عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: جریان روشنفکری غربگرا با اصل حوزه، مشکل دارد و میخواهد مرجعیت، فقیه و آخوند نباشند. آنها به دنبال تضعیف و بلکه حذف حوزه، فقه و مرجعیت هستند. امروز جای دهها کرسی درس خارج فقه در موضوعاتی همچون تعلیم و تربیت، احکام جدید قضا، فقه رسانه، فقه فضای مجازی، فقه بانکداری، فقه روابط بین الملل، فقه شهرسازی، معماری، سینما و… خالی است و این خلاء با نظامات غربی در حال پُر شدن است.
به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه؛ حسن رحیم پور ازغدی در پنجمین نشست بصیرتی سیاسی «اولی الابصار» با موضوع «روحانیت و انقلاب اسلامی در موقعیت کنونی» در جمع مدیران و معاونان مدارس علمیه مشهد به نقش حوزه های علمیه در عرصه نظامسازی اشاره کرد و گفت: در دوران دفاع مقدس دو نوع طلبه داشتیم؛ عدهای که اهل جبهه نبوده و صرفاً به زندگی خود مشغول بودند و آنان که در صحنه جنگ حضور داشتند و در واقع هم اهل علم و هم اهل عمل بودند.
وی به تفاوت افراد در زمینه بصیرت و آگاهی در هر دوره زمانی اشاره و خاطر نشان کرد: تاریخ ایران میتواند به اعدام، تبعید، شکنجه و زندانی شدن حوزویانی که قبل از انقلاب و سپس در جبهههای دفاع مقدس برای اقامه قسط و عدل جنگیدند، شهادت دهد. عدهای جان خود را فدا میکردند، در حالی که گروهی هم نه در مبارزات انقلاب و نه در هیچ عملیاتی در جبههها حاضر نشدند و الآن مدّعی هستند.
بیش از چهار هزار شهید روحانی در دفاع مقدس
وی با بیان اینکه با وجود این دو دسته که در حوزههای علمیه همیشه وجود داشتند، بیش از ۴هزار شهید در دوران دفاع مقدس از همین حوزهها تقدیم انقلاب شده و در واقع بیشترین شهید از این قشر بوده است، گفت: امروز امّا دفاع مقدس دیگری در جریان است، اکنون حوزههای علمیه باید برای حفظ انقلاب، نظام سازی، اقامه قسط در حوزه اجتماعی و حکومتی ابعاد پیچیده فقه حکومتی را درست بشناسند. تهدیدها در این عرصه، نامحسوس تر و فوق العاده جدی تر است.
رحیم پور ازغدی به خطر نفوذ در حوزه که امام خمینی(ره) بارها نسبت به حوزههای علمیه هشدار دادند، اشاره کرد و افزود: امروز خطری که حوزه های علمیه را تهدید می کند، ضعف استدلالی متولیان فقه و نظامسازی است که باعث تن دادن به حاکمیت مؤلفههای سکولاریزم در قالب حکومت دینی میشود. در واقع، وقتی دروس خارج فقه از صحنه نهادهای عرصه عمومی غائب باشند و در مسائل تکراری فقه عبادی و فردی محدود شوند این عملاً به معنای همدستی ناآگاهانه با سکولاریزم است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیح داد: این سطح از سکولاریزم، مخالفتی با نماز و عبادت خصوصی ندارد، بلکه میخواهد حوزهها به مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی جامعه نپردازند و در مسائل کشور و مردم، پژوهش فقهی و درسهای خارج فقه فعال نداشته باشد.
وی با بیان اینکه سکولاریزه شدن حوزه های علمیه تهدیدی در حوزه نظام سازی است، گفت: در سکولایزم، امورات تفکیک میشود، به نحوی که حوزههای علمیه دخالتی در حکومت نداشته باشند، امّا حکومت در حوزه دین دخالت کند؛ به عبارت دیگر، حکومت برای دین، تعیین تکلیف کند، ولی دین برای حکومت نتواند تصمیم بگیرد.
رحیم پورازغدی افزود: امروز جای دهها کرسی درس خارج فقه در موضوعاتی همچون تعلیم و تربیت، احکام جدید قضا، فقه رسانه، فقه فضای مجازی، فقه بانکداری، فقه روابط بین الملل، فقه شهرسازی، معماری، سینما و… خالی است و این خلاء با نظامات غربی در حال پُر شدن است.
دهها درس خارج فقه حکومتی در حوزه های علمیه کم داریم
وی ادامه داد: دفاع مقدس امروز یعنی اینکه به عرصه نظامسازی علمی و فقهی بیشتر توجه شود و وضعیت بازار، بانکها و… از مواردی هستند که حوزه باید در آن ورود تخصصیتر پیدا کرده و مسائل فقهی جدید آن را حل کند.
وی با تاکید بر اینکه مرجعیت شیعه، مسئولیت بسیار مهمی است و همه باید مدافع آن باشیم، تاکید کرد: امروزه در عرصههای مختلف، به دهها مجتهد نیاز داریم تا به مسائل حقوقی پاسخ داده شود.
رحیم پور ازغدی با اذعان بر این مطلب که متاسفانه بخشی از اتفاقاتی که در عرصه اقتصادی مانند موسسات مالی اعتباری، کلاهبرداریها و فساد مالی روی داد، به لحاظ عملی، محصول ناکارآمدی دولت و به لحاظ نظری، حاصل کم توجهی به فقه حکومتی بود، تصریح کرد: در عرصه هایی که فقاهت، مراجع و حوزه های علمیه ورود پیدا نکردند، نگاههای سکولار و تئوریهای ترجمهای برای آن برنامهریزی کردهاند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه خطاب به حاضران گفت: یک جریان به مبانی مرجعیت در حوزههای علمیه حمله میکند و مدل خشن آن در دوران رضا خانی اتفاق افتاد که حوزههای علمیه را تعطیل میکرد و مدل نرم آن، جریان روشنفکری غربگرا بوده است که با اصل حوزه، مشکل دارد و میخواهد مرجعیت، فقیه و آخوند نباشند. آنها به دنبال تضعیف و بلکه حذف حوزه، فقه و مرجعیت هستند. اما جریان اصلاح و تکاملخواه حوزه، به دنبال تقویت حوزه و توسعه و تعمیق فقه است. هرکه تفاوت اینها را نفهمد، پس چه چیز میفهمد؟!
وی افزود: نشست فیضیه قم در مردادماه ۹۷، یک نقطه عطف دیگر با حضور هزاران طلبه در دفاع از عدالت اقتصادی و مبارزه با فساد بود و انشاءالله آثار خود را در آینده خواهد داشت. فیضیه از خرداد ۴۲ تا امروز، نماد انقلاب اسلامی و خط امام خمینی است. این نهضت که نهضت تقویت حوزه و مرجعیت است، ادامه خواهد یافت.
رحیمپور ازغدی در پایان گفت: لُبّ پیام فیضیه، ضرورت اجراء وصیتنامه امام خمینی در باب اصلاح و تکامل حوزهها جهت حفظ و اصلاح نهادهای جمهوری اسلامی و مبارزه با سکولاریزم در حاکمیت بود. حوزه مشهد و قم، جلوداران این نهضت خواهند بود.
انتهای پیام/
منبع: حوزه
https://ihkn.ir/?p=7806
نظرات