به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین عین اله عابدی، مشاور فرهنگی ریاست دانشگاه فرهنگیان، در یادداشتی مطرح کرد؛ آسیبهای اجتماعی بهعنوان پدیدههایی چندوجهی، حاصل رفتارهای ضداجتماعی فردی یا جمعی هستند که بهصورت عمدی یا غیرعمدی رخ میدهند و به ناراحتی افراد، صدمات اجتماعی یا ناهنجاریهای رفتاری منجر میشوند. این ناهنجاریها ریشه در بینظمیها، کژکارکردیهای پدیدههای اجتماعی و پیامدهای نامطلوب آنها دارند. وزارت آموزش و پرورش بهعنوان متولی تربیت رسمی، نقشی محوری در مواجهه با این آسیبها دارد. این یادداشت به نقد رویکرد این وزارتخانه پرداخته و پیشنهاداتی برای اصلاح آن ارائه میدهد. آسیبهای اجتماعی به دو دسته تقسیم می شود: 1.آسیبهای بیرونی: عواملی مانند طلاق، اعتیاد یا فقر که خارج از محیط مدرسه بر دانشآموز تحمیل میشوند. در این زمینه، مدرسه باید بهعنوان فضایی امن و حمایتی عمل کند تا فشارهای ناشی از این آسیبها را کاهش و مهارتهای دانشآموزان را تقویت نماید. 2.آسیبهای درونی: این دسته مستقیماً از خلأ استراتژیهای تربیتی، بدکارکردی برنامهها یا فضای نامناسب مدرسه ناشی میشوند. برای مثال، والدینی که فرزند سالم خود را به مدرسه میسپارند، اما پس از مدتی شاهد کژرفتاریهایی در او میشوند، ممکن است ریشه این مسائل را در ناکارآمدی فعالیتهای پرورشی یا بیهدفی برنامههای آموزشی جستوجو کنند.