تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : h133
حوزه : ۱۰ خبر اول, اخبار, برگزیده ترین ها, سياست, عرصه حکمرانی, گزارش, مشروح خبرها
شماره : 42441
تاریخ : ۳۰ تیر, ۱۴۰۴ :: ۱۱:۲۲
در بیانیه جمعی از صاحب نظران علوم انسانی اسلامی در باره جنگ تحمیلی اخیر مطرح شد؛ تحلیل جنگ اخیر در سه بخش «ریشه‌ها و هدف‌ها»، «فتوحات و آفات»، و «راهکارها و تدبیرها» 351 نفر از صاحب نظران علوم انسانی اسلامی در بخشی از بیانیه خود اشاره داشتند؛ به دیدۀ تأمّل و تعمّق، به آنچه‌‎که بر ما گذشت، نگریست و پاره‌ای گفته‌ها و نکته‌های تحلیلی را به کارگزاران حاکمیّتی و کنشگران معرفتیِ عرصۀ عمومی و همچنین مردمِ شریف و شجاع ایرانِ اسلامی عرضه کرد. براین‌اساس، شمه‌ای از دریافت‌ها و برداشت‌های خویش را از متن و حاشیۀ این جنگ در سه بخش «ریشه‌ها و هدف‌ها»، «فتوحات و آفات»، و «راهکارها و تدبیرها» در میان می‌گذاریم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، 351 نفر از صاحب‌نظران علوم انسانیِ اسلامی دربارۀ جنگ تحمیلی اخیر بیانیه ای صادر کردند که به شرح ذیل می باشد:  جنگ تحمیلیِ اخیر، با استیصال و درماندگیِ رژیم صهیونی و آمریکا، پایان یافت و هرچند نمی‌توان دربارۀ آیندۀ نزدیک، نظر قطعی داد و نباید از خدعه‌گریِ و عهدشکنیِ دشمن وحشی غفلت ورزید و به سخنش اعتماد کرد، اما دست‌کم می‌توان در این فاصله، به دیدۀ تأمّل و تعمّق، به آنچه‌‎که بر ما گذشت، نگریست و پاره‌ای گفته‌ها و نکته‌های تحلیلی را به کارگزاران حاکمیّتی و کنشگران معرفتیِ عرصۀ عمومی و همچنین مردمِ شریف و شجاع ایرانِ اسلامی عرضه کرد. براین‌اساس، شمه‌ای از دریافت‌ها و برداشت‌های خویش را از متن و حاشیۀ این جنگ در سه بخش «ریشه‌ها و هدف‌ها»، «فتوحات و آفات»، و «راهکارها و تدبیرها» در میان می‌گذاریم. دربارۀ «ریشه‌ها و هدف‌ها»ی این جنگ باید گفت:

  1. هدف مشترک رژیم صهیونی و آمریکا از جنگ، «براندازی یکبارۀ جمهوری اسلامی ایران» و آن‌گاه، «تجزیۀ ایران» بود، و نه‌فقط انهدام زیرساخت‌های هسته‌ای و موشکی. می‌خواستند در کمتر از یک هفته، مُهر خاتمه بر پروندۀ حیات انقلاب اسلامی بکوبند و این «مانعِ تمدّنی» را غافل‌گیرانه و هوشمندانه، برای همیشه از سر راه خویش بردارند. طرح این جنگ، طرح «فروپاشی سیاسی» و «بنیان‌برافکنی ساختاری» بود و هرگز، محدود به جزئیّات نبود. اینک همگان می‌دانند که برجامِ هسته‌ای و برجام‌های موشکی و منطقه‌ای، بهانه‌های برای برچیدن اساس و کیانِ انقلاب اسلامی ایران بود، اما این هدف نهفته، نیازمند چنین مقدّماتی بود. ابتدا باید ایران از عناصر قدرت، تهی و تخلیه شود، تا آن‌گاه، هم انقلاب اسلامی از میان برداشته شود و هم ایران، خُرد و تکه‌تکه گردد. طاغوت‌های عالَم تجدّد غربی، هرگز به کمتر از این راضی نخواهند شد، اما چون دستیابیِ ناگهانی به این غایت، دشوار و حتّی ناممکن بود، می‌باید گام‌هایی را برای« رقیق‌سازی قدرت ایران» و زدودنِ بضاعتِ متقابل آن بردارند. ازآنجاکه چانه‌زنی‌های سیاسی در قالب روندها و دوره‌های مذاکره، به سرانجام نرسید، زمام این امر به رژیم صهیونی واگذار شد تا در لحظه و به‌صورت دیوانه‌وار و وحشیانه، طومار حیات انقلاب را درهم‌بپیچد. جنگ تحمیلیِ اخیر، معنایی جز یک «منازعۀ تمدنّی و هویّتی» ندارد. ازاین‌رو، باید از نگاه‌های تقلیل‌گرایانه و سطحی، دوری گزید و واقعیّت‌ها را آن‌گونه که هستند، تفسیر کرد.
  2. این تجربه نشان داد که میان آمریکا و رژیم صهیونی، تقسیم‌کار صورت گرفته و میان این دو، هیچ شکاف و اختلافی وجود ندارد و آمریکا نیز هیچ سیاستی را در منطقۀ غرب‌آسیا در پیش نخواهد گرفت که بدون هماهنگی با این رژیم و در جهت مخالف منافع آن باشد. دوگانگی‌ای که روشنفکرانِ سکولارِ داخلی از آن سخن می‌گفتند، موهوم و خیالی بود و واقعیّت، آشکار ساخت که رژیم صهیونی، یکی از نمودها و صورت‌ها عینیِ تمدّن غربی است و این تمدّن و دولت‌هایش، از حمایت این رژیم دست نمی‌کِشد. این دو را باید هم‌کاسه و هم‌پیاله دانست و به خط تفکیکِ میان آنها پایان داد. آمریکا، از یک طرف بر مذاکره اصرار می‌ورزد و از طرف دیگر، هم از تهاجم نظامیِ رژیم صهیونی حمایت می‌کند و هم پس از مشاهدۀ شکست این رژیم، «دیپلماسیِ تزویر» را کنار می‌نهد و آشکارا به ایران حمله می‌کند. پس نمی‌توان به بهانۀ پرهیز از جنگ، به میز مذاکرۀ آمریکا رو آورد. جنگ اخیر، برخاسته از اعتماد به میز مذاکره بود؛ درحالی‌که در پشت‌صحنه، بازی دیگری طرّاحی شده بود.
  3. ایرانیان، با انگیزۀ هویّتی و اندیشه‌های معناییِ خویش، در برابر جنگ‌افروزی ایستادند و مقاومت اجتماعی و حماسۀ ملّی‌شان، ماهیّتِ عمیقِ دینی و معنوی داشت. ایران، یک واحد اجتماعیِ سکولار نیست، بلکه دست‌کم، تاریخ چهارده ‌قرنیِ درخشان و متقنِ دورۀ ایرانِ پس از اسلام، به‌روشنی نشان می‌دهد که جامعۀ ایرانی در همۀ ساحت‌ها و لایه‌های زندگی فردی و اجتماعی‌اش، آمیخته و یکی‌شده با آیین اسلام است و میان روح اسلامی و کالبد ایرانی، اُنس تاریخی و ریشه‌دار شکل گرفته است. ایران، بدون این روح و معنا و حقیقت، همچون یک کالبد و قالبِ بی‌‎جان و بی‌ریشه است؛ درحالی‌که آن افق معناییِ قدسی، ایران و ایرانیان را هویّت متمایز بخشیده و آنها را از هضم و مستحیل شدن در برابر تمدّن غربی، مصون و محفوظ نگاه داشته است. روشنفکرانِ لیبرالی که روایت سکولار از ایران ارائه می‌کنند، از خواسته‌ها و آرزوهای خویش سخن می‌گویند، نه از واقعیّت‌های مستمر و عیانِ جامعۀ ایران. در این جنگ، آشکار شد که جامعۀ ایران، «نسبتِ مؤمنانه» و «ربط باطنی» با انقلاب و نظام دارد و رهبر معظّم انقلاب را، «پدر معنوی» و «سرچشمۀ هویّتیِ» خویش می‌شمارد. در این لحظه‌های دشوار، باطن و عمقِ جامعه، تعلّقات و دلبستگی‌های خود را نشان می‌دهد و جامعۀ ایران نیز نشان داد که در امتداد کج‌روایت‌های روشنفکریِ سکولار قرار ندارد و با هویّت اسلامی و انقلابی‌اش، وداع نکرده است. این حس شرافت و عزّت و هیبتی که اکنون در متن جامعۀ ایران شکل گرفته، حاصل مقاومت جانانه و جوانمردانۀ انقلاب در برابر تهاجم بیگانه است و این فتح باشکوه را باید به حساب عالَم انقلاب و کنشگریِ هوشمندانۀ رهبر حکیم آن نوشت.
دربارۀ «فتوحات و آفات»، نظر ما بر این است که:
  1. در این جنگ، به ‌طرزی اعجاب‌آور، مایه و پایه‌ای گرانسنگ برای بازتولید و ترمیم «سرمایۀ اجتماعی» فراهم شد و شکاف‌های تحمیلی و بیگانه‌ساخته، برچیده شدند و جامعۀ مسلمان ایران، یکدست و همگون گردید. در دفاع مقدّسِ هشت‌ساله نیز چنین وضعی در عمقِ جامعۀ ایران پدید آمد و این جنگ، به یکی از عظیم‌ترین ثروت‌های فرهنگیِ تاریخِ پساانقلاب تبدیل شد. اینک نیز باید چنین برداشتی از جنگ داشت و بضاعت‌ها و ظرفیّت‌های فرهنگی و سیاسیِ متولّدشده در این برهه را برای تثبیت و تحکیمِ «هویّت اسلامی و انقلابی» در جامعۀ ایران به‌کار گرفت. در مقابل، نیروهای دگراندیش و لیبرال می‌کوشند با عرضۀ تفسیرهای سکولار از واقعیّت اجتماعی، جنگ را به‌ نیروی پیشران و محرّک لیبرالیسم در جامعۀ ایران تبدیل کنند و حاکمیّت را به‌سوی «آرمان‌زدایی» و «هویّت‌زدایی» سوق بدهند. این روایت وارونه، یک چالش چنددهه‌ای است و این‌بار نیز از حاشیۀ خوانش متجدّدانه از جنگ برخاسته و می‌خواهد باطن جامعۀ ایران را ببلعد.
  2. به دلیل سازوکارهای ناصواب دولتی در دهۀ نود، اعتماد سیاسی و امید اجتماعی در جامعۀ ایران، رقیق و ضعیف گردید و نشانه‌های این حال‌وهوای اجتماعی نیز در برخی عرصه‌ها ظهور کرد. اما اینک، جامعه به چشم خویش مشاهده کرد که ساختارها و نهادها، در آنجا که در سایۀ «آرمان‌گراییِ انقلابی» به حرکت درآمدند، فتح‌الفتوحِ چشمگیر و شاهکار حیرت‌انگیز آفریدند؛ چنان‌که در ساحت فن‌آوری‌های نظامی، همگان با یک «شگفتانۀ تاریخی» مواجه شدند و انگشت حیرت گزیدند. باید تأمّل کرد که چگونه می‌توان این رهیافت را از «ساحت نظامی» به «ساحت اقتصادی» نیز سوق داد و در اینجا نیز، طعم کامیابی و سربلندی را به جامعه چشانید. در مقابل، تجدید حیاتِ سیاست‌های اقتصادیِ لیبرالی و عدالت‌گریز و غرب‌‌اندیش، تنِ جامعه را رنجورتر و سرمایۀ اجتماعیِ انقلاب را دچار واگرایی می‌کند. این جنگ، می‌تواند به یک نقطۀ عطف در زمینۀ بازسازی سیاست‌های اقتصادی تبدیل بشود و لیبرالیسم اقتصادی را به حاشیه براند.
  3. ناگفته پیداست که ساختار امنیتی ما، آلوده و پُرحفره شده و نیازمند بازاندیشی جدّی و بنیادین است. باید به بازنگری‌های کلان و پهن‌دامنه رو آورد و رخنه‌ها و منفذها را شناسایی کرد و مرزها و حصارهای امنیتی را بازآفرینی نمود. حجم نفوذ امنیتی در این جنگ، از برخی غفلت‌ها و قصورها حکایت دارد و گویای این حقیقت است که باید تجدیدنظر ساختاری را در دستورکار قرار داد. از این جمله، باید به ولنگاری و سهل‌انگاری و گشاده‌دستی در مقام حکمرانیِ فضای مجازی اشاره کرد که آسیب‌ها و گزندهای فراوان به همراه داشته و ما را درگیر تله‌ها و چاله‌های امنیتی کرده است. نسبتِ اهمال‌کارانه‌ای که ما با فضای مجازیِ غربی برقرار کرده‌ایم، موجبات نفوذ و شبکه‌سازی‌های ضدامنیتی و مهلک را پدید آورده و زین‌پس نیز اگر بخواهیم به این رهاشدگی و سستی ادامه بدهیم، باز هم گرفتار غافل‌گیری‌ و حضور دشمن در عمق خانه خواهیم شد.
در زمینۀ «راهکارها و تدبیرها»، موضع ما بدین شرح است که:
  1. تجربۀ اخیر، در کنار تجربه‌های تلخ و خسارت‌بار دهه‌های گذشته نشان داد که مذاکره، هیچ حاصلی ندارد و گرهی از اقتصاد نمی‌گشاید و حتّی جزئی از «تلۀ تهاجم» و «عملیات فریب» است. دیگر نباید به مذاکره، به چشم «راه‌حل» نگریست و بر آن اصرار ورزید. مذاکره با چنین دشمنی، خودفریبی و سرگردانی و میدان‌دادن به او برای پیشروی بیشتر است. در دهه‌های گذشته تاکنون، هیچ‌گاه از مسیر مذاکره، نفع و بهره‌ای نصیب ما نشده؛ جز آن‌که «اقتصادِ شرطی‌شده» و «وعده‌های کاغذی»، جامعۀ ما را دچار تعلیق و سرخوردگی کرد. در تجربۀ اخیر نیز مشاهده کرده‌ایم که در آن سوی میز مذاکره، طرح عملیات جنگی در دستورکار اینان قرار داشت و از مذاکره، به‌عنوان پوشش فریبنده برای آن طرح اصلی و نهان‌شده، استفاده گردید. بنابراین، مذاکره از معنای حقیقی‌اش تهی شده و به تئاتر سیاستِ سلطه تبدیل گردیده است. مذاکره در روایت دولت‌‎های غربی، تسلیم‌شدن طرف مقابل به نفع غرب است، نه یک دادوستد برابر و منطقی. اما اگر طرف مقابل، راه تسلیم و ذلّت را در پیش نگیرد و نخواهد حقوق قطعی و طبیعی‌اش را واگذار کند، هم در ادبیات، زبان به تهدید گشوده می‌‌شود و هم در عمل، جنگ نظامی و موج ترور آغاز می‌شود. براین‌اساس است که اینک، فقط «نظریۀ مقاومت» در تمام ساحات سیاسی و فرهنگی و اقتصادی، کارآمد و گره‌گشا است. حتّی آنان که با مقاومت، سرِ سازگاری نداشتند، اینک دریافته‌اند که این رهیافت، یک ضرورت تاریخی است و با تمدّنی که این‌چنین بی‌پروا و وقیحانه، آتشِ جنگ می‌افزود و ناجوانمرانه، تهاجم نظامی می‌کند، نباید طریق مصالحه و سازش و حل‌مسأله را در پیش گرفت. تنهاوتنها، این «مقاومت» است که بازدارندگی حقیقی می‌آفریند و می‌تواند دشمنِ تمدّنی و هویّتی را دچار استیصال و عقب‌گرد کند. گفتگو با این گرگ‌های وحشی و عنان‌گسیخته، یا به تسلیم و زانو زدن و حقارت می‌انجامد، یا به نمایان‌شدن خنجرِ زهرآلودی که در زیر میز مذاکره، پنهان کرده‌اند و به‌ناگهان، آن را در تنِ ایران فرو خواهد کرد. کنار نهادن این تجربه‌های گزاف و ملّی، و تکرار خطاها و ناپختگی‌های گذشته، و آغاز کردن از سطر نخست، امنیّت ملّی ما را دچار چالش می‌کند و حاکمیّت و جامعه را به‌شدّت می‌فرساید. پس باید تفکّر مقاومت را گشاینده و پیشبرنده دانست و به‌عنوان «طرح اصلی و بنیادیِ ایران» برای پیشرفت و مواجهه با دشواری‌ها و تنگناها انگاشت و به مقوله مذاکره بمثابه تاکتیک نگریست و حسب صلاحدید تصمیم‌گیران کلان نظام، و برای خلأ سلاح دشمن و گرفتن بهانه از دست او و خنثی کردن ماجراجوییهایش بدان تن درداد.
  2. سرمایۀ اجتماعیِ ما، در شرایط ثبات و جوشش به سر می‌برد و این جنگ تحمیلی توانست، «انسجام اجتماعی» را در گستره‌ای وسیع، بازتولید و بازسازی کند. جامعه، به‌روشنی دریافت که تمدّن غربی، به جان و بنیان و قوام و دوام ما طمع کرده و اگر بتواند، افسانۀ فروپاشی را محقّق خواهد کرد. ازاین‌رو، آشکارشدن مقاصد و نیّات شوم این دیگریِ بزرگ، جامعه را در درون خویش، هماهنگ و هم‌صف کرد و در برابر تهاجم بیگانه، وحدت بخشید. این همگرایی، حاصل «درخشش قدرتِ نظام جمهوری اسلامی» در مقابل تعدّی و تجاوز نیز بود و انقلاب نشان داد که توان مقاومت دارد و می‌تواند در برابر یک حملۀ غافل‌گیرانۀ چندوجهی و پیچیده وترکیبی، واکنش به‌هنگام نشان بدهد و حافظِ شرافت و عزّت و اقتدار ایرانیان باشد. اینک جامعۀ ما پس از جنگ اخیر، آکندۀ از حسِ «سربلندی» و «هیبت» و «عظمت» است و اثری از شکست و حقارت و تسلیم در خود نمی‌بیند. این امکان اجتماعی – که برآمده از «تدبیر هوشمندانۀ رهبر معظّم انقلاب» و «اجتماعی‌شدنِ تفکّر مقاومت» و « تکیه بر فن‌آوری بومی» است – زیربنای بازسازی سرمایۀ اجتماعی در ایران خواهد شد. بدین‌‎جهت، باید عناصرِ مولّد و شکل‌دهنده به آن را – که همگی در عالَم انقلاب اسلامی صورت‌بندی شده‌اند – تداوم بخشید. از این جمله، نظریه‌هایی همچون «ولایت‌فقیه»، «مقاومت»، «استحکامِ ساخت درونی» و «هویّتِ دینیِ ایرانیان» که متعلّق به انگارۀ علوم انسانیِ اسلامی هستند باید هرچه بیشتر به پاره‌ای از گفتمان اجتماعی تبدیل بشوند. نگاه‌های «برون‌گرا» و «مذاکره‌محور» و «التماسی» و «بیگانه‌گُزین»، تجربه شده‌اند و ناکامی و ناتوانی‌شان در عمل، به اثبات رسیده است. ازاین‌رو، باید از آنها عبور کرد و به‌عنوان جایگزین، تقویّت بنیّه و بضاعت داخلیِ ایران را در دستورکار قرار داد. شواهد عینی نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از جامعۀ ایران، به این نتیجۀ راهبردی و تاریخی رسیده است؛ چنان‌که از دهه‌های قبل، رهبر معظّم انقلاب بر آن پای فشردند و آن را مطالبه کردند، اما نیروها و جریان‌های فاقد اعتمادبه‌نفسِ ملّی، به تحقّق آن اهتمام نورزید و بیراهۀ مذاکره و تعامل یک‌طرفه با غرب را برگزیدند. این تجربه، باید به اصل‌موضوعۀ ملّی تبدیل بشود و هر زاویه و شکافی در برابر آن، به‌معنی ستیزه‌جویی با واقعیّت تجربه‌شده و وحدت ملّی است. قلمرو و جغرافیای انسجام کلّی، چنین مختصاتی دارد و آنان که دچار بیرون‌زدگی‌های تحلیلی و مسأله‌مندی‌های ناهمگون هستند، باید خود را با اقتضائات این وضعِ ملّیِ جدید، هماهنگ سازند و تفرّق و تشتّت پدید نیاورند. همچنان‌که در طول این جنگ، رهبر معظّم انقلاب به واسطۀ انتصابات بی‌درنگ و طرّاحی‌های میدانی، رژیم صهیونی را گرفتار مرداب «بیچارگی» کرد و آمریکا را به برهوت «پشیمانی» افکند و به این واسطه، جامعه بیش از گذشته به منزلت کانونی و حیاتی ایشان پی برد، اینک نیز باید ایشان را – که نیابت آن وجودِ قدسیِ غایب را برعهده دارند – محور و مدار انسجام و اتّحاد اجتماعی انگاشت و به لوازم آن تن در داد.
  3. ذهنیّت جامعۀ ایران، دهه‌هاست که در متن «جنگ شناختی» قرار گرفته و دشمن می‌کوشد با روایت‌سازی‌های خود، جامعۀ را دچار تزلزل و ازخودبیگانگی و زوال معنایی کند. در برابر این موج، هرگز سکوت و محافظه‌کاری روا نیست؛ بلکه باید بیش از همیشه، زبان به «روشنگری اجتماعی» و «تبیین عمومی» گشود و حقایق انقلاب و نظام را بازگفت. خاموشی و انفعال، کمک به جبهۀ فکری و رسانه‌ای دشمن است و موجبات تولّد تردید در بخش‌هایی از جامعه را فراهم خواهد کرد. البته همانند دهه‌های گذشته، تمدنّ غربی دارای یک عقبه و دنبالۀ داخلی نیز هست که سخنان آن را تکرار می‌کند و روایت‌هایش، موبه‌مو، موازی روایت دشمن است. باید در برابر لیبرال‌های ایرانی که در اینجا، پاره‌ای از عملیات جنگیِ دشمن را در لایۀ ذهنی و فکری به انجام می‌رساند، ایستاد و زین‌پس، مجال فتنه‌انگیزی و تردیدافکنی را به آنها نداد. دست‌کم باید از درون، مصونیّت بیابیم و مجال ندهیم که جامعه، دچار تکانه‌های شناختیِ ناشی از کج‌تحلیل‌های اینان بشود. بیانیه‌ای که در این روزها، عدّه‌ای از نیروهای جریان روشنفکریِ سکولار و وابسته به انگارۀ علوم انسانیِ تجدّدی منتشر کرده‌اند، نمونه‌ای از تلاش برای عادی‌سازیِ مذاکره و سازش و تسلیم است که به‌عنوان علم و موضع کارشناسی، به جامعه القا می‌شود. رسانۀ ملّی باید هرچه بیشتر، امکان و مجال را برای واسازیِ کج‌روایت‌های لیبرالی و روشنگری دربارۀ عواقب ناخوشآیند آنها فراهم کند. نقادی و ابطالِ رهیافت‌ها و انگاره‌های تجربه‌شدۀ ناکام – که دهه‌ها در سیاستِ رسمی و دولتی در جریان بوده و ریشۀ دشواری‌های امروز هستند – یکی از اولویت‌های اساسی است. این جنگ، باید نقطۀ عطف و لحظۀ چرخش از سیاستِ آزموده‌شدۀ «برون‌اندیش» و «وابسته»، به سیاستِ «درون‌اندیش» و «استقلال‌خواهانه» باشند. ارتباطات و تعاملات بیرونی، هنگامی نافع و مؤثّر خواهند بود که پایه‌ها و زیربناهای ملّی و بومی، استوار و محکم باشند، نه این‌که چشم امید و گشایش به بیرون داشت و امکان‌های بومی و اینجایی را نادیده و ناچیز انگاشت. ما در موقعیّت دگرگونی قرارگرفته‌ایم و می‌توان از ظرفیّت‌های این برهه، برای یک «اجماع ملّی» در امتدادِ گذار بینشی و تحوّل شناختی استفاده کرد. باید چشم‌ها را به تماشای «امکان‌های ایرانی و اسلامی» دوخت و سازوکارهای تحقّق‌یابیِ قابلیّت‌های اینجایی و بومی را کشف کرد. ما در زمانۀ «پیچ تاریخی» و «افول تمدّن غربی» و «شرقی‌شدن قدرتِ جهانی» و «تولّد ایران قوّی» قرار داریم و اینک جامعه، بیش از همیشه، مهیا و خواهان حرکتِ جهشی به سوی آرمان‌های اصیل انقلاب و رقم‌زدن طرح ایرانی-اسلامی برای پیشرفت مستقل و درون‌زا است.
  4. دیگر این‌که امروز، «جبهۀ جهانیِ مقاومت» در سطح فراادیانی و فرامذاهبی و فراسرزمینی تشکیل شده است؛ چنان‌که بسیاری از جوامع و جماعات، بر این باور هستند که باید در برابر رژیم صهیونی و آمریکا ایستاد و آنها را به عقب راند. این وضع تاریخی، همان وعده‌ای است که امام خمینی در سال‌های آغازین پیروزی انقلاب اسلامی داد و اینک ما به عیان، تولّد و تحقّق آن را مشاهده می‌کنیم. پارۀ عمدۀ جهانیان، همدل و هم‌درد با فلسطینیانِ غزه‌نشین هستند و توحش و بربریّتِ بی‌مثالِ رژیم صهیونی را برنمی‌تابند و حمایت‌های آمریکا و دولت‌های اروپایی را به‌سختی، ملامت می‌کنند. این جبهۀ تاریخی و جهانی، باید صورت‌بندی فکری و نظری بیابد و در برابر دیگری‌اش که جبهۀ طاغوت و تفرعن و استکبار تجدّدی است، حضور مفهومی و معرفتی را نیز تجربه کند.
جمعی از اساتید علوم انسانی اسلامی کشور تیرماه ۱۴۰۴  
  نام و نام خانوادگی رتبه علمی نام دانشگاه / مرکز علمی / حوزه علمیه
۱. علی اکبر رشاد استادتمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
۲. علی مصباح دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
۳. سیدسجاد ایزدهی استاد تمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
۴. محمد عرب‌صالحی استاد تمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
۵. محمدعلی متفکرآزاد استاد تمام دانشگاه تبریز
۶. مسعود اسماعیلی استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
۷. محمدباقر سعیدی روشن استادتمام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
۸. قاسم ترخان استاد تمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
۹. مجتبی مصباح دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
۱۰. رمضان علی‌تبار استادتمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
۱۱. علی فضلی دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
۱۲. محمدجواد رودگر استادتمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
۱۳. احمدحسین شریفی استاد تمام دانشگاه قم
۱۴. محمدرضا سنگری استادتمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
۱۵. حسین کچویان دانشیار دانشگاه تهران، دانشکده علوم اجتماعی دکتر شریعتی
۱۶. مهدی عباس زاده استادتمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
۱۷. احسان رحیمی استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
۱۸. حسین جلالی دکترا مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
۱۹. حامی عباسی استادیار دانشگاه ایلام
۲۰. مختارعلی رضائی استادیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
۲۱. مختارعلی رضائی استادیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
۲۲. محمد رضا کرمی استادیار دانشگاه آزاد اسلامی
۲۳. محمد امین علینقی لنگری دکترای مدیریت مالی دانشگاه امام صادق(ع)
۲۴. علی آقا پیروز استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
۲۵. سید علیرضا عالمی استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
۲۶. ابوالحسن حقانی استادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
۲۷. مهدی امیدی نقلبری دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
۲۸. سید رضا حسینی دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
۲۹. جواد اکبری مطلق استادیار دانشگاه فرهنگیان
۳۰. محمد حسین پورامینی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
۳۱. حبیب کارکن بیرق استادیار فرهنگیان سلماس
۳۲. فروغ شجاع نوری دکتری دانشگاه الزهرا(س)
۳۳. محمود دهقانی دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
۳۴. احمد حیدرپور استادیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
۳۵. مجتبی مختاریان دانشیار دانشگاه صنعتی ارومیه
۳۶. ایوب زارع‌خفری استادیار دانشگاه شهید بهشتی
۳۷. محمد سعدی استادیار ادیان و مذاهب
۳۸. سید علی حسنی دانشیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
۳۹. علی انتظاری دانشیار علامه طباطبایی
۴۰. موسی مهدی هاشمی استاد مدعو مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
۴۱. محمد باقر پورامینی استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
۴۲. دکتر انسیه نوراحمدی استادیار دانشگاه الزهرا پژوهشکده زنان
۴۳. سید سعید زاهد زاهدانی دانشیار دانشگاه شیراز
۴۴. مریم سادات قریشی دانشیار دانشگاه الزهرا
۴۵. فاطمه پورحسن درزی استادیار دانشگاه فرهنگیان مازندران
۴۶. داود حسین پور دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی
۴۷. محمدعلی اسلامی استادیار علامه طباطبایی
۴۸. حامد منتظری مقدم دانشیار مؤسسه آ»وزشی و پژوهشی امام خمینی
۴۹. عباس روزبهانی استاد‌یار جامعة المصطفی العالمیة ص
۵۰. سعید مسعودی پور استادیار دانشگاه قم
۵۱. طاهره بانويي مدرس حوزه جامعة الزهراء سلام الله علیها
۵۲. جواد لطفی استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب قم
۵۳. حسححسین مطیعسیین استادیار صنعتی اصفهان
۵۴. رفیع اله ثرایی مدرس دانشگاه صنعتی اصفهان
۵۵. فاطمه پورمسجدیان استادیار دانشگاه الزهرا
۵۶. باقر ابراهیمی استادیار دانشگاه صنعتی اصفهان
۵۷. سید محمد سجاد شمس الدین استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول
۵۸. ابوالفضل حقیقت نیکو استاد دانشگاه کاشان(راوند)
۵۹. محمد صالح حسنی سعدی استاد دانشگاه آزاد کرمان
۶۰. محمدزرقانی استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب
۶۱. مهدی مهدوی اطهر استادیار دانشگاه صنعتی اراک
۶۲. سید محمد حسینی استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب
۶۳. احمدرضا جلیلی مربی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
۶۴. یوسف دانشور نیلو استادیار موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره
۶۵. طاهره ماهروزاده استادیار جامعه المصطفی العالمیه
۶۶. پرویز تاجیک استاد دانشگاه تهران
۶۷. وحید امیری مربی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره
۶۸. علی علمدار دانشیار دار الحکمه
۶۹. مهدی نادری دانشگاه شیراز دانشیار دانشگاه شیراز
۷۰. زینب فرهمندزاد استادیار دانشگاه جامع انقلاب اسلامی
۷۱. سلمان نعمتی استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب
۷۲. ابوالفضل ساجدی استاد موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی
۷۳. ابوالفضل ساجدی استاد موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی
۷۴. محمد نقیب‌زاده استادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
۷۵. یوسف قویدل رحیمی استاد تربیت مدرس
۷۶. سیده مرضیه علوی استادیار دانشگاه و حوزه دانشکده علوم معارف قران
۷۷. جعفر بلوری کارشناس ارشد علوم و تحقیقات
۷۸. داود پرچمی استادیار دانشگاه شهید بهشتی
۷۹. عابدین مؤمنی استاد تهران
۸۰. شمس الله مریجی استاد دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
۸۱. احمد رزمخواه استادیار دانشگاه حکیم سبزواری
۸۲. حاجی علی دانشجوی دکتری دانشگاه مازندران
۸۳. دکتر مژگان خوانساری دکترا دانشگاه تهران
۸۴. محمّدخالد نبی نیا استادیار دانشگاه ایلام
۸۵. ربابه غزالی هیئت علمی دانشگاه الزهرا
۸۶. سیدعبدالحمید ثابت استادیار جامعةالمصطفی العالمیة
۸۷. سید امین اله احمدیانی مقدم استادیار فرهنگیان لرستان
۸۸. محمدرضا عزیزی استادیار دانشگاه آزاد
۸۹. محمد جعفر جامه بزرگی استادیار موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
۹۰. قدرت آزادی مربی دانشگاه فرهنگیان لرستان
۹۱. علی فرحانی دکتری حوزه علمیه قم
۹۲. عبدالمحمد کاشیان دانشیار دانشگاه‌ سمنان
۹۳. محمد منصوری استادیار دانشگاه یاسوج
۹۴. حسن محمدمیرزائی استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع)
۹۵. محمد رضا ملک ثابت استادیار دانشگاه میبد
۹۶. علی مسلمی ۲ علمی کاربردی
۹۷. احمد فعال اصفهانی مدرس مدعو دانشگاه صنعتی اصفهان
۹۸. رضا ابروش استادیار دانشگاه معارف اسلامی
۹۹. حمید خدابخشیان استادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
۱۰۰. یحیی توکلی دکتری مجتمع عالی فقه
۱۰۱. جواد اسحاقیان استادیار دانشگاه تهران
۱۰۲. علیجان حسنی استاد مؤسسه علوم انسانی
۱۰۳. دکتر الهام شریعتی استادیار دانشگاه الزهرا
۱۰۴. علیرضا اسدی استادیار دانشگاه صنعتی اصفهان
۱۰۵. محمدامین زارعی استادیار علامه طباطبایی
۱۰۶. فریده باوریان استادیار دانشگاه ایلام
۱۰۷. عبدالرضا سیف استاد ت
۱۰۸. اصغر میرزاپور سطح۴ حوزه علمیه قم
۱۰۹. مهدی محمدی نسب استادیار دانشگاه قم
۱۱۰. نوشین یساول استادیار سازمان انرژی اتمی ایران
۱۱۱. محمود فتحعلی دانشیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
۱۱۲. جواد عابدینی استادیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
۱۱۳. مریم رهبر استادیار دانشگاه الزهرا )س(
۱۱۴. هادی رزاقی استادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
۱۱۵. معصومه علوی خواه مربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
۱۱۶. محمد آبید استادیار پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی و اسلامی ( سمت)
۱۱۷. امیررضا اشرفی دانشیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
۱۱۸. علیرضا طلابی استادیار جامعه المصطفی
۱۱۹. دکتر مسعود معینی پور دانشیار گروه مطالعات سیاسی دانشگاه باقرالعلوم دانشگاه باقرالعلوم
۱۲۰. مریم صف آرا استادیار دانشگاه الزهرا س
۱۲۱. فیروز اصلانی دانشیار تهران
۱۲۲. شهره روشنی استادیار دانشگاه الزهرا (س)
۱۲۳. وحید پاشایی استادیار دانشگاه بوعلی سینا
۱۲۴. محمد جعفری دانشیار فلسفه دین موسسه آموزشی امام خمینی ره
۱۲۵. سید محمدرصا میرهادی مربی دانشگاه الزهراء علیهاسلام
۱۲۶. الهام آقاجانی کارشناسی علوم قرآن و حدیث پیام نور
۱۲۷. رقیه پوران استادیار دانشگاه الزهرا (س)
۱۲۸. محمد باقر ملکیان استادیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی  ره
۱۲۹. ولی الله نقی پور فر دانشیار دانشگاه بین المللی قم
۱۳۰. مهدی پایداری سطح سه مرکز تخصصی اسراء
۱۳۱. دکتر مریم احمدی نژاد استادیار الزهرا س
۱۳۲. امیرکارگرمقدم سطح۳ حوزه علمیه قم
۱۳۳. مریم باوی طلبه سطح۳ حوزه معصومیه
۱۳۴. محمد جعفر جامه بزرگی استادیار موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
۱۳۵. محسن اصغری استاد حوزه علمیه قم
۱۳۶. حسن غفاری فر استادیار دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
۱۳۷. علی قربانی سطوح عالی حضرت ابالفضل
۱۳۸. محمد سعید نجاتی استادیار المصطفی
۱۳۹. محمودشیخ الاسلامی استادیار دانشگاه پیام نور
۱۴۰. سکینه مومنی فوق دیپلم حوزه علمیه
۱۴۱. حسین کچویان دانشیار دانشگاه تهران، دانشکده علوم اجتماعی دکتر شریعتی
۱۴۲. یدالله سپهری دانشیارر علوم کشاورزی ومنابع طبیعی گرگان
۱۴۳. سجاد بقائی هامانه دانشجوی دکتری موسسه آموزش امام خمینی ره
۱۴۴. معصومه زیبایی نژاد استادیار فرهنگیان
۱۴۵. ابوذر تشکری صالح استادیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
۱۴۶. رجب اکبرزاده استادیار پیام نور
۱۴۷. جواد گلستانی فرد استاد موسسه امام خمینی قم
۱۴۸. امیرفتحی معلم دبیرستان های تهران
۱۴۹. محمد زهانی اول سطح ۴ مؤسسه تخصصی امام سجّاد عليه السلام مشهد
۱۵۰. قاسم مقدم استادیار پیام نور استان قم
۱۵۱. یحیی مقصودلو استاد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
۱۵۲. سعید عبدالملکی استادیار دانشگاه پیام نور
۱۵۳. وحید نانواکناری مدرس دانشگاه آزاد دماوند
۱۵۴. علی شاکر استادیار پیام نور
۱۵۵. کامران شیوندی چلیچه دانشیار علامه طباطبائی
۱۵۶. مهدی سیفی ارشد قم
۱۵۷. علیرضا یوسفی راستگو استاد حوزه علمیه
۱۵۸. سید مصطفی میرقاسمی مدرس دانشگاه علمی کاربردی
۱۵۹. مهدی سعیدی استادیار دانشگاه پیام نور
۱۶۰. مهدی سعیدی استادیار پیام نور
۱۶۱. شبیر فیروزیان مربی گروه معارف دانشگاه صنعتی شریف
۱۶۲. علی واعظی استادیار پیام نور
۱۶۳. احمد حسین فلاحی استادیار دانشگاه پیام نور
۱۶۴. لیلا وصالی استادیار علامه طباطبایی
۱۶۵. حسن سلیمی فر گارشناسی ارشد دانشگاه تهران
۱۶۶. زینب شیخی سطح ۱حوزه حوزه علمیه ایمانیه تاکستان
۱۶۷. هنگامه سیدتقیا مربی دانشگاه قران و حدیث/ آزادباراجین و…/ مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران
۱۶۸. رضا عبدی طلبه حوزۀ علمیۀ قم
۱۶۹. سیدمهدی موسوی پژوهشگر امام صادق علیه السلام
۱۷۰. محمود احمدی دانشیار دانشگاه شهید بهشتی
۱۷۱. سید صادق حسنی استادیار دانشگاه تهران.حوزه علمیه قم.
۱۷۲. جابر داودی استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه
۱۷۳. مظفر قنبری استادیار جامعه المصطفی
۱۷۴. محمود حدادیان استاد مدعو دانشگاه تهران
۱۷۵. کیامرث جهانگیر استادیار دانشگاه تهران/ دانشکده حقوق و علوم سیاسی
۱۷۶. عمار ابوطالبی استادیار گروه شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب دانشگاه ادیان و مذاهب
۱۷۷. حسن زارع حقیقی مربی پایه ۱۲ دانشگاه آزاد اسلامی نی ریز
۱۷۸. محمد حسن فؤادیان دانشیار تهران
۱۷۹. ابراهیم نعیمی دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
۱۸۰. محمد نافعی استاد حوزه علمیه قم
۱۸۱. منیره زارعان دانشجوی دکتری دانشگاه ادیان و مذاهب
۱۸۲. اسداله بیات استادیار دانشگاه آزاد اسلامی
۱۸۳. پیمان صالحی استاد ایلام
۱۸۴. حسین آقازاده مدرس سطوح عالی حوزه امام خمینی ره ازگل تهران
۱۸۵. سید روح اله قرشی استادیار دانشگاه پیام نور لارستان
۱۸۶. مهدی خیاط زاده استاد حوزه حوزه علمیه قم
۱۸۷. حسین ارجینی دانشیار دانشگاه معارف اسلامی
۱۸۸. عباس واعظی دهنوی استاد مدعو دانشگاه تهران
۱۸۹. احمد ابوترابی دانشیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
۱۹۰. حسن محيطي اردكان استاديار دانشگاه معارف اسلامي
۱۹۱. محمدحسین فاریاب دانشیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
۱۹۲. محمد باقر خراسانی مدرس دانشگاه آزاد اسلامی قم
۱۹۳. مهدی سعادتی سطح ۴ حوزه مرکز تخصصی مدیریت اسلامی تدبیر-بنیاد فقهی مدیریت اسلامی
۱۹۴. سیدفریدقهستانی سطح۴حوزه مجتمع حوزوی مشکات
۱۹۵. سجاد شهامت کارشناسی مدرسه صاحب الامر
۱۹۶. نجف لک زایی استاد پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
۱۹۷. صدیقه حاتمی استادیار دانشگاه ایلام
۱۹۸. محمد دادسرشت استادیار جامعه المصطفی العالمیه
۱۹۹. سعید باغستانی استادیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
۲۰۰. احسان سلیمی استادیار دانشگاه مراغه
۲۰۱. محمدرضا شریفانی مربی علمی کاربردی ؛آزاد؛ پیام نور
۲۰۲. عباس نعمتی استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه
۲۰۳. محمدرضا امین استادیار و عضو هیئت علمی مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
۲۰۴. منیالسادات حسینی پناه استاد ثابت )هیئت علمی) جامه الزهرا سلام الله علیها
۲۰۵. محمود نمازی دانشیار فلسفه موسسه اموزشی و یژوهشی امام خمینی ره
۲۰۶. مرتضی علویان دانشیار دانشگاه مازندران
۲۰۷. محمود رنجبر دانشیار گیلان
۲۰۸. فرزانه حکیم زاده استاد جامعه الزهرا سلام الله علیها
۲۰۹. محمدعلی پرهیزگار استاد حوزه علمیه قم حوزه علمیه قم
۲۱۰. رضائیان استاد جامعه الزهرا
۲۱۱. علی امین رستمی استادیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
۲۱۲. محمد مهدی کریمی نیا استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
۲۱۳. رقیه حسن زاده استادیار دانشگاه ازاد اسلامی واحد میانه
۲۱۴. ندا حکمت نیا استاد جامعه الزهرا سلام الله علیها
۲۱۵. ابوالقاسم فاتحی دانشیار علامه‌طباطبایی
۲۱۶. علی همتی عفیف دانشیار دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)
۲۱۷. محسن مومنی استاد یار دانشگاه صنعتی قم
۲۱۸. سهراب مقدمی شهیدانی استادیار دانشگاه معارف اسلامی
۲۱۹. سیدمحسن حسینی دانشیار دانشگاه بین المللی امام خمینی
۲۲۰. جهاندار امیری استادیار دانشگاه صدا وسیما
۲۲۱. سید منوچهر حسینی استادیار دانشگاه بوعلی سینا
۲۲۲. هادی شجاعی استادیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
۲۲۳. محمد قاسمی استادیار موسسه امام خمینی
۲۲۴. مسعود میرزائی شهرابی استاد تمام فردوسی مشهد
۲۲۵. محمد جواد قزه خانی استادیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی
۲۲۶. محمد علی لیالی هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی
۲۲۷. عباس جعفری کارشناس ارشد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
۲۲۸. حسین احمدی دانشیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
۲۲۹. مصطفی اسلامی مربی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
۲۳۰. دکتر سید مهدی جوکار یاسوج دانشیار دانشگاه یاسوج
۲۳۱. سید کریم خوب بین خوش نظر استادیار پایه ۱۴ دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
۲۳۲. داود فاضل فلاورجانی استادیار موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی
۲۳۳. مهدی عبداللهی دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
۲۳۴. قاسم ابراهیمی پور دانشیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
۲۳۵. مجید طرقی اردکانی استاد یار جامعه المصطفی
۲۳۶. مرتضی خوش‌صحبت استادیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
۲۳۷. مهدی احمد خان بیگی استادیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
۲۳۸. یعقوب حسانی استادیار یاسوج
۲۳۹. احمد سعیدی دانشیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
۲۴۰. علی رضا پیروزمند دانشیار دانشگاه دفاع ملی
۲۴۱. سعید مذبوحی استادیار علامه طباطبایی
۲۴۲. محمد عرب‌صالحی استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
۲۴۳. دکتر قربانی استادیار دانشگاه امام حسین
۲۴۴. محمدعلی محیطی اردکان دانشیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی «ره»
۲۴۵. حسین شرف الدین استاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
۲۴۶. داود حق خواه استادیار دانشگاه آزاد میانه
۲۴۷. سید مجتبی حسینی فرد دانشیار پژوهشگاه مواد و انرژی
۲۴۸. محمدجواد قاسمی اصل استادیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدس‌سره
۲۴۹. سمیره صی محمدی استادیار دانشگاه ایلام
۲۵۰. محمدحسین فاریاب دانشیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
۲۵۱. طاهره عظیمیان مربی شهید رجایی
۲۵۲. حمید آریان دانشیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
۲۵۳. صادق خزل‌پور دانشیار بوعلی‌سینا
۲۵۴. هادی فنایی اشکوری استادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)
۲۵۵. حجت الله فتحی استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
۲۵۶. سید احمد رهنمایی دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
۲۵۷. جلال رضائی نور استاد دانشگاه قم
۲۵۸. حجت بلوچی استادیار فرهنگیان
۲۵۹. محمد جواد توکلی استاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
۲۶۰. جبارجمالی استادیار ایلام
۲۶۱. نرگس انصاري دانشيار بين المللي امام خميني
۲۶۲. مهدی احمد خان بیگی استادیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
۲۶۳. علی نقی شکری استادیار ایلام
۲۶۴. سیدمهدی سیدیان استادیار علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
۲۶۵. هادی رزاقی استادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
۲۶۶. دکتر سید علی قاسم زاده استاد بین المللی امام خمینی ره
۲۶۷. سیدمحمدعلی موسوی استادیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
۲۶۸. احمد محمدی پیرو استادیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
۲۶۹. محمد بيدار استادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
۲۷۰. کریم سبحانی استادیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
۲۷۱. مرتضی صانعی استاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
۲۷۲. سید سجاد غلامی الحسینی استادیار دانشگاه یاسوج
۲۷۳. محمد رضا جباری دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
۲۷۴. محمد جواد یدالهی فر استادیار دانشگاه بوعلی سینا
۲۷۵. علیرضا جمشیدی مربی ازاد اسلامی واحد بابل وقائمشهر
۲۷۶. صفدر الهی راد استادیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
۲۷۷. امیر خواص دانشیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رض
۲۷۸. سلمان سلطانی استادیار دانشگاه ایلام
۲۷۹. محمدحسین رحمانی دوست دانشیار دانشگاه نیشابور
۲۸۰. فرشته نورعلیزاده استادیار آزاد واحد میانه
۲۸۱. یسرا شادمان دانشیار دانشگاه ایلام
۲۸۲. محمد صادق کوشکی استادیار دانشگاه تهران
۲۸۳. اردوان ارژنگ استاد دانشگاه یاسوج
۲۸۴. رضا محمدی کرجی استادیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
۲۸۵. حسن خیری استاد تمام جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی قم
۲۸۶. کیانوش زرین کاویانی استادیار ایلام
۲۸۷. مصطفی کریمی دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
۲۸۸. زهره کرمی استادیار فرهنگیان
۲۸۹. جمشید حیدری استادیار سید جمال الدین اسدآبادی
۲۹۰. جواد قلی پور استادیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
۲۹۱. هادی حسینی استادیار دانشگاه ایلام
۲۹۲. سید عباس ساطوریان استادیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
۲۹۳. محمد علی اسدی نسب دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
۲۹۴. اسدالله طوسی استادیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
۲۹۵. رجبعلی اسفندیار استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
۲۹۶. کریم کوخایی زاده دانشیار ایلام
۲۹۷. صادق گلستانی استادیار گروه جامعه شناسی مؤسسه امام خمینی ره
۲۹۸. حسین درخشان استادیار پیام نور
۲۹۹. احمد طاهری نیا استادیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
۳۰۰. میثم آقداغی استادیار دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
۳۰۱. محسن منطقی دانشیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
۳۰۲. سید رضا نقیب السادات استاد تمام دانشگاه علامه طباطبایی
۳۰۳. حامی عباسی استادیار دانشگاه ایلام
۳۰۴. سید محمد صادق موسوی نسب استادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
۳۰۵. فاطمه ذهابی مربی آزاد اسلامی
۳۰۶. حسن سجادی‌پور استادیار دانشگاه بوعلی سینا
۳۰۷. احسان یاوری استادیار دانشگاه آیت الله بروجردی
۳۰۸. مرتضی فرخی استادیار دانشگاه خوارزمی
۳۰۹. حمزه نظرپور استادیار دانشگاه ایلام
۳۱۰. مهدی خطیبی دانشیار موسسه امام خمینی
۳۱۱. علی رضا نوروزی شرف استادیار دانشگاه بوعلی سینا
۳۱۲. مسلم سلیمانی یان دانشیار سیدجمال الدین اسدآبادی
۳۱۳. مهدی کهنوجی استادیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
۳۱۴. هادی حسین خانی استادیار موسسه امام خمینی
۳۱۵. رویا بناکار استاد یار آزاد اسلامی
۳۱۶. حسن یوسفیان دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
۳۱۷. امین امیریان فارسانی استادیار مجتمع آموزش عالی گناباد
۳۱۸. علیرضا جوادزاده استادیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
۳۱۹. محمدرضا نورمحمدی استادیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
۳۲۰. مهدی حیدری استاد تمام ایلام
۳۲۱. عباس قربانی استادیار دانشگاه تهران
۳۲۲. سیدعلی میرداماد استادیار موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره
۳۲۳. بهروز بادپا استادیار دانشگاه ایلام
۳۲۴. امید قربانخانی استادیار دانشگاه بوعلی سینا
۳۲۵. طاهر علی محمدی دانشیار دانشگاه ایلام
۳۲۶. دکتر علی ابوالفضلی استادیار گروه حقوق مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
۳۲۷. وحید وثوقی راد استادیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
۳۲۸. علیرضاابراهیمی استادیار دانشگاه قم
۳۲۹. روح اله سهرابی دانشیار بوعلی سینا
۳۳۰. قاسم شبان‌نیاء دانشیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
۳۳۱. حمیدرضا مقصودی استادیار دانشگاه قم
۳۳۲. عبدالله فتحی استادیار موسسه امام خمینی
۳۳۳. علی فتحی دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
۳۳۴. علیرضا کرمانی دانشیار موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی
۳۳۵. محمد فولادی وندا دانشیار گروه جامعه شناسی موسسه اموزشی پژوهشی امام خمینی
۳۳۶. عباس گرائی استادیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
۳۳۷. سید محمد رضا میریوسفی استاد یار موسسه اموزشی و‌پژوهشی امام خمینی ره
۳۳۸. اسماعیل چراغی کوتیانی استادیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
۳۳۹. حسين نقوي دانشيار مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني ره
۳۴۰. زینب مردعلی سطح ۲ حوزه حوزه علمیه فاطمیه
۳۴۱. علی رسولی سطح ۳ آخوند ره
۳۴۲. طاهره باقری *** فردوس مشهد، تهران،الزهراء س،المصطفی ص
۳۴۳. امیر جوان آراسته استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب
۳۴۴. طاهره باقری *** دانشگاه فردوسی مشهد
۳۴۵. صدیقه صالحی سطح دو حوزه حوزه فاطمیه (س)
۳۴۶. محمدمهدی شیرمحمدی دانش آموخته دکترای اندیشه سیاسی
۳۴۷. محمود صفائی مربی معارف اسلامی آزاد اسلامی بندرگناوه وبندردیلم
۳۴۸. نرگس بهرامخانی سط۴ رفیعه
۳۴۹. سیدمحمد مهدی پوریزدان پرست مربی شیراز
۳۵۰. فاطمه آیتی استاد حوزه حوزه علمیه
۳۵۱ مهدی جمشیدی استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

© 2025 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.