به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی؛ آیت الله محسن اراکی در وبینار تخصصی «چالش ها، مدل سازی و سیاست های راهبردی جوان سازی جمعیت با محوریت نقش آفرینی ازدواج بهنگام در جوان سازی جمعیت» با اشاره به اهمیت زائدالوصف موضوع نظام خانواده، ازدواج بهنگام و جوانی جمعیت، بیان کرد: باید دانست که بین تمدن اسلامی و تمدن غرب، تفاوت زیادی در موضوع تعریف انسان و همچنین نظام خانه و خانواده وجود دارد.
وی افزود: یکی از مفاهیم بنیادین نظام خانواده، مفهوم «انسان» است، با این توضیح که انسان در تعریف تمدن غرب، مالک خودمختار کره زمین شناخته شده و سرشت این موجود، شرارت تعریف می شود.بر همین اساس، بحث بسیاری از فلاسفه غربی بر این مبناست که اگر انسانی یافت شد که ظلم و شرارت ندارد، احتمالا بیمار است و باید معالجه شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: با این نگاه، مسئله آنان در نگاه به انسان، محدود کردن ظلم و نه برقرار کردن عدل است، به بیان دیگر از آن جا که به شرارت انسان معتقدند، لذا بحث می کنند که چگونه می توان شر و ظلم انسان ها را به حداقل رساند.
استاد دروس عالی حوزه سپس به تبیین نگاه تمدن اسلامی به مفهوم انسان پرداخت و اظهار کرد: انسان در نگاه اسلام، خلیفه خدا بر روی زمین است که سرشت او بر عدالت و نه بر ظلم نهادینه شده، اما گاهی ظلم از بُرون بر انسان تحمیل می شود.
وی افزود: اکنون باید گفت نخستین محیطی که انسان عادل در آن رُشد می کند، محیط خانه و سپس خانواده پاک است، به بیان دیگر لازم است تا قبل از مفهوم خانواده، به مفهوم مسکن، بیت و خانه و اهمیت آن توجه داشت و آن را تبیین کرد.
آیت الله اراکی در ادامه به بیان برخی روایات توجه داد و افزود: در برخی روایات ما، از ازدواج به «ما بُنی فی الاسلام بیت افضلُ مِن النّکاح» تعبیر شده، به این معنا که ازدواج ساختن نهاد خانه است.
وی اضافه کرد: خانه در نگاه غربی ها خوابگاه است، اما همین خانه در نگاه اسلام یک نهاد و محل رشد و پرورش انسانیت و آرامش تعریف می شود و خانواده نیز در درون همین خانه شکل می گیرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه عنوان کرد: در نگاه اسلامی و بر پایه تقسیم کار، مسئول درون خانه، خانم خانه و مسئول برون خانه، مرد است.
وی در توضیح بیشتر این مطلب گفت: این که می گویند مسجدِ زن، خانه اش است یا توصیه می شود زن از خانه بیرون نیاید، به معنای حبس خانم در خانه نیست، بلکه به معنای عدم ترک محل مسئولیت است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم سپس به تفاوت نگاه تمدن اسلامی و تمدن غربی به ازدواج توجه داد و تصریح کرد: ازدواج در تمدن غربی، زندگی کردن دو نفر با خواسته های متفاوت با یکدیگر است، اما نگاه اسلام این است که دو نفر می خواهند در یک محیط و مسکن آرام، تبدیل به یک شخصیت واحد شوند.
وی با تأکید بر این که در اسلام مردسالاری وجود ندارد، اظهار کرد: در نگاه اسلام تعبیر «جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً» در خانواده و همچنین خدمتگزاری زن و شوهر و فرزندان مطرح است، به بیان دیگر زن و شوهر در نگاه اسلام هر دو فدای همدیگر می شوند و این اتحاد شخصیتی به همه اعضای خانواده نیز منتقل می شود، ضمن آن که زن و شوهر می توانند بر اساس وحدت شخصیت در آخرت هم به یکدیگر ملحق شوند.
وی خاطرنشان کرد: بر این اساس خانواده اسلامی و اصیل بر مبنای یک بافت واحد شکل می گیرد و آن گاه، همراهی و همکاری در بین اعضای خانواده نیز دیده می شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این که بسیاری از آفات مانند عدم فرزندآوری به دلیل خودخواهی و زیر بار مسئولیت خانه نرفتن، دامنگیر جامعه شده است، تصریح کرد: دشمنان به خوبی به این موضوع پی برده اند که منبع قدرت جوامع اسلامی در خانه و خانواده است، لذا تلاش می کنند تا این منبع قدرت را دچار خدشه کنند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، خواستار نقش آفرینی رسانه ها و مراکز دانشگاهی، حوزوی و تحقیقاتی در تبیین بیشتر نقش راهبردی خانه و خانواده در تضمین و افزایش قدرت و اقتدار جوامع اسلامی شد.
وی در پایان با اشاره به این که بر اساس آیات قرآن، مرکز انتشار خیر، ارزش های متعالی و تحقق حاکمیت امامت عدل، «اهل البیت» هستند، اظهار کرد: ضروری است تا اهل علم و تحقیق توجه بیشتری به تبیین نقش آفرینی حکومت های عدل الهی مانند حکومت انبیاء داشته باشند و آن را برای مردم بازگو کنند.
انتهای پیام/