به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، حجتالاسلام والمسلمین امیر مهاجر میلانی، استاد حوزه و دانشگاه در درس گفتار «بررسی ادله حجاب در روایات» عنوان کرد: در باب حجاب دستهای از روایات هستند که غیر مستقیم میتوانند به پوشش دلالت داشته باشند. برای نمونه در روایتی از امام سوال شده در مورد غسل زنی که در سفر مرده است و محرمی ندارد. امام پاسخ میدهد به اندازهای که در تیمم واجب است شسته شود غسل داده شود.
وی ادامه داد: روایت محل استشهاد بسیاری از فقهاست و استفاده شده که وجه و کفین استثنا شده است. ولی در پاسخ باید گفت که ممکن است برای مرده این حکم باشد ولی برای زنده اینگونه نباشد چون باعث فتنه و خوف به گناه و حرام در زنده هست ولی در میت اینها وجود ندارد.
حجتالاسلام والمسلمین مهاجر میلانی با اشاره به اینکه دستهای دیگر از روایت از کارهایی برای زنان از جمله حنا زدن به کف دست یا بلند کردن موهای جلو پیشانی و یا تراشیدن بخش از سر نهی میکنند، یادآور شد: از این روایات نکتهای که استفاده میشود این است که اولا باید این روایات را در بافت خودش بررسی کرد، مثلاً امروزه این نهیها اگر از باب تشابه به مردان باشد برطرف شده است ولی اگر از باب تزیین باشد دلالت بر حرمت و کراهت باقی است.
وی افزود: نکتهی دیگر با اهمیت در نگاه دینی ما، اگر زنان همیشه به فکر بلند کردن موها و حنا و لاک زدن و اینگونه اعمال باشند، موجب میشود نگرش کالا گونه به زن در جامعه شکل گرفته و وارد زیست جهان جمعی شود و نگاه به زن در جامعه عنوان موجود درجه دو خواهد بود و هر چه قدر هم حمایتهای قانونی و اقتصادی بشود در این گفتمان زن درجه دو محسوب خواهد شد و لذا از این باب به زنان در اسلام توصیه شده آرایش نداشته باشند تا نگاه کالا گونه به زن شکل نگیرد نه اینکه از باب تشابه به مردان بوده باشد.
این استاد حوزه تأکید کرد: شیخ انصاری از روایاتی که حنا گذاشتن بر کف دستها را نهی کرده است، نتیجه میگیرد که پس پوشاندن دستها تا مچ لزومی ندارد ولی آیتالله شبیری میفرمایند ممکن است که به خاطر عدم اجرای این حکم شارع جعل کراهت کرده باشد.
انتهای پیام/
https://ihkn.ir/?p=22007
نظرات