به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، سیودومین نمایشگاه بینالمللی کتاب از ۴ تا ۱۴ اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد. در این دوره ۲۴۰۰ ناشر داخلی در ۵ بخش عمومی، کودک، دیجیتال، آموزشی و… محصولات خود را عرضه کرده بودند.
سیودومین نمایشگاه بینالمللی کتاب نیز همانند دورههای گذشته دارای نقاط قوت و ضعف بود که از نگاه خبرنگار مفتاح_اندیشه، مشکلات غرفههای کتابهای حوزوی و اسلامی را برای شما علاقهمندان به تصویر کشیدهایم.
هدف ما از نقد، تخریب یا سیاه نمایی نیست بلکه تنها به دنبال نقد منصفانه هستیم.
وضعیت غرفههای عرضه کننده کتابهای حوزوی و اسلامی
۱ – اکثر غرفههای حوزوی و اسلامی موضوع کتابهایشان تکراری و کلی بود. برای نمونه موضوعات، شامل مواردی این چنین میشد؛ «مدیریت در اسلام»، «مدیریت در قرآن»، «مدیریت در روایات»، «مدیریت در نهجالبلاغه»، «مدیریت از نگاه قرآن»، «مدیریت از نگاه روایات»، «مدیریت از نگاه نهجالبلاغه» و… . اکثر غرفهها کتابهایی با چنین اسامی داشتند. در حالی که اکنون چنین موضوعاتی برای مخاطبان جذابیت ندارد. بهتر است مسائل روز نیز موضوع کتابها شوند.
درباره کلی بودن موضوعات کتابها چند پرسش مطرح است؛ اولاً، چه نیاز است که از موضوعات کلی با عناوین مختلف استفاده شود، مگر تفاوتی میان «مدیریت در اسلام» با «مدیریت در نگاه اسلام» وجود دارد؟ ثانیاً، چرا موضوعات جدیدی مانند تفاوت میان نگاه اسلام با نگاه غرب، به کنکاش گذاشته نمیشود.
ثالثاً، چرا نویسندگان کتابهای حوزوی و اسلامی اصرار دارند به دنبال موضوعات کلی بروند؟ اصرار بر این موضوع ممکن است چنین شائبههایی را به وجود آورد؛ ۱- محتوای کتابها کپی شده از کتابهای دیگر است. ۲– این نویسندگان شناخت و اطلاع کافی نسبت به موضوعات روز ندارند. ۳– خواسته و سلیقه شخصی نویسندگان بر سلیقه مخاطب و یا نیاز جامعه ارجحیت دارد.
غرفههای حوزوی و اسلامی باید بدانند مخاطبانشان در نمایشگاه کتاب، تنها مذهبیها و روحانیون نیستند، بلکه مخاطب اصلی آنها عموم مردم هستند و به همین دلیل باید کتابهایی در معرض دید قرار دهند که برای همه مردم کاربرد داشته باشد.
۲ – در بیشتر غرفهها افرادی به عنوان غرفهدار بودند که شناختی از کتابها نداشتند. وقتی از این افراد درباره کتابها سؤال میشد، پاسخ مناسبی درباره کتاب ارائه نمیدادند. در چنین نمایشگاههایی باید افرادی به عنوان مسئول غرفه انتخاب شوند که شناخت نسبی درباره کتابهای ارائه شده داشته باشند.
این در حالیست که در برخی از غرفههای غیر حوزوی مانند غرفههای رمان و موسیقی، غرفهداران به قدری بر محتوای کتابها تسلط داشتند که کاملاً آن را توضیح داده و حتی چند کتابِ هم راستای آن را به بازدیدکننده معرفی میکردند.
۳ – شکل ظاهری غرفهها و چیدمان کتابها همانند سالهای گذشته هیچ جذابیتی نداشت. برخی از غرفهها همانند پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، اسراء و انتشارات انقلاب اسلامی از شکل ظاهری، چیدمان و ویترین خوبی برخوردار بودند. بهتر است غرفههای کتابهای حوزوی و اسلامی اگر خلاقیت خاصی ندارند حداقل از طراحی غرفههای دیگر استفاده کنند.
۴ – شکل ظاهری کتابها همانند شکل ظاهری غرفهها چنگی به دل نمیزد. اکثر کتابها قطور و عریض و طویل بودند به همین دلیل کسی از آنها استقبال خاصی نمیکرد. مردم بیشتر کتابهای خود را داخل اتوبوس، مترو و… میخوانند به همین دلیل کتاب باید سبک و کوچک باشد تا راحتتر حمل شود.
۵ – در غرفههای کتابهای حوزوی و اسلامی حجم انبوهی از کتابها به نمایش گذاشته شده بود. برای نمونه از یک کتاب بر روی قفسه بیش از ۱۰ جلد قرار داده شده بود. نیازی به چنین کاری نیست. بلکه کافیست یک کتاب در ویترین قرار داده شود و باقی آن در انبار غرفه باشد تا در صورت نیاز به بازدید کننده تحویل داده شود.
۶ – پیشنهاد میشود غرفههای کتابهای حوزوی و اسلامی در یک یا چند راهرو قرار گیرند. در این صورت مخاطبان راحتتر آنها را پیدا میکنند.
۷ – پیشنهاد میشود، هر روز حداقل یک نفر از نویسندگانِ کتابهای پرفروش در غرفههای حوزوی و اسلامی حاضر شده و خود درباره کتابش به مراجعه کنندگان توضیح دهد.
۸ – پیشنهاد میشود، در صورت امکان، غرفههای کتابهای حوزوی و اسلامی از شکل واحدی در ساخت و چیدمان غرفهها استفاده کنند، این کار برای مخاطب جذابیت خواهد داشت و او را به سمت چنین غرفههایی جذب میکند.
۹ – پیشنهاد میشود، مراجع معظم تقلید و علما نیز به تبعیت از رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه کتاب بازدید کرده و چند کتاب مفید را برای مطالعه به مردم معرفی کنند.
۱۰ – و… .
انتهای پیام/
https://ihkn.ir/?p=13628
نظرات