به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، حجتالاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی، استاد حوزه و دانشگاه در درس گفتار «مبانی رشد و تربیت اسلامی» درباره اینکه عدهای میگویند در مبانی رشد و تربیت اسلامی بر خلاف تربیت غربی از روشهایی آزمایش نشده استفاده میشود، بیان داشت: در فضای علوم اسلامی و تربیت دینی، تعبد دینی یکی از اصلیترین پایههاست.
وی ادامه داد: تعبد به تنهایی بدون در نظر گرفتن اینکه به چه چیزی تعبد داریم، نماد عدم استفاده از عقل و تحجر میشود، اما اگر به این دقت نماییم که تعبد در برابر وحی است، زمانی که وحیانی بودن یک گزاره برایمان اثبات شد، تعبد به عنوان نقطه ضعف نمیباشد، بلکه نقطه قوت است.
حجتالاسلام والمسلمین ولدی عنوان کرد: در مسیر علوم اسلامی از جمله تربیت دینی، دغدغه اول باید این باشد که تشخیص دهیم کلامی وحیانی است یا خیر و در مرحله دوم تلاش کنیم معنای آن کلمه وحیانی را با روشی بفهمیم و پس از فهم آن در مرحله سوم به اجرای آن روش بپردازیم.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در مرحله روش باید گفت که انسان منفک از وحی که به علم سکولار نگاه میکند و در وادی علم به معنا و مفهوم توحید بی اعتناست، با آزمون و خطاها ضربه بی اعتمادی خویش به وحی را میخورد.
وی افزود: اگر در کلام وحی، گزارهای داریم که صدور آن قطعی است و جزء نصوص است که برداشت از آن قطعی است، نمیتوانیم برای اثبات درستی یا نادرستی آن از آزمایش استفاده نماییم.
کارشناس مسائل خانواده یادآور شد: اگر به کلام وحی نگاه اصیل داشته باشیم، در مسیری که وحی برای رسیدن به آرامش ترسیم نموده دقت کنیم و تمامی مصادیق آن را پیدا کنیم، شرایط عمل به آن نسخه را پیدا میکنیم و تلاش خویش را متمرکز میکنیم بر اینکه آن را درست عمل کنیم؛ در حالی که این نگاه در علوم غربی وجود ندارد و رسیدن به آرامش در نگاه آنها با مشغول شدن به ذکر خداوند به دست نمیآید.
وی در پایان عنوان کرد: حوزه علمیه باید با حرکتهای جهادی علمی طلبههایی که معتقد به تولید علوم اسلامی هستند، به سمت و سوی بی اعتمادی به روانشناسی غربی برود.
انتهای پیام/
https://ihkn.ir/?p=22306
نظرات