به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، حجتالاسلام والمسلمین علینقی فقیهی، استاد حوزه در درس گفتار «فقه تربیت جنسی»، به بررسی آیه ۳۴ سوره نساء به عنوان یکی از ادلهای قائلین به نواقص العقول بودن زنان، پرداخت.
وی افزود: برای فهم مراد آیه شریفه نیازمند بررسی مفهوم قوام به وسیله رجوع به اهل لغت هستیم.
حجتالاسلام والمسلمین فقیهی تصریح کرد: در کتاب المصباح المنیر گفته شده است: «(قَوَامُهُ) بالْفَتْحِ و الْکَسْرِ و تُقْلَبُ الْوَاوُ یَاءً جَوَازاً مَعَ الکَسْرَهِ أَىْ عِمَادُهُ الَّذِى یَقُوم بِهِ و یَنْتَظِم و (الْقِوَامُ) بِالْکَسْرِ مَا یُقِیمُ الْإِنْسَانَ مِنَ القُوت» با توجه به این معنا مفهوم آیه شریفه چنین است؛ مردان قیام کننده به امور زنان هستند.
وی ادامه داد: علامه مصطفوی در کتاب التحقیق فی کلمات القرآن الکریم میفرماید: «فالقوّام فهو یشرف على المرأه فی تدبیر أمورها و رفع احتیاجاتها و الآیه الکریمه تدلّ على فضیله له علیها من هذه الجهه» یعنی قیام به امور زنان از توانمندی خدادای مردان است.
این استاد حوزه یادآور شد: آیتالله جوادی آملی بیان میکند: قیمومیت مربوط به موردى است که زن در مقابل شوهر و شوهر در مقابل زن باشد قوام بودن در این مقام نشانه کمال و تقرب الى الله نیست، زیرا مسئول تامین هزینه و سرپرستى داخله منزل بر عهده مرد است و این امر وظیفه است نه فضیلت.
وی اضافه کرد: در کتاب قاموس آمده است: آیه فوق سه مطلب را روشن میکند: ۱) مردان از جمله شوهران براى زنان بطور کلّى بر زنان قیّم و سرپرست هستند. ۲) علت برترى مرد نسبت به زن در اداره امور و سرپرستى این است که مرد از حیث تفکّر و تدبّر و اداره امور و تحمّل کارهاى سخت به زن برترى دارد و ۳) مهریّه و تأمین مخارج زن بر عهده مرد است
حجتالاسلام والمسلمین فقیهی در پایان گفت: از مجموع نظرات فوق میتوان مفهوم آیه ۳۴ سوره نساء را چنین گفت: ان الرجال یقومون بامر نساء و رجال در آیه محصور به شوهران است به تعبیر دیگر قوامیت به معنای تدبیر و سیاست کردن است.
انتهای پیام/
https://ihkn.ir/?p=22383
نظرات