تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : h133
حوزه : ۱۰ خبر اول, اخبار, برگزیده ترین ها, گزارش, مشروح خبرها, مهم ترین خبر صفحه اول
شماره : 27419
تاریخ : ۲۱ اسفند, ۱۴۰۰ :: ۱۳:۳۴
در اولین اجلاسیه «تجلیل از کانون‌های علمی واحدهای آموزشی کشور» مطرح شد؛ به شناسایی استعدادهای برتر علمی و پژوهشی و حمایت از آنان را باید شتاب بخشید/ حضور ۹ هزار و ۸۴۱ طلبه در کانون‌های علمی مراکز آموزشی حوزه پرورش استعدادهای پژوهشی یکی از ضرورت‌هایی است که می‌توان از طریق کانون‌های علمی نسبت به شناسایی طلاب مستعد در حوزه پژوهش و تقویت آنها برنامه‌ریزی شود و نیز شناسایی استعدادهای برتر علمی و پژوهشی و حمایت از آنان را باید شتاب بخشید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی؛ اولین اجلاسیه «تجلیل از کانون‌های علمی واحدهای آموزشی کشور» صبح امروز به صورت حضوری و مجازی از طرف معاونت پژوهش و در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد.

بر اساس این گزارش، پیام آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه به شرکت کنندگان در این مراسم توسط حجت الاسلام محمدصالح مازنی، مدیر ترویج و توسعه پژوهش معاونت پژوهش قرائت شد که متن آن به شرح ذیل است:

قال علی علیه‌السلام: «اِضرِبُوا بَعضَ الرَّأیِ بِبَعضٍ یَتَوَلَّد مِنهُ الصَّوابُ؛ آرای خود را با یکدیگر در میان گذارید تا اندیشه درست، پدید آید.»

تحقیق و پژوهش یکی از عرصه‌های مهم رشد و تعالی علمی و معنوی جوامع گوناگون به‌شمار می‌رود. پیشرفت جامعه و نظام اسلامی عزیزمان نیز مرهون توجه جدی به این امر مهم است.

همچنین حوزه‌های علمیه با پیشینه‌ای مشحون از جلوه‌های مطالعه و تحقیق و دستاوردهای علمی و تولیدات معرفتی فراوان( به عنوان متولی تعلیم و تربیت دینی در جامعه اسلامی)، سیاست‌ها، راهبردها و تصمیمات خویش را مبتنی بر مطالعه و پژوهش می‌داند.

و اینک طلاب عزیز ، فضلا و استادانِ جوان باید این تراث عظیم را پاس داشته و عمق و اوج بخشند.

مدیریت حوزه‌های علمیه در اسناد و طرح‌های گوناگون و معطوف به تحول بر رویکرد راهبردی و پژوهشی تأکید دارد.

معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه در این راه سترگ، گام‌های مؤثری برداشته و طرح‌های مهمی را تدوین و آغاز کرده است و توسعۀ کانون‌های علمی واحدهای آموزشی در این راستا تعریف می‌شود.

به‌فضل الهی و تلاش و مجاهدت مدیران، معاونان پژوهش، اساتید محترم راهنما و استقبال طلاب عزیز و علی‌رغم مشکلاتی نظیر شیوع ویروس کرونا و به مدد توجه ویژه به‌قابلیت‌ها و ابزارهای نوین آموزشی و پژوهشی، این مقوله مهم و راهبردی به بیش از ۷۰۰ کانون علمی با عضویت صدها طلبه رسیده است، از این‌رو ضمن تشکر از همه دست‌اندرکاران ستاد مدیریت حوزه‌های علمیه، مدیریت‌های استانی و واحدهای آموزشی، نکاتی به شرح ذیل تأکید می‌شود:

۱. از طلاب عزیز در حوزه‌های علمیه به ویژه جوانان عضو کانون‌های علمی انتظار می‌رود، با هماهنگی و اشراف مدیران و مسئولان مدیریت‌های استانی و واحدهای آموزشی و با استفاده از سنت سلف صالح و بهره‌گیری از روش‌ها و ابزارهای نوین و روزآمد علمی و پژوهشی، رویکرد پژوهشی را در تحصیل، تدریس، تبلیغ و همۀ برنامه‌های فردی و جمعی و مدرسه‌ای عمق بخشند و عملی سازند.

۲. مسئولین محترم کانون‌های علمی زمینۀ آشنایی بیشتر طلاب با حوزه‌های دانشی مرتبط با علوم و معارف اسلامی و درختواره رشته‌های حوزه را فراهم نموده و از طریق شناسایی حیطه‌های خُرد و کلانِ تولید علم، و همچنین قالب‌های تولید علم در گسترۀ علوم حوزوی و معارف اسلامی، دانش و مهارت‌های خویش را در این زمینه تعمیق بخشند.

۳. پرورش استعدادهای پژوهشی یکی از ضرورت‌هایی است که می‌توان از طریق کانون‌های علمی نسبت به شناسایی طلاب مستعد در حوزه پژوهش و تقویت آنها برنامه‌ریزی شود و نیز شناسایی استعدادهای برتر علمی و پژوهشی و حمایت از آنان را باید شتاب بخشید.

۴. با توجه به نقش مهم گروه‌های علمی تربیتی در برنامه‌ریزی علمی واحدهای آموزشی و جایگاه اساتید در پژوهش و تولید علم، انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی مؤثر و همکاری با معاونت‌های مرتبط به‌ویژه معاونت آموزش، سطح مشارکت و همکاری‌های علمی پژوهشی بین طلاب، اساتید و واحدهای آموزشی تقویت شود.

۵. باتوجه به ضرورت تحکیم روند آموزش، انتظار می‌رود از بستر کانون‌های علمی این پیوند ایجاد شده و پژوهش‌ها در راستای بسته‌های آموزشی با تکیه بر نوآوری‌ها و خلاقیت‌های علمی طلاب هدایت شود.

امیدوارم این نشستِ مبارک گامی بزرگ در پیشرفت کانون‌های علمی باشد.

از خداوند متعال توفیق همگان را مسألت نموده و از دست اندرکاران برگزاری اجلاسیۀ «تجلیل از کانون‌های علمی واحدهای آموزشی کشور»، تشکر و قدردانی می‌نمایم.

لزوم کسب مهارت های عمومی پژوهش از همان دوران ابتدایی تحصیل در حوزه

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه های علمیه ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: در بحث پژوهش در مدارس و واحدهای آموزشی خداوند را شاکریم که ان شاء الله دغدغه قرار گرفتن پژوهش در کنار آموزش برای تربیت طلبه محقق حاصل شود.

وی افزود: یکی از ویژگی های بارز عالمان دین ما در کنار ربانی بودن و حرکت به سوی سعادت، محقق بودن است.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی خاطرنشان کرد: سنت تحقیق و پژوهش که از دیرباز در حوزه های علمیه جاری بوده است در گذر زمان و بویژه در عصر حاضر با آمدن تکنولوژی ها و ابزارهای مختلف دچار تحولاتی شده است.

وی نگاه به آسیب های مسیر پژوهش در حوزه به طور صرف را عاملی در بی انگیزگی طلاب و مسئولین ذیربط دانست و گفت: باید به این نکته توجه شود که در دهه های اخیر و بویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رشد شگرفی در مراکز پژوهشی، نشریات تحقیقی و تشکیل کانون های علمی حوزوی را شاهد بوده ایم.

معاون پژوهش حوزه های علمیه تصریح کرد: جمع کثیری که در این اجلاسیه حاضرند شاهدی بر بلوغ فکری حوزه های علمیه در زمینه اهتمام به پژوهش و تولید فکر است.

وی با اشاره به مبارک بودن امر پژوهش در فضای حوزه افزود: باید از هزاران نفری که در این مسیر و در سطوح مختلف برای فرهنگ سازی پژوهش تلاش می کنند تشکر کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی بیان داشت: در مسیر رشد و تعالی تحصیلی طلاب توازن در کسب مهارت ها باید مورد توجه قرار گیرد؛ کانون های علمی می توانند از عوامل انگیزه بخش برای طلاب و عامل ایجاد همین توازن در زمینه تحقیق و پژوهش باشند.

وی گفت: ایجاد دغدغه و واداشتن ذهن طلبه به پرداختن به مسئله علمی از نکات کلیدی در مسیر محقق کردن اوست؛ لازم است اتصال بین سؤالات ذهنی طلبه با تحقیق و دنباله گیری پاسخ به آن ها می تواند انگیزه های تحصیلی او را روزافزون به رشد برساند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه اظهار کرد: پژوهش ابزار و مهارتی است که ما می توانیم به وسیله آن و با کمک اصول نگارشی برای اقشار مختلف جامعه ایجاد تفکر کنیم.

وی با تأکید بر لزوم کسب مهارت های عمومی پژوهشی در سطح یک تحصیلی طلاب عنوان داشت: مهارت های عمومی همچون مطالعه، استفاده از ابزار، تحقیق و نگارش مقاله کوتاه از مهارت هایی است که برای طلاب سطح یک حوزه های علمیه مدنظر قرار دارد.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی گفت: از همین جا تجربه‌نگاری در راه های افزایش انگیزه پژوهشی طلاب را از اعضای کانون های علمی و مسئولین ذیربط درخواست می داریم.

وی ادامه داد: مجموعه معاونت حوزه این آمادگی را دارند هر هفته در یک مدرسه علمیه حضور پیدا کرده و به امور کانون های علمی و امور پژوهشی مدارس رسیدگی نمایند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه طراحی نرم افزار ویژه ارزیابی عملکرد معاونت های پژوهشی مدارس علمیه را از طرح های در دست اقدام این معاونت برشمرد و خاطرنشان کرد: این نرم افزار سبب تسهیل در ارتباط ستاد حوزه با معاونان محترم پژوهش مدارس علمیه و کانون های علمی خواهد بود.

شایان ذکر است: در پایان این مراسم از دبیران کانون ها و مدارس منتخبی که در تشکیل و فعالیت کانون های علمی مراکز آموزشی حوزه اقدامات فاخری انجام داده اند، تجلیل به عمل آمد.

حضور ۹ هزار و ۸۴۱ طلبه در کانون های علمی مراکز آموزشی حوزه

حجت الاسلام اسحاقی دبیر کانون های علمی حوزه های علمیه گفت: یکی از مهمترین ارکان در تقویت انگیزه پژوهشی طلاب مدارس علمیه کانون های علمی هستند.

وی افزود: در این مسیر تقویت سطح مشارکت در فعالیت های علمی برای ما حائز اهمیت است.

حجت الاسلام اسحاقی خاطرنشان کرد: با تلاش های صورت گرفته در معاونت پژوهش حوزه تشکیل کانون ها و تشکل های علمی در مدارس ریل گذاری شده است.

وی ۷۰۰ کانون علمی فعال را در آغاز راه دانست و گفت: برنامه کانون های علمی در شش مرحله مختلف همچون فعال سازی کانون ها توسط کانون های آموزشی و معاونین محترم پژوهش، ارزیابی عملکرد و رتبه بندی این کانون ها و برگزاری جشنواره کانون ها علمی طراحی شده است.

دبیر کانون های علمی حوزه های علمیه تصریح کرد: در رویکرد جدید و نگاه هم افزا به کانون های علمی رشته های مختلفی همچون ادبیات، فقه، کلام، رسانه و تبلیغ، تاریخ و اندیشه سیاسی انقلاب اسلامی به عنوان گرایش های اصلی کانون های علمیه مورد توجه واقع شدند.

وی با اشاره به فعالیت های کانون های علمی مدارس افزود: در سند شاخص های ارزیابی و رتبه بندی این کانون ها موارد مربوط به آن احصا شده است.

حجت الاسلام اسحاقی بیان داشت: پیگیری های مستمری جهت تشکیل و ساماندهی کانون های علمی داشته ایم؛ برگزاری اجلاسیه معاونان پژوهش مدارس سراسر کشور و تبیین دستورالعمل های کانون های علمی یکی دیگر از فعالیت های ما در راستای شکل گیری این کانون ها بوده است.

وی گفت: در سند شاخص های ارزیابی کانون های علمی به فعالیت های علمی، پژوهشی و ترویجی توجه شده است.

دبیر کانون های علمی حوزه های علمیه اظهار کرد: در سال ۹۷ با ۵۷ کانون علمی فعالیت این کانون ها آغاز شد؛ در سال ۹۸، تعداد به ۵۰۴ کانون با بیش از ۲۰۰۰ نفر عضو در کشور رسید؛ با پیشرفت هایی که در دو سال گذشته حاصل شده است در حال حاضر یک هزار و ۴۵ کانون علمی با ۹ هزار و ۸۱۴ نفر عضو در کشور داریم.

وی با ارائه تحلیل آماری اعضای کانون های علمی حوزه عنوان داشت: از ۵۴ هزار و ۵۵۹ طلبه پایه اول تا دهم، ۹ هزار و ۸۱۴ نفر عضو این کانون ها هستند.

حجت الاسلام اسحاقی گفت: استان هرمزگان، لرستان، فارس، سیستان و بلوچستان و چهارمحال و بختیاری به ترتیب بیشترین درصد طلاب فعال در کانون های علمی را به خود اختصاص داده اند.

باید مدرسه به مدرسه دنبال یافتن استعدادهای حوزوی برویم

حجت الاسلام جعفر جویباری مدیر مدرسه علمیه جهانگیرخان قم به برشمردن نتایج تشکیل این کانون ها پرداخت و گفت: مسئله تربیت در حوزه های علمیه شاخه های مختلفی دارد که یکی از آن ها تربیت در عرصه پژوهش می باشد؛ آشنایی تخصصی تر طلاب با کتابخانه ها، منابع دسته اول و مطالعات هرچه بیشتر از ثمرات تشکیل کانون های علمی مدارس است.

وی افزود: ایجاد انگیزه پژوهشی در طلاب یکی دیگر از ثمرات مهم تشکیل کانون های علمی است؛ نظارت دائمی و مستمر استاد در کانون علمی می تواند به دیده شدن طلبه و تلاش های علمی او کمک کند.

حجت الاسلام جویباری خاطرنشان کرد: باید اینگونه فعالیت ها در کنار فعالیت های تهذیبی و اخلاقی استمرار یابند تا سربازان خوبی برای مکتب اهل بیت علیهم السلام تربیت گردند.

وی حریم را برابر با حرم دانست و گفت: اگر مدافعان حرم دارای ارج هستند، مدافعان حریم و مکتب اهل بیت علیهم السلام هم این قرب را دارا می باشند.

مدیر مدرسه علمیه جهانگیرخان تصریح کرد: باید مدرسه به مدرسه در پی یافتن استعدادها برویم؛ کافی است حتی یک طلبه به دست ما امیدش به سربازی امام زمان (عج) بیشتر شود.

توجه به تولیدات علمی طلاب از طریق کانون های علمی مراکز آموزشی قابل اجراست

حجت الاسلام آقازاهدی معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمی قم ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: کانون های علمی فرصتی برای دیده شدن طلاب و تلاش های علمی آن ها هستند.

وی افزود: این کانون ها فرصت مناسبی برای بالابردن حضور نخبگانی در امر پژوهش و تربیت اساتید آینده را فراهم می کنند.

حجت الاسلام آقازاهدی خاطرنشان کرد: باید مدیران مدارس زیرساخت های لازم برای این کانون ها را فراهم کرده و توجه ویژه ای به اعضای آن ها داشته باشند.

وی توجه به تولیدات علمی طلاب را موجب انگیزه بخشی به آنان دانست و گفت: این کار از طریق کانون های علمی و با کمترین هزینه قابل انجام است.

معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمی تصریح کرد: لازم است معاونین محترم پژوهش از طریق تعامل با مدیران مدارس زمینه لازم برای فعالیت کانون های علمی را فراهم نمایند.

پژوهش های غیرکاربردی منجر به بی انگیزگی طلاب می شود

یکتایی دبیر کانون علمی ادبیات مدرسه علمیه امام محمد باقر علیه السلام ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: در این کانون ها بسیج نیروهای حوزوی در زمینه تولید علم صورت می گیرد؛ خودجوش بودن این کانون ها از مهمترین نکات در تشکیل آن ها می باشد.

وی افزود: پیگیری مسئولین و توجه به کانون های علمی از سوی آنان باید به صورت مستمر باشد.

یکتایی خاطرنشان کرد: بدون ایجاد احساس نیاز برای طلبه نمی توان شاهد تولید پژوهش های مفید و کاربردی باشیم؛ پژوهش های غیرکاربردی می توانند موجب بی انگیزگی طلاب در گذر زمان شوند.

وی ایجاد زیرساخت برای فعالیت کانون ها علمی مدارس علمیه را لازم دانست و گفت: ضروری است فضای پژوهشی مناسبی برای این کانون ها فراهم شود و بعد از رساندن آن ها به هم افزایی بین آن ها فضای رقابتی ایجاد گردد.

دبیر کانون علمی ادبیات مدرسه علمیه امام محمد باقر علیه السلام تصریح کرد: حمایت از کانون های علمی مدارس می تواند از نوع معنوی باشد؛ به طور مثال لحاظ امتیاز برای طلاب پژوهشگر در مراحل بعدی تحصیلی می تواند برای آن ها انگیزه بخش باشد.

انتهای پیام/

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.