به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، بیستوهفتمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با شعار «قرآن، معنای زندگی» از ۲۱ اردیبهشت ماه آغاز و تا چهارم خرداد ماه در مصلای امام خمینی(ره) ادامه خواهد داشت.
به گفته فقهی زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امسال تلاش شده تا با تحدید فضای نمایشگاهی و کوچکسازی فضا، به سمت کیفیسازی بیشتر حرکت شود. بر این اساس در ۳۸ هزار متر مربع فضای مفید و در ۱۴ بخش، ۱۲۶ طرح اجرا میشود.
مهمترین بخشهای نمایشگاه شامل «نهادها و امور قرآنی»، «آموزش و پژوهش»، «فروش محصولات فرهنگی»، «عترت»، «فرهنگ و هنر» و «فضای مجازی» میشود که هر کدام از زیر مجموعههای مختلفی تشکیل شدهاند.
بیستوهفتمین نمایشگاه بینالمللی قرآن نیز مانند سایر نمایشگاهها دارای نقاط قوت و ضعف است که در ادامه سعی میکنیم مروری بر آنها داشته باشیم.
نقاط قوت و ضعف
یکی از مهمترین نقاط قوت نمایشگاه امسال، چابک سازی آن است. در اینباره حجتالاسلام والمسلمین سیدحمید حسینی، قائم مقام نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم، میگوید: یکی از ویژگیها یا تفاوتهای نمایشگاه امسال نسبت به سالهای قبل، اقتصادیتر و کم هزینهتر شدن آن است.
وی می افزاید: با توجه به اینکه از یک سو کشور در شرایط تحریم و تورم قرار دارد و از سوی دیگر مسئله سیل در چند استان و بحران در این زمینه وجود دارد، تلاش شده با برخی اقدامات از جمله کوچک کردن ساختار که از ۳۳ کمیته به ۱۴ کمیته رسید و نیز کاهش ایام نمایشگاه و فضای مکانی، نمایشگاه کیفیتر و کوچک تر شود. لذا با تمام این اقدامات، هزینهها به شدت کاهش پیدا کرده و کیفیت بهتر از گذشته شده است.
همچنین اختصاص بن خرید کتاب به همراه انجام مسابقات گوناگون در اپلیکیشن و سایت، افزایش زیبایی بصری و توزیع روزانه ۵ هزار افطاری ساده در نمایشگاه قرآن از دیگر کارهای خوب به شمار میآیند.
اصلیترین نقطه ضعف نمایشگاه، هم راستا نبودن فعالیتهای انجام گرفته در آن با شعار «قرآن، معنای زندگی» است. نمایشگاه قرآن به سبب سرگرمیها و تفریحات بعضاً خوب، مکان مناسبی برای گذراندن چند ساعت اوقات خوب و معنوی به همراه خانواده است، ولی خروجی آن بیان معنای زندگی براساس سبک قرآن نیست.
شاید کمتر کسی با حضور چند ساعته در نمایشگاه قرآن به معنای زندگی قرآنی پی ببرد. این مهم میطلبد مسئولان نمایشگاه علاوه بر توجه به زیبایی بصری، به محتوا و پیام نمایشگاه نیز توجه کافی داشته باشند.
نقطه ضعف دیگر نمایشگاه عدم حضور تمامی استانها بود که حداقل جنبه ملی آن را زیر سؤال میبرد.
«نهادها و امور قرآنی»؛ مهمترین بخش نمایشگاه
در بخش «نهادها و امور قرآنی»؛ مؤسسات و نهادهای قرآنی غیر دولتی با ۲۱ مؤسسه، حوزوی با ۸ مرکز، ادارات فرهنگ و ارشاد استانها با ۱۴ اداره، دانشگاهها با ۱۷ دانشگاه، سازمانها و نهادهای دولتی یا عمومی با ۱۸ سازمان و نهاد و در مجموع با پیشنهاد ۵۴ طرح در نمایشگاه حضور دارند.
حجتالاسلام سیدحسن طیب حسینی، مسئول بخش حوزوی عنوان میکند: امسال در این بخش میزبان ۱۶ مرکز حوزوی در قالب ۱۰ غرفه هستیم.
وی ادامه میدهد: یکی از بخشهای پر مخاطب ارائه خدمات مشاورهای است که از حضور ۲۰ نفر از اساتید مشاور حوزوی در موضوعات مختلف اعتقادی، احکام، پاسخ به شبهات، خانواده، فرق و ادیان، کودک و روانشناسیهای تخصصی و… بهره میبریم.
امسال حضور بخش حوزوی نسبت به سالهای گذشته بسیار کم رنگتر و ضعیفتر است. غرفهها با حداقل امکانات، خلاقیت و نوآوری وارد این عرصه شدهاند.
شاید بتوان گفت اگر مشاوره را از این بخش بگیریم، حوزویان حرفی برای گفتن نخواهند داشت. حتی شنیدهها حاکی از آن است امسال قرار بود به جز مشاوران، غرفههای دیگر حضور نداشته باشند.
از نظر جانمایی نیز بخش حوزوی در قسمت خوبی از نمایشگاه قرار گرفته است.
به گفته مسئول بخش دانشگاه، دانشگاههایی همچون فرهنگیان، آزاد اسلامی، فنی و حرفهای، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، جهاد دانشگاهی، پیام نور، جامع علمیـ کاربردی، سازمان بسیج دانشجویی، دانشگاه علوم و معارف قرآن، علامه طباطبایی، علم و صنعت، قرآن و حدیث، سوره، هنر و پژوهشکده اعجاز قرآن حضور دارند.
این بخش نسبت به سالهای گذشته از کمیت و کیفیت بهتری برخوردار بوده و با همکاری مسئولین نمایشگاه چندین برنامه جذاب مانند مسابقات مناظره دانشجویی را ترتیب داده است. متأسفانه جانمایی بخش دانشگاهی مطلوب نبوده و برخی از غرفههای آن در کنج و حاشیه قرار گرفته بودند.
مؤسسات و نهادهای قرآنی غیر دولتی، ادارات فرهنگ و ارشاد استانها و سازمانها و نهادهای دولتی یا عمومی نیز طبق روال سالهای گذشته با کیفیت و کمیت پایین و فعالیتها و غرفههای تکراری در نمایشگاه حاضر شدهاند.
حمیدرضا شیخ ویسی، معاون بخش مؤسسات و نهادهای غیردولتی در اینباره میگوید: بیش از ۸۰ درصد موسسات حاضر در نمایشگاه امسال همان موسسات سالهای قبل هستند و ۲۰ درصد موسسات جدیدی که طرح و ایده خاصی داشتهاند، میباشند.
«آموزش و پژوهش»؛ مخاطب خاص
بخش «آموزش و پژوهش» شامل غرفههای روان شناسی کودک، گنبد آسمان نما، غرفه نجوم و کیهان شناسی از نگاه قرآن، غرفه ترجمان وحی و کارگاهها و نشستهای علمی میشود.
این بخش مخاطب خاص خود را داشت. همانگونه که از نامش نیز پیداست کارهای آن چندان جذابیت برای عموم مردم ندارد به همین دلیل افراد محدودی از آن بازدید به عمل میآوردند.
«فرهنگ و هنر»؛ بخش مورد علاقه کودکان و نوجوانان
بخش «فرهنگ و هنر» دارای غرفههای خانواده، کودک، نوجوان و هنر میباشد.
این بخش نسبت به سالهای گذشته تغییر چندانی نداشته است. البته امسال شکل ظاهری غرفههای آن بهتر از سالهای گذشته شده بود.
در این بخش برنامههای مختلفی مانند نقاشی، رنگ آمیزی، سفالگری و… برای کودکان و نوجوانان برگزار میشود که با استقبال خوبی نیز همراه شده است. ناگفته نماند سالهای گذشته حضور روحانیون به عنوان مجریان برنامهها در این بخش بیشتر از امسال بود.
«فروش محصولات فرهنگی»؛ حضور پر رنگ بانوان
در بخش «فروش محصولات فرهنگی»؛ کتاب با ۱۳۰ غرفه، محصولات دیجیتال با ۲۰ غرفه، محصولات فرهنگی با ۴۵ غرفه و عفاف و حجاب با ۱۵۵ غرفه در نمایشگاه حضور دارند.
مهمترین قسمت، بخش «عفاف و حجاب» بود که به گفته برخی از فروشندگان در این رکود بازار، فروش خوبی در آن صورت گرفته است.
مخاطبان اصلی این بخش نیز بانوان هستند. در بخش عفاف و حجاب انواع چادر، روسری، کیف و… برای فروش به نمایش گذاشته شده و از جانمایی خوبی نیز نسبت به سالهای گذشته برخوردار است.
محمدتقی حق بین، مدیر بخش فروش محصولات فرهنگی در اینباره میگوید: در بخش عفاف و حجاب این دوره از نمایشگاه، ۱۳۱ غرفه با محوریت عرضه چادر، شال و روسری و ملزومات حجاب فعالیت میکند.
وی یادآور میشود: در ایام برگزاری این نمایشگاه فضایی برای دوخت رایگان و سریع چادر در بخش عفاف و حجاب نمایشگاه تدارک دیده شده است. همچنین در طرح نذر حجاب نیز چادرهای کهنه با چادرهای نو و با قیمتی حدود ۳۵ درصد ارزانتر تعویض میشوند.
غرفههای کتاب، محصولات دیجیتال و محصولات فرهنگی نیز همانند سالهای گذشته کتابها، نرم افزارها و محصولاتی مانند تابلو، جانمازی، انگشتر و… را به فروش گذاشته بودند. بیشتر محصولات این غرفهها تکراری و برای سالهای گذشته بود.
در این غرفهها خرید و فروش کمتری در حال انجام بود که شاید دلیل اصلی آن مشکلات معیشتی مردم است.
«فضای مجازی»؛ عرضه محصولات روز
در بخش «فضای مجازی» غرفههای باشگاه همراهان نمایشگاه، برترین آثار و محصولات دیجیتال حوزه قرآن و عترت، طرح طوبی، سازمان فضای مجازی سراج، نجف ۲۰۰۳ و امام هشتم حضور دارند.
شلوغ ترین قسمت این بخش غرفه «باشگاه همراهان نمایشگاه» بود. در این غرفه فرد با انجام مسابقات گوناگون در اپلیکیشن و سایت از امتیاز برخوردار شده و براساس امتیاز به او بن خرید کتاب اختصاص میدهند. براساس نوشتههای داخل سالن، امسال مبلغ یک میلیارد تومان بن خرید کتاب به نمایشگاه قرآن اختصاص داده شده است.
یاسر ساجدی، مسئول غرفه «باشگاه همراهان نمایشگاه» عنوان میکند: افراد با عضویت در این باشگاه و شرکت در فعالیتهای آن میتوانند تا سقف ۳۰۰ هزارتومان بن خرید نمایشگاه از بانک صادرات دریافت کنند و از غرفه متمرکزی که برای فروش در نظر گرفته شده، محصولات مورد نظر خود را خریداری کنند.
حضور افراد در دیگر غرفههای این بخش نیز تا حدودی خوب بود.
عترت؛ برخوردار از فضای معنوی
غرفههای آستان قدس رضوی، طرح مباهله، مؤسسه احیای فرهنگ نهج البلاغه، خمس، نهضت نهج البلاغه خوانی، طرح مدافعان عترت و… نیز زیر مجموعههای «بخش عترت» را تشکیل میدهند.
این بخش بیشتر از فضای معنوی برخوردار بود و در آن روحانیون حضور پررنگتری داشتن که به بیان فضائل اهل بیت(ع) میپرداختند. این بخش نسبت به سالهای گذشته از جانمایی بهتر و برنامههای متنوع تری برخوردار بود. خانوادهها به این بخش علاقه نشان میدادند.
بینالملل؛ حضور محدود مخاطبان
براساس گفته محمود واعظی، مسئول بخش بینالملل، کشور پاکستان میهمان ویژه نمایشگاه امسال است. افزون بر حضور رسمیو دولتی کشورهای مالزی، تونس و عراق، ۱۲ نهاد مردمیو غیر دولتی قرآنی از کشورهای مختلف در نمایشگاه حضور دارند.
جانمایی بخش بینالملل از بخشهای دیگر بهتر بود، ولی کیفیت کار بسیار پایین. هر چند بخش بینالملل از بهترین مکان نمایشگاه بهره میبرد، ولی حضور مخاطبان در آن حداقلی است که دلایل مختلفی دارد؛ اولاً، محصولات خاصی در این غرفهها عرضه نشده است. ثانیاً، میان غرفه داران و بازدیدکنندگان زبان مشترکی برای تعامل و ارتباط وجود ندارد.
بهترین کار این بود که غرفههای بینالمللی به جای به نمایش گذاشتن کتابها و نشریات مختلف، فرهنگ خود را به نمایش میگذاشتند. همچنین مسئولان نمایشگاه با بهره گیری از مترجمان زبانهای مختلف، پل ارتباطی میان بازدیدکنندگان و غرفهداران ایجاد میکردند.
انتهای پیام/
https://ihkn.ir/?p=11311
نظرات