به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه؛ آیتالله سیدمحمد قائممقامی، استاد حوزه و دانشگاه، در گفتوگویی، با اشاره به فرارسیدن روز مبعث پیامبر گرامی اسلام(ص) به بیان نکاتی درباره مبعث و همچنین سیره اقتصادی پیامبر اکرم(ص) به ویژه درباره عدالتپروری پرداخت و گفت: تعبیری که در مورد بعثت در ادعیه ما وارد شده این است که بعثت تجلی اسم اعظم خداوند است و این ویژگی آن جلوهگری و نمایش خداوند در جهان محسوب میشود و برای این است که به انسان هشدار دهد که به استقبال آخرت و جهانی برود که در حال آمدن است.
پیامهای مبعث
وی ادامه داد: بعثت خبر میدهد که جهانی که در آن زندگی میکنیم، چه بخواهیم و چه نخواهیم، در حال استحاله شدن در آخرت است؛ پیام مبعث این است که انسان در این فرایند آگاه شود و خودش را با این آن تطبیق آگاهانه دهد. یکی دیگر از پیامهای مبعث این است که این جهان تحت حاکمیت و فرمان خداوند است و مبعث دعوت میکند که به این فرمانروایی آگاه شوید و آن را آگاهانه طلب کنید.
آیتالله قائممقامی بیان کرد: موضوع عدالت نیز دقیقاً در همین جا مطرح میشود. البته بین آنچه در مورد بشر درباره عدل و ظلم گفته میشود با آنچه درباره عدل و ظلم خداوند وجود دارد تفاوت هست. وقتی انسان عادل است مشمول فضل خداوند است. این یکی از ویژگیها و پیامهای مبعث است که با واقعه غدیر ادامه مییابد. به واسطه این تداوم مبعث، انسان و جهان نه مشمول عدل الهی، بلکه مشمول فضل الهی میشوند. خداوند دعوت میکند فضل الهی را دریافت کنید؛ چراکه بعد از دریافت این فضل، عادل میشوید.
مبعث تمرین حاکمیت اراده خداوند بر انسان است
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: عدالت انسان ناشی از فضل پروردگار است. به عبارت دیگر، دعوت مبعث این است که انسان شامل فضل الهی شود. وقتی که انسان عادل میشود قطعاً به فضل خداوند است؛ چراکه در غیر این صورت نمیتواند عادل باشد. مبعث حکمتهای بیشماری دارد؛ از جمله اینکه انسان را برای آخرت آماده میکند و انسان در مبعث حاکمیت اراده خداوند بر خودش را تمرین میکند.
وی با اشاره به جایگاه عدالت در بعثت، تصریح کرد: با مبعث هر چیزی در جای خودش قرار میگیرد. یکی از معانی عدالت هم این است که هر چیزی سر جای خودش باشد. ذات اقدس احدیت از طریق مبعث انسان را دعوت میکند تا عالی را بر سافل حاکم کند. عالی باید بر سافل و روح باید بر جسم حاکم باشد.
آبادی و زیبایی دنیا با حاکمیت دین
آیتالله قائممقامی یادآور شد: دین هم باید در دنیا حاکم باشد. این به معنای عدل است. معنای دقیق عدل این است که جسم را جای خود و روح را جای خود قرار دهیم. برعکس آن زمانی است که جسم بر روح یا نفس بر عقل و دنیا بر دین حاکم میشود و این اوج رذالت، تباهی و به هم ریختگی است؛ کما اینکه بر عکس این وضعیت، وقتی دین بر دنیا حکومت میکند، همین دنیایی هم که گذرگاه است، زیبا و آباد میشود.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه هنوز بشریت نتوانسته مبعث را فهم و درک کند تأکید کرد: یکی از دلایل ویرانی و بلاهایی که الان در دنیا شاهد آن هستیم بازتاب ظلمی از انسان و عدلی از خداوند است. حتی این پدیده شیوع کرونا که در این ایام درگیر آن هستیم حاصل ظلم انسان و عدل خداوند است. متأسفانه بشریت تاکنون نتوانسته است مبعث را فهم کند و تداوم ببخشد.
جایگاه عدالت در سیره پیامبر(ص)
آیتالله قائممقامی با اشاره به اهمیت تاریخی مبعث بیان کرد: بشر هنوز نتوانسته این موضوع را درک کند که مبعث، یک حقیقت مقطعی یا برههای نیست که فقط برای ۲۳ سال بوده باشد، بلکه مبعث برای همیشه تاریخ بشر و برای ابدیت است. متأسفانه با انحرافی که انسان از ولایت و غدیر پیدا کرد، عملاً حکم به توقف مبعث داد، اما از آنجا که میدانست مبعث توقفپذیر نیست، بنابر این حکم به تحریف دین داد.
وی درباره عدالت در سیره حکومتی پیامبر اسلام اظهار کرد: وقتی فضل الهی شامل کسی شود، آن شخص تبدیل به عادل میشود و در همه عرصهها عدالت را اجرا خواهد کرد. از آنجا که فضل خداوند بر پیامبر(ص) عظیم است، عدل پیغمبر نیز عظیم است. پیامبر اسلام(ص) قطعاً با عدالت رفتار کردهاند و ذره ذره سیره ایشان مبتنی بر عدالت همراه با فضل است و ذرهای ظلم در سیره نبوی و علوی مشاهده نمیشود. باید به این نکته بسیار مهم در سیره پیامبر اسلام(ص) توجه کنیم.
آیتالله قائممقامی در پایان تأکید کرد: در آستانه وقایع بسیار مبارکی قرار داریم. لذا امیدواریم به حق محمد و آل محمد شاهد تسریع در بیداری بشریت باشیم و بشریت موفق به درک این حقیقت شود؛ چراکه پیوستن به حقیقت مبعث، سعادت انسان را در پی دارد.
انتهای پیام/
منبع: ایکنا
https://ihkn.ir/?p=15521
نظرات