تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : h133
حوزه : ۱۰ خبر اول, اخبار, اقتصاد, برگزیده ترین ها, عرصه اقتصاد و تمدن, گزارش, مشروح خبرها, مهم ترین خبر صفحه اول
شماره : 28327
تاریخ : ۱۷ خرداد, ۱۴۰۱ :: ۱۸:۲۱
گزارشی از نشست جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی در قم؛ ساختارهای موجود اقتصاد و مدیریت با نظام سیاسی ولایی همراه نیستند/ باید بر جبهه‌سازی صاحب نظران حوزه اقتصاد مقاومتی تمرکز کنیم یکی از مهمترین اصول اقتصاد مقاومتی، مردم بنیانی اقتصاد مقاومتی است. اگر مردم بنیانی به نحو درست و بر اساس تفسیر رهبری تبیین و پیگیری و الگو سازی نشود، سایر مولفه‌ها و اصول اقتصاد مقاومتی مثل عدالت محوری، دانش بنیانی، مولد، پیشرو و... امکان تحقق ندارند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی؛ نشست جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی با سید احمد عبودتیان، دستیار رئیس جمهور در امر مردمی سازی دولت و هیئت همراه برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین احمد علی یوسفی، رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه ضمن تبریک انتصاب دستیار رئیس جمهور به بیان گزارشی از مرکز راهبری و جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی و ظرفیت ها، طرح ها و ایده ها پرداخت و اظهار داشت: پس از ابلاغ الگوی اقتصاد مقاومتی و بر اساس کارهای کارشناسی صورت گرفته، تنها الگوی عملیاتی بر اساس موازین اسلامی، فقهی و اخلاقی، الگوی اقتصاد مقاومتی است و تلاش ما در تبیین، تفسیر صحیح و صیانت از این الگو، اولویت اول بود؛ به همین جهت مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی به دستور آیت الله حسینی بوشهری تأسیس شد.

وی مطابق با بررسی ها، یکی از مهمترین اصول اقتصاد مقاومتی را مردم بنیانی اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: اگر مردم بنیانی به نحو درست و بر اساس تفسیر رهبری تبیین و پیگیری و الگو سازی نشود، سایر مولفه ها و اصول اقتصاد مقاومتی مثل عدالت محوری، دانش بنیانی، مولد، پیشرو و... امکان تحقق ندارند.

رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه وظایف و ماموریت های مرکز راهبری را در سه حوزه علمی و تولید محتوا، گفتمان سازی و راهبری عملیاتی برشمرد و افزود: تحقق این سه ماموریت در دو محور مخاطبی بدنه اصلی مردم، گروه های جهادی و تشکل های مردمی و محور نهادها و تشکل های حاکمیتی و تشکل های واسط ترسیم شد.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی با اشاره به شیوه مردمی شدن نهادهای حاکمیتی در حوزه اقتصاد خاطرنشان کرد: جایی که می تواند جریان اقتصادی کشور را به سمت جریان مردمی اصلاح کند، مجلس قانون گذاری است؛ برای مثال ۴ بار لایحه تعاون از ناحیه دولت گذشته به مجلس ارجاع داده شد و در هر بار به حلقه های ما واصل شد و پس از تحلیل و بررسی، مجلس نسبت به کناره گذاری این طرح قانع شد.

وی ادامه داد: در مرتبه پنجم بر اساس الگوی اقتصاد مقاومتی با رفتاری ایجابی به نقد قانون بانک مرکزی در شورای حوزوی بانک پرداختیم؛ پس از آن نامه ای به سران کشور ارسال شد که قانون بر اساس اصول متخذ از الگوی اقتصاد مقاومتی است و باید به عنوان لایحه در مسیر تصویب قرار گیرد.

رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه گفت: خلق پول توسط بانک های خصوصی، بنگاه داری بانک های خصوصی، رباخواری و سوری سازی، عدالت محوری و توزیع عادلانه ثروت و اموری از این قبیل خط قرمز های ما در عرصه اقتصاد مقاومتی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی با اشاره به فعالیت های مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی در محور مردمی تصریح کرد: با توجه به اتفاقات سال ۹۶ و ۹۷ ضمن دیدار با آیت الله اعرافی بیان کردیم که ما می توانیم در جنگ اقتصادی با اقتضائات اقتصادی تبدیل به یک جبهه دفاعی اقتصادی شویم و نقشه راه تشکل های مردم بنیان را به منظور تحقق الگوی اقتصاد مقاومتی در دفاع از مرزهای اقتصادی را طراحی کردیم.

وی بیان کرد: در ابتدا ۱۲۰ تشکل فعال مردم بنیان در قلمرو ملی، اعم از علمی، گفتمانی و عملیاتی را کشف کردیم و پس از اجتماع، تاکنون ۵ مجمع عمومی داشتیم؛ همچنین پس از تنظیم قسم نامه در مجمع اول، در مجمع دوم نقشه راه را به تصویب رساندیم و در مجمع سوم مدل عملیاتی را بر اساس الگوی اقتصاد مقاومتی در چارچوب نقشه راه مذکور استخراج کردیم و در مجمع چهارم، کلیات برنامه عملیاتی طراحی و تصویب شد و در مجمع پنجم چگونگی درکنار هم قرار گیری تشکل ها برای تشکیل جبهه ملی و فراملی مورد بحث قرار گرفت.

رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه در تبیین مردمی سازی دولت بیان کرد: مردمی سازی زمانی اتفاق می افتد که مردم «عاملیت»، «مدیریت» و «مالکیت» داشته باشند و اگر این سه عنصر برای مردم اتفاق افتد، مردمی سازی اکمل در حوزه اقتصاد اتفاق افتاده است.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی ادامه داد: در مردمی سازی اقتصاد، نقش و جایگاه دولت هدایت گری، حمایتگری و تسهیل گری است؛ اکنون تلقی مردمی این است که در بن بست ها بار را بر دوش مردم بگذاریم و مبنایی در این میان وجود ندارد؛ خروجی مردمی سازی و دولت مردمی باید این باشد که مردم احساس کنند در حوزه اقتصادی متولی هستند و ضرر و منفعت تابع «عاملیت»، «مدیریت» و «مالکیت» خودشان است، در این موضع گله ای نخواهند کرد.

رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه رویکردهای اقتصادی را سه دسته دولت سالاری اقتصادی، سرمایه سالاری اقتصادی و مردمی سالاری اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: اسلام بر هر دو نحله دولت و سرمایه سالاری اقتصادی مخالف است و بیانات رهبری و مراجع حاکی از این مطلب است.

وی بیان کرد: مدلی را طراحی کرده ایم که سه ویژگی «عاملیت»، «مدیریت» و «مالکیت» می تواند در سطح ملی و فرا ملی در قالب تعاونی های فراگیر عملیاتی شود؛ اما می توان بگونه ای عمل کرد که اگر یکی از این سه ویژگی نباشد، موارد دیگرش باشد، تعاونی های فراگیر ملی مثالی برای این مورد است.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی را دارای طرح ها و ایده های مشخص برای اقتصاد مقاومتی خواند و بیان کرد: در مدل عملیاتی مردم سالاری اقتصادی دینی، تعاونی های فراگیر ملی و در بخش مسکن از شیوه های نوین مشارکت مردمی طرح داریم؛ در جریان حذف یارانه های نان، واگذاری بنگاه ها، مبارزه با مفاسد اقتصادی، احیای سهام عدالت، تاسیس صندوق انفال مردمی و توزیع مالکیت طرح هایی را داریم.

نیازمند به یک تحول اساسی در ساختار مدیریت و اقتصاد کشور هستیم

دکتر سید مهدی زریباف، رییس شورای مرکزی جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی در این جلسه گفت: به لحاظ داخلی و بین المللی در آستانه تحولات مهمی قرار داریم و راه طی شده در انقلاب اسلامی بسیار پرفراز و نشیب بوده است و اگر تجربه های کنونی را اول انقلاب داشتیم، قدرت حاکم بر جهان بودیم؛ و ضعف اصلی ما عمدتا در حوزه اقتصاد و مدیریت بوده است.

دکتر سید مهدی زریباف بیان کرد: ساختارهای متکفل دو حوزه مهم اقتصاد و مدیریت بدون تحول مانده و به قهقرا رفته است، و بر خلاف نظام سیاسی ولایی، این دو حوزه ولایی نشده و همراه تفکر ولایت نیستند.

پژوهشگر حوزه اقتصاد اسلامی جریان تحول مردمی سازی در حوزه نظام مدیریت و نظام تصمیم گیری کشور را جریان مهمی دانست و افزود: فرایند تصمیم سازی و تصمیم گیری و ساختارهای مدیریتی ما در حوزه نظام ولایت نیستند و معطل کننده نظام ولایتند و بدنه نظام اگر مخالفت و معانده نکند، همراه تفکر ولایت نیست.

وی با اشاره به مبحث یارانه ها و واردات گندم در شرایط بحرانی بیان کرد: در زمان جنگ جهاد سازندگی با جمع کردن تشکل ها و مردم، به دنبال رفع نیاز مردم بوده و پشتیبان سپاه و مردم بوده است اما امروز این نهاد در وزارت جهاد به عامل واردات گندم و محصولات کشاورزی در شرایط ناامنی اقتصادی تبدیل شده است.

وی مطابق با مطالعات، خودکفایی در تولید گندم و صادرات را امری ممکن دانست و ادامه داد: ما در یک پیچ تاریخی و نگاه به آینده و گام دوم بوده و قطعا نیازمند به یک تحول اساسی در ساختار مدیریت و اقتصاد کشور هستیم.

وی دولت سیزدهم را دولت بیم و امید خواند و تصریح کرد: بیم از آن جهت که وضعیت موجود نگران کننده است و امید دولت به آینده است؛ و در حال حاضر نقش جنابعالی به عنوان دستیار رییس جمهور و حکم شما بسیار مهم و امید به آینده است و در این گلوگاه باید بازی را به نفع مردم سالاری دینی برگرداند.

رییس شورای مرکزی جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی تنها راه حکمرانی دینی و دینی سازی حکومت را وحدت نظری و عملی حوزه، دانشگاه و دولت دانست و گفت: مردم هنوز در حوزه اقتصاد و مدیریت بخصوص بعد از جنگ نقشی ندارند.

وی بیان کرد: پیشنهاد دارم که مجمع عالی اقتصاد مقاومتی با جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی یکدست شود تا از انرژی ها بهره بیشتر برده شود.

بعضی از سیاستمداران به نقش مردم باور ندارند

سید احمد عبودتیان، دستیار رئیس جمهور در امر مردمی سازی دولت، به سؤالاتی پیرامون مردمی سازی دولت پاسخ داد که تقدیم می شود .

وقتی به مردم اختیار انتخاب نماینده مجلس و شورای شهر داده می شود، مردم می توانند در حوزه اقتصاد نیز مدیریت و مالکیت خودشان را بر اساس چارچوب های قانون اساسی داشته باشند و این به معنای هرج و مرج نیست و اساسا اگر مردم در اداره امور حکومتی نقش نداشته باشند، هیچ وقت حکومت نمی تواند نیازهای آنها را برآورده سازد؛ به همین خاطر، گریزی نیست که الگوی حکمرانی بر اساس بیانیه گام دوم که دعوت عمومی همه مردم در همه ساحت هاست، محقق شود و با نقش آفرینی حلقه های میانی که می توانند کارها را سامان دهی کنند و از خود مردم هستند، به این مهم دست پیدا کنیم.

میان مردم بودن و مشکل مردم را شنیدن و حل کردن یک بُعد ماجرا، حد اولیه مردمی سازی است اما شریک کردن مردم در احصاء مسئله، حل مسئله، واسپاری کار و در محل تسهیل گری قرار گرفتن، حد اعلای مردمی سازی است.

مردمی سازی در همه عرصه های حکمرانی اتفاق خواهد افتاد؛ در عرصه سیاسی، در عرصه اقتصادی، در عرصه های امنیتی که تجربه مواجهه با منافقین را داشتیم، در عرصه های نظامی که الگوی سرآمدش جنگ تحمیلی است و در الگوی سازندگی که جهاد سازندگی است و در الگوی آموزش و تعلیم که الگوی نهضت سوادآموزی است.

اصل بر گفتمان سازی در میان جوانان، مردم و مسئولین هستند که به اراده و باور و صلاحیت کار مردم اعتماد کنند و مردم هم خودشان را در همه ساحت ها مسئول بدانند؛ در ساحت های مختلف باید طراحی و نظامِ کشف و حل مسئله توسط خود مردم داشته باشیم.

مخاطب اصلی بیانیه گام دوم جوانان هستند؛ نیروی جوان است که امکان خطرکردن را دارد و ظرافت های جدید دوران را درک می کند و برای خود، حق و حقوق کمتری قائل است و سرمایه های جوانی، سرمایه های پیشروی و پیشرانی است، فلذا مخاطب اصلی جوانان هستند، اما خود تعبیر جوان محل بحث است، به تعبیر خود حضرت آقا حاج قاسم سلیمانی نیز جوان است.

باور سیاست مداران به مردم همانند رهبر انقلاب و امام خمینی (ره) نیست و به نقش و ماهیت مردم و ولایت مردم باور ندارند. همه مردم نقش خودشان را به دلایل مختلف در مواضعی عمیقا اعمال نمی کنند و وارد نمی شوند و نیاز به یادآوری نقش مردم در جنگ و جهاد سازندگی است. مردم در جریان کرونا و مواسات با اقدامات به ظاهر کوچک خودشان یک معضل بزرگ جهانی را حل کردند.

وی اظهار داشت: باید تمرکز بیشتری به جبهه وارگی اساتید و صاحب نظران حوزه اقتصاد مقاومتی بدهیم.

وی بیان کرد: در اوایل دهه ۷۰ به جای اینکه در جریان غرب تمرکز کنیم به نقد نظریه ها پرداختیم و حرف های ما از میدان داری افتاد.

سید احمد عبودتیان ضمن درخواست تمرکز بر معرفی و تبیین الگوی اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: مجمع حاضر با توجه به قوه راهبردی و اتصالش به بدنه حوزوی و مبانی برای جبهه وارگی اساتید حوزه اقتصاد طراحی عملیاتی کند.

وی خاطرنشان کرد: تمرکز بر روی شناسایی و معرفی الگوهای موفق کوچک و ایجاد تصویر عملیاتی از جبهه اقدام دیگری است که می شود پیگیری کرد.

دستیار رئیس جمهور در امر مردمی سازی دولت رویداد های اقتصادی موثر که نتیجه های عملیاتی داشته باشند را امری مفید دانست و افزود: یکی از توقع هایی که از جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی است، رویکرد شبکه سازی با تکیه بر موسسات خرد یا تعریف عملیات های گفتمان ساز یا بستر ساز است.

وی بخشی از گفتمان سازی مشترک اتحاد حوزه و دانشگاه را با کرسی های آزاداندیشی دانست.

همچنین دبیر کل جبهه اقتصاد مقاومتی در این نشست تخصصی گفت: بیش از تلاش برای افزایش اعتماد مردم به دولت، اعتماد دولت به مردم را افزایش دهید و در طول جنگ، زمانی پیروز شدیم که مردم به دولت اعتماد کردند.

دکتر مهدی چمن زاده بیان کرد: سند تحول اقتصادی بر مبنای یک نظام سرمایه داری نوشته شده است و شاهد این هستیم که نویسندگان سند تحول دوباره بر مبنای نظام سرمایه داری سندنویسی می کنند.

وی محل تحول اساسی را فکر متصدیان امر دانست و بیان کرد: عدم اعتماد در چهل سال انقلاب شکل نگرفته است و شاید ناشی از فاصله گرفتن از روحیه انقلابی گری بوده است.

وی خاطرنشان کرد: موضوع فرهنگ اقتصاد و اقتصاد مردمی یک موضوع اساسی است و باید از اشرافی گری فاصله گرفته شود.

مسئول حلقه مردمی سازی اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: مطابق تحقیقات در اقتصاد مقاومتی و نظام اقتصادی اسلام به این نگاه رسیدیم که در یک کلمه «نظام مردم سالاری اقتصادی دینی» نظام اقتصاد اسلامی را از بقیه نظام های اقتصادی جدا می کند و اشتراک آنها در عدم دخالت دادن مردم در اقتصاد است.

حجت الاسلام و المسلمین مادرشاهی در تبیین مردمی سازی اقتصادی گفت: یکوقت منظور از مردمی سازی، آوردن اموال مردم در اقتصاد است و نظام های سرمایه داری نیز همین اقدام را می کنند یا منظور از مردمی سازی می تواند نگاه بازتوزیع و برگشت منافع به مردم باشد.

وی خاطرنشان کرد: در جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی اقتصاد را به ۵ مرحله تقسیم کرده و برای هر کدام الگویی طراحی کردیم؛ ابتدا گلوگاه های مردمی سازی اقتصاد را در توزیع نخستین منابع، تولید، باز توزیع، مبادله و مصرف شناسایی کرده و سپس چیستی و چگونگی و ابعاد الگوهای عملیاتی را روشن کردیم و فرهنگ مصرف را نیز مورد بررسی قرار دادیم.

وی ادامه داد: در تحقیقات تنها به مبنا و اهداف اکتفا نکرده و در مقام چگونگی نیز، مباحث خود را طرح کردیم؛ گاهی به نام مردمی کردن اقتصاد دچار اشتباهاتی شدیم همانند داستان بورس.

انتهای پیام/

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.