تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : h133
حوزه : ۱۰ خبر اول, اخبار, برگزیده ترین ها, گزارش, مبانی علوم انسانی اسلامی, مشروح خبرها
شماره : 28086
تاریخ : ۱۰ خرداد, ۱۴۰۱ :: ۱۳:۳۰
عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در نشست بررسی کتاب «فلسفه علم فناوری و جامعه»: دانشکده‌های موضوعی موجب ایجاد دانشگاه‌های حکمت بنیان می‌شود که مروج دانش نافع کارآمدِ مبتنی بر فلسفه هستند دانشکده‌های موضوعی موجب ایجاد دانشگاه‌های حکمت بنیان می‌شود که مروج دانش نافع کارآمدِ مبتنی بر فلسفه هستند. اصطلاح دانش‌ بنیان به معنای دانش پایه‌ای است که در ارتباط دو سویه با مبانی نظری و مهارت شکل گرفته‌ است و منجر به اشتغال‌زایی می‌شود

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی؛ عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در نشست بحث و بررسی پیرامون کتاب فلسفه علم فناوری و جامعه که از سوی مرکز نشر علمی دانشگاه آزاد اسلامی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد، گفت: کتاب فلسفه علم فناوری و جامعه، اولین کتاب در کشور است که با رویکرد حکمت اسلامی و معرفت بومی تالیف شده‌ است. در حوزه و دانشگاه ما علم بدون توجه به فلسفه و تاریخ آن مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

وی افزود: پژوهشگران علوم مختلف تا زمانی که فلسفه ندانند، توانمند نمی‌شوند. هنوز در کتب دانشگاهی ما، روانشناسی را به عنوان رشته‌ای که از فلسفه جدا شده است و بی‌توجهی به فلسفه این علم موجب چنین اشتباه شده؛ در واقع روانشناسی را با فلسفه نفس اشتباه می‌گیرند که البته آن هم هنوز از فلسفه جدا نشده است. علم جدید روانشناسی، دانش مطالعه رفتاری با روش‌های تجربی و آزمایشگاهی است که اصلا جزء فلسفه نبوده‌ است. دانشمندانی همچون فروید و هابرمارس را فیلسوف و جامعه‌شناس معرفی می‌کنند؛ زیرا دنیا به این باور رسیده است که یک روانشناس باید فلسفه هم خوانده باشد، اما در حوزه‌ها و دانشگاه‌های کشور ما هیچ وجه ارتباطی برای فلسفه و علوم مختلف همچون روانشناسی، فقه، علوم قرآن و کلام قائل نیستند.

خسروپناه ادامه داد: امروز علوم انسانی، طبیعی، فنی و مهندسی با چالش‌هایی روبرو است و تلاش کردیم به کمک تجربه ۲۰ ساله بنده در حوزه مطالعات فلسفی، کتاب فلسفه علم فناوری و جامعه را برای استفاده اساتید و دانشجویان مقطع دکتری تدوین کنیم. همه مباحث پیرامون رئالیسم پنجره‌ای و ارتباط آن با نظریه‌پردازی علمی، نسبت فرهنگ با فناوری، اخلاق با علم، دانش با اجتماع و رویکردهای مختلف علوم انسانی، از جمله رویکرد حکمی-اجتماعی که ابداع خود ما است را در این کتاب جمع‌آوری کردیم.

به گفته وی این کتاب یک نگاه کلان جامعه‌نگر و فلسفی نسبت به دانشجو می‌دهد و نسبت علوم مختلف به هم را به او می‌شناساند. یکی دیگر از ثمرات این کتاب، تبدیل دانشکده‌های علم محور به دانشکده‌های موضوعی است. ما پس تاسیس دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۳ به عنوان اولین مرکز دانشگاهی، همیشه به‌دنبال دانشگاه‌های علم‌محور فیزیک، علوم سیاسی، مدیریت و … بودیم؛ اما با فراگیری این کتاب، دانشکده‌های موضوعی و همچنین رشته‌های بین‌ رشته‌ای فراوان در کشور شکل می‌گیرد. برای مثال دانشکده فضای مجازی که دیگر تنها علوم مهندسی را در بر نمی‌گیرد و نسبت جامعه‌شناسی و روانشناسی با آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشکده‌های موضوعی موجب ایجاد دانشگاه‌های حکمت بنیان می‌شود که مروج دانش نافع کارآمدِ مبتنی بر فلسفه هستند. اصطلاح دانش‌ بنیان به معنای دانش پایه‌ای است که در ارتباط دو سویه با مبانی نظری و مهارت شکل گرفته‌ است و منجر به اشتغال‌زایی می‌شود و این نگاه از نتایج تاسیس دانشکده‌های موضوعی است.

وی تاکید کرد: دغدغه بنده در این کتاب، شکل‌گیری دانش‌هایی مرتبط با نیازهای جامعه است که بتواند نگاه حکمرانی در کشورمان ایجاد کرد. ما در این کتاب صرفا سراغ بحث‌های انتزاعی نرفتیم، بلکه سعی شده دانشجو را متوجه این اصل کنیم که علم عام بدون فلسفه وجود خارجی ندارد و نگاه فلسفی است که کارآمدی علوم مختلف را نمایان می‌سازد.

انتهای پیام/

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.