به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، آیتالله عبدالکریم فرحانی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در درس خارج «فقه الخمینی» بیان داشت: هنر علامه طباطبایی این بود که از دستگاه فلسفه ملاصدرا قواعدی درست کرد و با این قواعد اصول فلسفه متحول شد.
وی افزود: اگر علامه طباطبایی این کار را نمیکرد ما نمیدانستیم که مقوله یعنی چه! جده یعنی چه! اضافه اشراقی یعنی چه! بعد با اضافه مقولی و اضافه اشراقی بتوانیم تکلیف فلسفه غرب را روشن کنیم.
آیتالله فرحانی یادآور شد: مثلاً وقتی میخواهیم وارد دستگاه فقه شویم باید بدانیم فرق بین اضافه و جده چیست؟ بعد تحلیل کنیم فقه از کدام مقولهها است، بعد استنباط کنیم احکام را و بعد فتوا دهیم.
وی ادامه داد: فرق فقه الخمینی با دستگاه استنباطی شهید صدر در همین است. شهید با استقرا استنباط میکند و به نظر ما استقرا مبنای درستی ندارد. از طرف دیگر نبود دستگاه استنباطی پویا موجب شده که اتاق فکرهای مهم اداره کشور، متعلق به فیلسوفانی باشد که متأسفانه غرب زده هستند و با مبانی استنباطی اسلامی بیگانه هستند.
این استاد حوزه تأکید کرد: نقص فلسفه ما ذهنی بودن آن نیست. در غرب از فلسفه قواعدی درست میشود که سیاست و اقتصاد را درست میکند. مبنای فلسفی در اینها وجود دارد که حقوق بشر، حقوق بین الملل، حقوق اساسی را ترمیم میکند، حقوق انسانی پوزیتویستی را شکل میدهد.
وی اضافه کرد: در کشور ما هم باید مبنای فلسفه بیاید وسط و قاعده استنباطیاش را در بیاورد. کاری که امام راحل و آقای طباطبایی کردند. بعد که روی این قاعده استنباطی مسلط شدند تکلیف بسیاری از مسائل را با آن روشن کنند.
آیتالله فرحانی تصریح کرد: در حوزه علمیه شیخ اعظم هم همین کار را کردند مبنای استصحاب ایشان یک قاعده فلسفی است. درخواست رهبری هم از حوزه این است. فلسفه مضاف، فقه مضاف، امتداد حکمت مطالبه میکنند.
وی بیان داشت: قواعد امتداد حکمت و فلسفه مضاف را باید درست بدانیم تا بتوانیم فقه مضاف را استنباط کنیم. این باید منقح شود تا مطالبه اجتهادی شکل بگیرد.
انتهای پیام/
https://ihkn.ir/?p=23726
نظرات