مجتبی قادری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)، در یادداشتی مطرح کرد؛
حیات مکتب وابسته به روایت آن از انسان است / چرا علوم اجتماعی ما به فکرپردازی اجتماعی نیاز دارد؟
یکی از مسائل اساسی ناظر به جایگاه حوزه و دانشگاه در خصوص تولید روایت کلان از انسان و جاری کردن آن در عرصه اجتماعی است. حوزه و دانشگاه بهعنوان اصلیترین نهادهایی که بایست مسئولیت این پردازش معرفتی را در جامعه به عهده بگیرند نقش خود را بهخوبی ایفا نمیکنند. زمانی که از تحول در علم و شکلدادن به یک برنامه علمی خصوصاً در فضای علومانسانی صحبت کنیم باید بدانیم که فارغ از محتوا، این برنامه علمی باید بتواند خودش را بهعنوان یک گفتمان در عرصه اجتماعی وارد کند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، به نقل از روزنامه فرهیختگان؛ مجتبی قادری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)، در یادداشتی مطرح کرد؛ «شهردار گفت: بله، قبل از اینکه اینجا شهری شکل بگیرد ما میمونها در آن زندگی میکردیم» «هر مکتب شناسنامهای برای انسان صادر میکند، مسئله مهم امروز ما این است که این پردازش معرفتی ناظر به هویت انسان متولی ندارد و نهادهایی که باید متولی آن باشند؛ یعنی حوزه و دانشگاه درست عمل نمیکنند، متخصص علوم اجتماعی ما نمیتواند پدیدههای اختصاصی جامعه خود مثل هیئتهای مذهبی را تحلیل کند...» بعد از گفتوگو با دکتر، فکر میکردم که این حرفها چه درد عمیقی از فضای علوم اجتماعی کشور را نشانه رفته است. این اولین گفتوگوی ما درباره «فکرپردازی اجتماعی» بود.