به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی؛ دکتر مهدی عباسزاده معاون امور پژوهشی و آموزشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نوشتاری تأکید کرد؛
برای حرکت به سمت مسئله-محوری در پژوهشهای علوم انسانی در مؤسسات پژوهشی، راهکارهایی به ذهن میرسد که برخی از آنها عبارتند از:
- تدوین ساختار معرفتی دانش:
 
لازم به نظر میرسد، در گروههای علمی، با محوریت اعضای هیأت علمی، “ساختار منطقی-معرفتی رشته/گرایش” تدوین شود تا نظام موضوعات و مسائل آن رشته/گرایش دقیقاً مشخص شده، مسائل حلنشده جهت درج در عناوین پژوهشهای علوم انسانی تعیین گردد.
- اجرای مطالعات نیازسنجی:
 
– لازم به نظر میرسد، در گروههای علمی، با محوریت اعضای هیأت علمی (و مشارکت دانشجویان دکتری)، به منظور تعیین مشکلات در سطوح فردی-جمعی، “مطالعات دقیق و فنیِ نیازسنجی” (بانظرداشت تفاوت بین “نیاز” و “خواست”) به انجام برسد تا متعاقباً مشکلات، مسئلهپردازی شود و در قالب پژوهشهای علوم انسانی مورد پژوهش قرار گیرد.
– اجرای مطالعات میدانی (نه صرفاً کتابخانهای) و کیفی (نه صرفاً کمّی و آماری) ناظر به جامعه هدف با ابزارهای پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده، از شیوههای علمی نیازسنجی است.
- رایزنی با نهادهای حاکمیتی و بخش صنعت و فناوری:
 
لازم به نظر میرسد، در گروههای علمی، با محوریت اعضای هیأت علمی، با نهادهای حاکمیتی و بخش صنعت و فناوری “رایزنی فنی و دقیق” صورت گیرد تا مشکلات آنها که قابل مسئلهپردازی و حلشدن از طریق پژوهش و نهایتاً برطرفشدن مشکل است، مشخص گردد.
- شکلگیری میزهای علمی یا هستههای حل مسئله استاد-محور:
 
لازم به نظر میرسد، در گروههای علمی، با محوریت اعضای هیأت علمی، “میزهای علمی یا هستههای حل مسئله” تشکیل شود تا سیاستپژوهی کنند و گزارشهای راهبردی (policy paper) از ماحصل پژوهشهای علوم انسانی، به منظور حل مسائل حاکمیتی، تهیه شود.
- تهیه و اجرای طرح تمحض علمی پژوهشگران:
 
لازم به نظر میرسد، در گروههای علمی، “طرح تمحض علمی پژوهشگران” تهیه شود تا از طریق تمرکز هریک از اعضای هیأت علمی در یک حوزه معرفتی (گرایش) محدود و محدّد علوم انسانی، مسائل مرتبط بهدرستی شناسایی شود و مورد پژوهش قرار گیرد و از پراکندهکاری پرهیز جدی گردد. در این صورت، پژوهشگران متخصص تربیت خواهند شد.
در گروههای علمی، “طرح تمحض علمی پژوهشگران” تهیه شود تا از طریق تمرکز هریک از اعضای هیأت علمی در یک حوزه معرفتی (گرایش) محدود و محدّد علوم انسانی، مسائل مرتبط بهدرستی شناسایی شود و مورد پژوهش قرار گیرد و از پراکندهکاری پرهیز جدی گردد. در این صورت، پژوهشگران متخصص تربیت خواهند شد.






















نظرات