به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مفتاح_اندیشه، آیتالله علیرضا اعرافی در آئین آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ حوزههای علمیه که در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد، با تبریک آغاز سال تحصیلی و با اشاره به وضعیت تدریس و امتحانات سال گذشته عنوان کرد: مراجع عظام، رهبری معظم، اساتید مکرم، شورای عالی، مراکز حوزوی و نهادهای اداری و تبلیغی حوزه و به ویژه اساتید و معلمان ما ارکانی بودند که در این ایام سخت بار مضاعفی را بر دوش کشیدند.
وی افزود: از رسانهها و خبرگزاریها و رسانه ملی سپاسگزار هستیم، به عنوان حوزه از کادر درمان و سلامت و بهداشت و خیرین و مسئولینی که برای رسیدگی به سلامت مردم تلاش کردند نیز تشکر میکنیم؛ برای درگذشتگان نیز طلب علو درجات و جهت شفای مریضان آرزوی شفای عاجل دارم.
مدیر حوزههای علمیه با اشاره به آیه ای از سوره فاطر گفت: یک جا هست که اگر بفهمد فقیر است به قلههای هستی میرسد و آن انسان ذی شعور است؛ نیاز به خداوند و درک این نیاز انسان را به غنایی فوق همه غناهای عالم میرساند.
آیتالله اعرافی تصریح کرد: همه ما یکپارچه محو در ناچیزی هستیم و اگر این حقیقت ناب را بفهمیم، اتصال به خدا خواهیم داشت و به غنا میرسیم.
وی بیان کرد: هویت و اصالت حوزه در اخلاق، معنویت، معرفت، تهذیب و تربیت مجسم بوده و اگر روزگاری ما در همه ارکان حوزه پیش رویم، اما از این درونمایههای اخلاقی، معرفتی و ایمانی تهی شویم، هیچ خواهیم بود.
مدیر حوزههای علمیه یادآور شد: در سخنان پیشینیان ما جلوههای مهمیاز ارزشهای متعالی معنوی، الهی و اخلاقی وجود داشته و مبادا حوزه ما از این موارد تهی شود، اساتید و طلاب ما باید به این موضوع توجه کنند.
آیتالله اعرافی اظهار داشت: هنوز هم صدای استادان اخلاق و صاحبان نفس در فضای قم، فیضیه و دارالشفا طنین افکن بوده و همه آن بزرگواران ما را به تعمیق اخلاقی فرا میخوانند.
وی تصریح کرد: مهمترین ویژگی یک طلبه غلبه بر هواهای نفسانی است و نظام اخلاقی و مشاوره ای ما و سنتهای پایدار ارتباط استاد و طلبه باید در جهت تحکیم هویت روحی و اخلاقی باشد؛ نظام و جوان امروز از ما انتظار درخشش روحیات الهی دارند.
مدیر حوزههای علمیه خاطرنشان کرد: از همان روز آغازتحصیل، طلاب باید برای رشد معنوی و اخلاقی خود برنامه داشته باشند.
آیتالله اعرافی اضافه کرد: تحقیق و فقه و تفسیر از قدیم از مزایای حوزه بوده و رهآورد آن بسیاری از مفاهیم عمیق بوده و باید این تحقیقات رشد کنند؛ جهان امروز پرسشهای زیادی مقابل ما قرار داده و مسائل بی شماری در جهان امروز ایجاد شده و بسط قلمرو علوم اسلام، پاسخ به پرسشهای نو و حل مشکلات بشر امروز جز با تلاشهای بسیار حاصل نمیشود.
وی ادامه داد: مبادا ما با بهانههای ناصحیح عمق تلاشهای علمی را کم کنیم، زیرساختهای پژوهش و ابزارهای نو برای آن، آزاداندیشی و عمق بخشی به تحقیقات علوم اسلامی و بسط آن ناظر بر نیازهای فعلی باید مورد توجه قرار گیرد.
مدیر حوزههای علمیه ابراز کرد: حوزههای ما همواره مردمیبوده اند و این ارتباط و تعامل با مردم و مطالبه گری حقوق مردم از ممیزات حوزه بوده و امروز هم حوزه این ویژگی را حفظ کرده و باید به آن عمق بخشد؛ همه ما باید خود را در خدمت مردم احساس کنیم.
آیتالله اعرافی مطرح کرد: حوزه در ورود به عرصههای خدمت به مردم سابقه کهن دارد و امامان جماعات، اهالی منبر و خطابه و همه فضلای ما از این ویژگی برخوردارند.
وی اظهار داشت: حوزههای ما در عصر امروز در ویژگی انقلاب بودن و روحیه استکبارستیزی، بیش از گذشته باید تلاش کنند؛ چرا که حوزه ما از امام آموخت که میتوان مقابل دین ستیزان و مستکبران عالم ایستادگی کرد و این مجاهدت در راه خدا باید برای ما تجسم پیدا کند.
مدیر حوزههای علمیه با بیان اینکه بیانیه گام دوم انقلاب باید در همه ارکان حوزه تجلی پیدا کند، ادامه داد: خودشناسی و تحول قاعده مند اصلی است که نباید از آن غفلت کرد؛ ما همواره باید آسیبها را بشناسیم تا آن را کاهش دهیم. اصل تحول باید با هوشمندی، روش مندی و ابتناء به اصالت حوزه باید صورت گیرد.
آیتالله اعرافی اضافه کرد: فروردین ۱۴۰۱ یکصدمین سالگرد حوزه قم خواهد بود و ما دبیرخانه ای تشکیل داده ایم و بازشناسی و بازنمایی یکصد ساله حوزه قم شعار سال تحصیلی پیش رو خواهد بود.
وی ابراز کرد: حوزه قم تئوری ولایت فقیه و نظام اسلامی را به جهان معرفی کرد و مبداء وحدت در جهان اسلام شد؛ قم در فقه و کلام و فلسفه و علوم نقلی و حدیث برگهای جدیدی افزود.
مدیر حوزههای علمیه بیان کرد: ما نمیگوییم اشکالی نداریم؛ باید ضعفها را بشناسیم و معالجه کنیم؛ این یکصد سال بسیار پر آلام بود و شهیدان ایثارگر از همین حوزه تربیت شدند.
آیتالله اعرافی اظهار داشت: شرایط کرونایی آسیبهای متعددی به حوزههای مختلف علمی، اقتصادی و فرهنگی وارد کرده که باید آن را معالجه کنیم. من از مدیران و اساتید و مشاوران تقاضا دارم که آسیبهای علمی و روحی ایجاد شده در ایام کرونایی را بازشناسند و آن را معالجه کنم.
وی تاکید کرد: برنامههای مشترک با نهادهای مختلف و طرحهای مهمیکه به پایان رسیده است از دستاوردهای چند سال اخیر است.
مدیر حوزههای علمیه یادآور شد: نظام جامع آموزش حوزه به تصویب رسید؛ درختوارههای حوزه اتمام شده و نقشه راه آن دنبال میشود؛ اصلاح سطح سه، تشکیل گروههای علمی، توسعه فقه معاصر، شکل گیری درسهای خارج متعدد، ارتقای ارزیابی و نظارت و رتبه بندی، اصلاح برنامه سفیران هدایت و رفع کاستیهای آن، اجرای برنامه جدید مصوب شورای عالی، تدوین متون جدید، پیدا کردن بدیلها برای برخی از متون در سطح یک، پیش بینی نمرههای پژوهشی، روان تر شدن امتحانات شفاهی، افزایش گروهها و کمیتههای علمی برای مدارج، شکل گیری درسهای تحقیقاتی و عالی در قلمرو غیر فقه با آیین نامه دقیق و منضبط، ارتقای پژوهش از نظر کیفی و غیره از دستاوردهای آموزشی حوزه در سالهای اخیر بوده است.
آیتالله اعرافی، مرکز تربیت معلم مبلغ را دستاورد مهمیبرشمرد و ادامه داد: آموزش مجازی، سامانه تقریرات، مراکز تخصصی جدید با رشتههای جدید، درسهای خارج بلاد، امور نخبگان و حمایت از ممتازین و استعدادهای برتر، هدایت علمی به عنوان یک طرح، مجتمع تبلیغ، قطبهای زبان، آمایش رشتهها و دورههای ویژه برای پس از سطح ۴، درختواره آموزشهای مهارتی و کاربردی، استفاده از اوقات فراغت با حضور ۲۰ هزار نفر در دورههای تابستانی، پیش بینی واسپاری به مراکز و استانها در ۲۰ محور، طرح تکریم اساتید، طرح پیشخوان و ارتقای مراکز تخصصی از دیگر دستاوردهای چند سال اخیر حوزه است.
مدیر حوزههای علمیه خاطرنشان کرد: در بخش زیرساختها در دوره قبل ۱۶۰ پروژه نیمه تمام تکمیل شد و در دوره جدید امیدواریم ۱۴۰ پروژه نیمه تمام باقی مانده به اتمام برسد.
آیتالله اعرافی یادآور شد: طلاب ما گاهی بیش از اقشار ضعیف جامعه از نظر معیشتی در وضعیت نابسامان قرار دارند و از این جهت ما با طلاب عزیزمان همدردی میکنیم و حتما بزرگان حوزه در اندیشه گره گشایی از کار طلاب هستند؛ ما واقعا شرمنده خانوادههای طلبه و استاد هستیم.
انتهای پیام/
https://ihkn.ir/?p=24301
نظرات