به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، چهل و سومین نشست هیئت امنای مرکز امورنخبگان و استعدادهای برتر حوزههای علمیه با حضور مدیر حوزههای علمیه کشور، اعضای شورای عالی حوزه، مدیران مرکز مدیریت حوزه خواهران، جامعه الزهرا(س)، اصفهان و سایر مراکز حوزوی در سالن جلسات آیتالله حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد.
بر اساس این گزارش: حجتالاسلام والمسلمین سیدعلی عماد، رئیس مرکز امور نخبگان حوزه های علمیه در ابتدای این نشست گزارشی در خصوص تعداد طلاب شناسایی و پذیرش شده در مرکز امورنخبگان و استعداد های برتر حوزه های علمیه و برنامه هایی که تاکنون برای آنها اجرایی شده است ارائه نمود.
آیت الله سیداحمد خاتمی سپس به ایراد سخن پرداخت و گفت: گزارش هیئت امنای مرکز امورنخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه خوب و جامع بود.
وی افزود: بنا بر گزارشهای حوزه های علمیه بیش از نیمی از استان ها تعداد بسیار معدودی نخبه داشته اند و این محل نگرانی است.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشت: باید ملاک های دقیق و تخصصی برای تعیین نخبگان عرصه تبلیغ مشخص شود.
آیت الله جواد مروی سپس ضمن تبریک و تسلیت شهادت دانشمند بزرگ هسته ای کشور شهید محسن فخری زاده گفت: امام خمینی رحمه الله علیه یکی از اصلی ترین وظایف حوزه را به تعبیری توجه به نخبگان و حمایت از استعدادهای درخشان حوزه می دانستند.
وی افزود: یکی از کارهای مهم در حال حاضر بررسی چگونگی واسپاری دروس سطوح عالی به استان ها است که در حال حاضر تعداد افراد نخبه آنها کم و یا حتی صفر است.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: در سفر به استان ها با طلاب جوان بسیاری برخورد کرده ایم که هیچ اطلاعی از مرکز امور نخبگان حوزه و فعالیت ها و برنامه های آن نداشته اند؛ این موضوع باید مورد پیگیری قرار گیرد.
وی گفت: میزان تمایل به مراکز تخصصی که حمایت های مالی آنها ضعیف است پایین بوده و باید نسبت به حل این مشکل اقدامات لازم صورت گیرد.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: اگر ما ادعا داریم که در شاخص ها دقیق هستیم، نباید بگوییم حجم نخبگان را باید کمتر در نظر بگیریم.
وی افزود: ما باید بر اساس شاخص های دقیق و با اجرای خوب آنها، هر چقدر تعداد نخبه در حوزه شناسایی شد ملتزم به آن باشیم؛ حوزه های علمیه سرشار از نخبه و استعداد درخشان هستند.
آیت الله مروی خاطرنشان کرد: آزمون های کتبی مجازی در مجامع مختلف علمی حتی در کشورهای منطقه اسکاندیناوی یکی از نگرانی ها و مشکلات جدی است؛ زیرا این آزمون ها به هیچ وجه جوابگوی شناسایی دقیق استعدادها نیستند.
حجت الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی مدیر جامعه الزهرا(س)،در ادامه این نشست به نکاتی در موضوع برخی مشکلات تحصیلی خواهران طلبه اشاره کرد و گفت: خواهران طلبه هنگامی که به سطوح دو و سه می رسند به لحاظ سنی سن آنها بالا رفته و می بایست دوران تحصیل آنها که طولانی می شود از سنوات خدمتی آنها محاسبه شوند.
وی افزود: خود واحدهای دست اندرکار حوزه امکانات لازم برای کمک به نخبگان و یا شناسایی آنها را در دسترس ندارند.
مدیر جامعه الزهرا(س) خاطرنشان کرد: باید در هنگام شناسایی و پذیرش استعدادها و نخبگان حوزه، از جهت شخصیتی و ویژگی های روانشناختی نیز آنان را مورد بررسی علمی قرار داد.
آیتالله طباطبایی نژاد مدیر حوزه علمیه اصفهان سپس گفت: آیا ما گفته ایم یک مبلّغ دینی نخبه باید چه ویژگی هایی را داشته باشد؟
مدیر حوزه علمیه اصفهان بیان داشت: به طوری که باید و شاید مسئله نخبه بودن در حوزه های علمی به خوبی توضیح داده نشده است و کسی نمی داند اگر نخبه باشد چه اتفاقاتی برایش رقم خواهد خورد.
وی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم استعدادهای درخشان بیش از آمار ارائه شده از سوی هیئت امور نخبگان در حوزه های کشور است.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور مدیر حوزه علمیه خواهران در ادامه این نشست، گفت: خوب است که نسبت تعداد نخبگان در حوزه های خواهران و برادران و نیز در حوزه های علمیه استان ها روشن شود.
وی افزود: فاصله معناداری بین مقاطع مختلف تحصیلی خواهران وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد؛ طلاب خواهر از هر مقطع به مقطع دیگر باید آزمون بدهند تا وارد شوند.
مدیر حوزه های علمیه خواهران اظهار داشت: باید دایره نخبگی کوچک تر شود تا کار اساسی و ماندگاری را انجام دهیم.
حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی عماد سپس در پاسخ به برخی سؤالات حاضرین گفت: مرجع رسمیت بخشی به اساتید مصاحبه کننده کارگروه های علمی و کمیسیونی است که هشت نفر از اعضای آن عضو هیئت امنای مرکز امور نخبگان حوزه است.
رئیس مرکز امور نخبگان حوزه های علمیه عنوان داشت: در موضوع نخبگی تبلیغ، شاخص های مختلفی مانند فعالیت های تبلیغی در قالب گروه های تبلیغی، گروه های جهادی، تبلیغ سنتی و غیره در نظر گرفته شده اند.
وی گفت: به این دلیل که طلاب سطح ۴ نوعاً مصاحبه های شفاهی را شرکت نمی کنند آمار دقیق و ثبت شده ای از نخبگان آنها نداریم.
رئیس مرکز امور نخبگان حوزه های علمیه اظهار داشت: حوزه های علمیه نخبگان بسیاری در درون خود دارند؛ به طوری که فقط در یکی از مراکز تخصصی فقه قریب به ۴۰ نفر استعداد درخشان داریم.
وی افزود: ما به مدیران استان ها نامه می زنیم و اطلاعات اولیه و اسامی طلاب مستعد را به آنها اعلام می داریم و حتی به خود طلاب تا ۱۰ بار پیام ارسال می کنیم تا در مصاحبه شرکت نمایند اما آنها یا به دلیل مشکلات مالی و سختی های ایاب و ذهاب و یا به دلیل مشکلات دیگر شرکت نمی نمایند.
حجت الاسلام والمسلمین عماد گفت: ما در مورد خواهران برای هر مقطع مشابه مقاطع برادران ۶ سال دوره تحصیلی را طولانی تر در نظر گرفته ایم.
رئیس مرکز امور نخبگان حوزه های علمیه بیان داشت: سقف سنی استعداد برتر را که در حال رشد است، باید در نظر داشت و این سقف را باید برای خواهران بالاتر از برادران در نظر گرفت.
وی تصریح کرد: در بحث تبلیغ باید فرآیند شناسایی در دستگاه های ذی ربط قوی تر و جدی تر اجرایی گردد.
حجت الاسلام والمسلمین عماد عنوان داشت: نظام شناسایی نخبگان حوزه بر اساس رأی بنیاد ملی نخبگان دقیق ترین نظام شناسایی استعدادهای درخشان است.
وی گفت: ما در روند شناسایی استعدادهای برتر تابحال از پایان مقدمات انجام می دادیم و در این فاصله ممکن بود افرادی شناسایی نشوند و به فضاهای علمی دیگر روی بیاورند.
رئیس مرکز امور نخبگان حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: اما از امسال مقرر شده است شناسایی از پایان سال اول تحصیلی صورت گیرد تا افراد دارای استعداد مورد شناسایی قرار گیرند تا در حوزه با انگیزه بیشتر و ماندگارتر اثرگذاری داشته باشند.
وی افزود: طراحی سامانه امور نخبگان حوزه علمیه در دست اقدام است، اما نیازمند این است که بخش های مختلف حوزه و مراکز حوزوی بانک های اطلاعاتی خود را در اختیار این سامانه قرار دهند.
حجت الاسلام والمسلمین حسین رحیمیان در ادامه این نشست گفت: درصد نخبگانی که در حوزه شناسایی می شوند از این درصد در دانشگاه ها بسیار بیشتر است.
مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه افزود: در دانشگاه ها تقریباً از چهار میلیون دانشجو ۳۵۰۰ نفر معرفی شده اند، ولی در حوزه نسبت انتخاب به حدود ۲۰ برابر می رسد و این تسامح زیاد در انتخاب افراد نخبه محل نگرانی است.
حجت الاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی سپس با انتقاد از مقایسه حوزه با دانشگاه گفت: نباید حوزه را با دانشگاه مقایسه نماییم؛ زیرا هنگامی که حجم پذیرش بالا رود قطعاً شرایط پذیرش آسانتر و دقت در آن پایین تر خواهد بود.
وی افزود: بسیاری از دانشگاه ها حتی بدون هیچ گونه آزمون ورودی دانشجو می پذیرند؛ پس قیاس آمار نخبگان حوزه با دانشگاه قیاس اشتباهی است.
عضو هیئت امنای مرکز امور نخبگان حوزه، اظهار داشت: باید به بحث های حمایتی استعدادهای درخشان بیشتر شود تا بتوان طلاب را به سمت نخبه شدن ترغیب کرد.
آیتالله علیرضا اعرافی سپس با سخنانی در موضوع شناسایی و جذب نخبگان، گفت: در تحلیل های آماری باید خود مراکز حوزوی در آموزش سازوکار خوب و کارآمدی را برای جمع آوری و تحلیل آمار داشته باشند.
وی افزود: در موضوع استان ها، باید همه مسئولان آنها را در مسئله نخبه پروری و جذب در مرکز امور نخبگان حوزه توجیه نمود.
آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: نکته دیگر در بحث تفکیک و یا عدم تفکیک نخبگان است که باید با رعایت اقتضائات حوزوی مورد بررسی قرار گیرد.
مدیر حوزه های علمیه گفت: باید ما از منطق استواری پیروی کنیم که به ما بگوید آیا می توان آمار و نسبت های موجود در حوزه را با دانشگاه مقایسه نمود یا خیر؟.
وی افزود: نکته بعدی این است که در مورد نخبگان بخش های تبلیغ و پژوهش را باید در اولویت قرار دهیم.
عضو شورای عالی حوزه خاطرنشان کرد: موضوع دیگر بررسی و تدوین برنامه ای جامع در مورد حمایت هایی است که لازم است از نخبگان حوزوی به عمل آید.
وی گفت: در مورد عدم شرکت تعدادی از افراد نخبه در آزمون شفاهی نخبگان هم باید دید عوامل و علل این معضل چیست.
حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن ربانی، رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه نیز در این نشست گفت: ما در مرکز خدمات به این نتیجه رسیده ایم که برخی طلاب ورودی از همان اوایل افراد با استعداد و فعالی هستند و باید آنها را مورد شناسایی و حمایت قرار داد.
انتهای پیام/
منبع: حوزه
https://ihkn.ir/?p=21430
نظرات