به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی؛ رهبر انقلاب چهاردهم دیماه در دیدار جمعی از بانوان نکات ویژهای درباب نقش مادری زنان بیان کردند. رسانه KHAMANEI.IR در گفتوگو با سرکار خانم دکتر فهیمه فرهمندپور عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و مشاور سابق وزیر کشور در امور زنان و خانواده به بررسی جایگاه ویژه مادر در خانواده پرداخته است.
رهبر انقلاب در دیدار اخیرشان با بانوان تأکید کردند: «مادران مایه انتقال عناصر هویت ملیاند و شخصیت یک ملت در درجه اول بهوسیله مادرها ساخته میشود.» فرآیند انتقال این عناصر هویت ملی از مادر به فرزند چگونه رخ میدهد و مادران یک جامعه در ساختن معنویت افراد جامعه چه میزان سهم دارند
در این زمینه توجه به سه نکته ضروری است؛ اول اینکه هویت هر فرد در واقع تعریف او از کیستی خودش است. اینکه من چه کسی هستم و چه کسی نیستم؟ بنابراین هویت، واجد اجزائی است که در ترکیب با هم و در مجموع، هویت فرد را شکل میدهند؛ مانند هویت خانوادگی، هویت ملی، هویت جنسیتی، هویت دینی و … .
دوم اینکه دقیقاً به همین دلیل که هویت، تعریف فرد از کیستی خودش است، هویت بهشدت با خودپندارهها یعنی تصور فرد از خودش مرتبط است؛ تصوری که میتواند مثبت، منفی، کامل، ناقص و … باشد.سوم اینکه شکلگیری هویت چه به شکل عینی و چه ذهنی، امری تدریجی است و نه دفعی، یعنی بهمرور و تحتتأثیر شرایط و عوامل مختلف فردی و محیطی شکل میگیرد.
حالا با درنظرگرفتن این نکات باید بتوانیم نقش مادر را در این مجموعه ردیابی و شناسایی کنیم. خانواده اولین، مؤثرترین و ماندگارترین ظرف شکلگیری هویت عینی و ذهنی فرد است. در خانواده بهتدریج، اجزای هویتی فرد شکل میگیرد و خودپندارههایش صورتبندی میشوند. خانواده مؤثرترین شرایط را برای شکلگیری هویت فرد فراهم میکند. در اینجا از چند مثال روشن استفاده میکنم؛
در اینجا ذکر دو نکته مهم است که در صورت غفلت از آنها، فرآیند انتقال عناصر هویتی و ساختن شخصیت جامعه از سوی زنان دچار مشکل میشود؛
۱. تأکید بر نقشآفرینی زنان و مادران نباید به معنای کوچک شمردن اهمیت نقشآفرینی مردان و پدران و به انزوا رانده شدن آنان یا کاهش مسئولیت و مسئولیتپذیری آنان تلقی یا منجر شود.۲. زنان برای داشتن بیشترین تأثیر و بهترین نقشآفرینی؛ نیازمند معرفت، آگاهی و آموزش هستند. وانهادن زنان به خود و غفلت از رشد دادن و آموزش دادن آنها ضایع کردن این فرصت غیرقابل جایگزین است. فراموش نکنیم که «ذات نایافته از هستیبخش، کی تواند که شود هستیبخش؟» بنابراین هزینه برای آموزش و تربیت و رشد اندوختههای ذهنی و قابلیتهای عملی دختران و زنان، در واقع سرمایهگذاری برای تکثیر دستاوردهای این فرآیند به ضریب اعضای خانواده و بهمراتب اثربخشتر از فعالیتهای مشابه برای پسران و مردان است.
در کنار عنصر خانواده، رسانهها و نظام آموزشی تا چه حد میتوانند در اختلال یا تقویت هویت جامعه مؤثر باشند؟
اولاً در کنار و همسوی خانواده؛ مدرسه باید بازآفرین همان نظام ارزشی خانواده باشد. رسانه نیز همان جهت ارزشهای هویتی را دنبال کند. مثلاً نباید در خانواده هویت ملی ایرانی مورد تأکید باشد اما در رسانه، محصول تولید خارج یا سبک زندگی غربی تبلیغ شود.ثانیاً عوامل رسانه و نظام آموزشی باید در راستای ارزشدهی به آن عامل مؤثر و افزایش اثربخشی آن یعنی خانواده فعالیت کند. مثلاً رسانه ارزش مادران یا زنان یا دختران را تضعیف نکند. وقتی یک جریان زیرپوستی حتی در قالب تولیدات طنز به تنزّل جایگاه مادر یا تحقیر زنان و دختران جهتدهی شود یعنی ما بر شاخه نشستهایم و بن میبریم.ثالثاً این نهادهای فرهنگی مانند نظام آموزشی، رسانه و … باید در راستای آگاهیبخشی، مهارتآموزی و قابلیتافزایی مادران، زنان و دختران ایفای وظیفه کند وگرنه آن قدرت اثرگذار مادری کاهش مییابد. اگر رسانه دانستنیها و مهارتهای تربیتی را آموزش ندهد یا منتقل نسازد، حتماً در انجام مأموریتهای خود کوتاهی کرده و کم گذاشته است.
نظرات