حجت الاسلام و المسلمین علی آقاجانی عضو هیاتعلمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به مناسبت رونمایی از 80 جلد تفسیر تسنیم مطرح کرد؛
خلافت و سیاست؛ خلافتانسان در تفسیرتسنیم و رهیافت آیتالله جوادیآملی
فرضیهمقاله آن است که خلافت در آیه یاد شده به مفهوم جانشینی انسان از خداوند به نحو مشکک و مدرج و به صورت طیفگون است؛ اما در آیات دیگر گاه به همینمعنا و گاه به مفهوم دیگر است و این نظریه تفسیری که در تفسیرتسنیم آیتالله جوادیآملی نیز نمودیافته، تقویتکننده مشروعیتالهی-مردمی و مشارکتسیاسی فعال میتواندباشد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی؛ به مناسبت رونمایی از 80 جلد تفسیر تسنیم، حجت الاسلام و المسلمین علی آقاجانی عضو هیاتعلمیگروه علومسیاسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در یادداشتی به این موضوع پرداخت که در ادامه به آن اشاره می شود. اشاره مفهومخلافت از واژگان چالشبرانگیز در تفسیرسیاسی قرآن و کلامسیاسی است. واژه خليفه در سورههای بقره: 30؛ و ص: 26، واژه خلفاء درسوره اعراف: 69، 74؛ سوره نمل: 62 و واژه خلائف در سوره انعام: 165؛ سوره يونس: 14، 73؛ سوره فاطر: 39 استعمال شده است. در میان تفاسیرمعاصر دو رویکرد عام استخلاف از پیشینیان و استخلاف از خدا وجود دارد. در رویکرد استخلاف از خدا نیز سه رهیافت جانشینی انسانهای کامل، جانشینی نوعیه انسان و جانشینی نوعیهمشککه قابل احصا است. از نظرمقاله رویکردنخست به همراه رهیافت اول رویکرد دوم بر مشروعیتالهیمحض، خلافت نوعیه بر مشروعیت مردمی و الهی-مردمی و خلافت نوعیهمشککه انسان ازخداوند که دیدگاه آیتالله جوادیآملی در تفسیرتسنیم و برگزیده مقاله است به تقویت نظریه مشروعیتالهی-مردمی و مشارکتسیاسی فعال در عرصه حکومتداری اسلامی میتواند بینجامد. اسمیه و نه فعلیهبودن جمله«انی جاعل فی الارض خلیفه» و صفت مشبههبودن جاعل، دلیل بر استمراروجود خلیفهالله است. بر اینپایه، مقام خلیفهاللهی انسان، صرفا مربوط به تکوین نیست؛ بلکه برجواز تصرف انسان در اموراجتماعی و حکومتی نیز دلالت دارد.