امیرمحمد اصفهانی، پژوهشگر حوزه مدرسه صالح در یادداشتی برای اندیشکده رهیافت مطرح کرد؛
روایت فتح از دریچه تربیت نسل آینده (قسمت اول)
نوجوانان و جوانان امروز در مرحله حساسی از فرآیند «هویتیابی» قرار دارند؛ دورهای که فرد در آن به دنبال درک جایگاه خود در جهان، جامعه، تاریخ و فرهنگ خویش است. از آنجا که این نسل آیندهساز جمهوری اسلامی محسوب میشود، نحوه شکلگیری هویت آنها نهتنها بر سرنوشت شخصیشان، بلکه بر جهتگیری کلان کشور در دهههای آتی اثرگذار خواهد بود. در چنین بستر حساسی، رویدادهایی چون جنگ اخیر، فرصتی منحصربهفرد برای تقویت عناصر هویتی ـ ملی و دینی فراهم میآورد. مواجهه مستقیم با تهدیدات بیرونی و ایستادگی ملت در برابر آن، زمینهای برای تعمیق درک این نسل از مفهوم «ما»، «دشمن» و «وظیفه» ایجاد میکند و هویت فردی آنان را در پیوند با سرنوشت جمعی و مأموریت تمدنی جمهوری اسلامی ایران شکل میدهد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح، امیرمحمد اصفهانی ،پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت در یادداشتی برای اندیشکده رهیافت مطرح کرد؛ جنگ ۱۲ روزهی اخیر رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران، صرفنظر از دستاوردهای میدانی و نظامی، واجد آثار و آوردههایی ژرف در عرصههای فرهنگی و تربیتی برای اقشار مختلف جامعه ایرانی است. این جنگ را میتوان نهتنها صحنهای از نبرد سخت، بلکه میدانی برای تقویت بنیانهای معنوی، هویتی و اعتقادی جامعه دانست. در چنین چارچوبی، این رخداد بهمثابه مکملی برای «بشارت فتح» بر ساختارها و بنیانهای تمدن غربی تلقی میشود؛ فرآیندی که به نوعی، تحقق پیشنیازهای معرفتی و تمدنی برای ظهور منجی موعود حضرت حجت (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) را تسهیل و تسریع میکند. در میان اقشار گوناگون جامعه، نسل نوجوان و جوان بهدلایل متعدد، بهرهمندی عمیقتر و دستاوردهای برجستهتری از این رخداد تاریخی داشتهاند. این برتری در دریافت، درک و واکنش آنها به تحولات اخیر، برخاسته از عوامل متعددی است که این گروه سنی را متعرض میکند. در ادامه، به مهمترین عوامل مؤثر در این زمینه اشاره میشود: