به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، امیرمحمد اصفهانی، پژوهشگر هسته تحول آموزش و پرورش اندیشکده رهیافت، در یادداشتی مطرح کرد؛ در دوران پیش از مشروطه، ایران با چالشهای متعددی در حوزههای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مواجه بود. یکی از مهمترین این چالشها، مسئله عقبماندگی علمی و فنی نسبت به کشورهای غربی بود. این مسئله باعث شد تا اندیشمندان و روشنفکران ایرانی به فکر ایجاد تحول در نظام آموزشی کشور بیفتند. از نیمه اول قرن ۱۳ هجری شمسی، مدارس مختلفی با مبانی فکری گوناگون تأسیس شدند که هر کدام تلاش میکردند به نوعی به این عقبماندگی پاسخ دهند. این مدارس نه تنها به دنبال آموزش علوم جدید بودند، بلکه سعی داشتند با حفظ هویت فرهنگی و دینی ایران، راههایی برای پیشرفت کشور پیدا کنند. بهصورت کلی مبانی شکلگیری مدارس در دوران پیش از انقلاب اسلامی را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد: