعيل الممارسة الشرعية

© 2025 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.