تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : h133
حوزه : ۱۰ خبر اول, اخبار, برگزیده ترین ها, گزارش, مبانی علوم انسانی اسلامی, مشروح خبرها
شماره : 29591
تاریخ : ۱۲ شهریور, ۱۴۰۱ :: ۱۵:۵۹
در نخستین دوره هم اندیشی استادان جوان دانشگاه علامه طباطبائی مطرح شد؛ ما برای تحول، ۱۷ رشته را در اولویت قرار داده ایم و بر اساس نیازهای آن رشته تحول را در نظر گرفته ایم/ اگر با علوم تجربی، ریاضی و مهندسی مشکلات جامعه حل نمی شود به علت ضعف در علوم انسانی است رئیس شورای تحول در علوم انسانی کشور در نخستین دوره هم اندیشی استادان جوان دانشگاه علامه طباطبائی گفت: استادان باید کاری کنند تا تصور از علوم انسانی تغییر کند و همه بدانند اگر با علوم تجربی، ریاضی و مهندسی مشکلات جامعه حل نمی شود به علت ضعف در علوم انسانی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی؛ نخستین دوره هم اندیشی استادان جوان دانشگاه علامه طباطبائی با شعار «دانشگاه تمدن ساز»، با حضور دکتر حداد عادل، رئیس شورای تحول در علوم انسانی کشور، دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، حجت الاسلام والمسلمین صادق اکبری اقدم، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و جمعی از استادان جوان و اعضای هیئت علمی این دانشگاه آغاز به کار کرد. این دوره دو روزه با محورهای «برنامه راهبردی دانشگاه و نسبت آن با دانشگاه تمدن ساز»، «تحول در علوم انسانی و چگونگی آن در دانشگاه تمدن ساز»، «شاگرد پروری و ایفای نقش تربیتی استادان در دانشگاه تمدن ساز» و «مسئولیت اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی به مثابه یک دانشگاه موثر در مسیر تمدن سازی» به همت معاونت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی در اردوگاه شهید باهنر تهران در حال برگزاری است.

رئیس شورای تحول در علوم انسانی کشور: ضعف در علوم انسانی مانع حل مشکلات است

دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس شورای تحول در علوم انسانی کشور گفت: تحول در علوم انسانی ۱۳ سال است که آغاز شده و در این مدت به دنبال تحول علوم انسانی در چهار عرصه اسلامی‌سازی، بومی سازی، روزآمدی و کارآمدی هستیم. وی با بیان اینکه پشت سر هر علمی فلسفه ای نهفته است، افزود: پشت سر علوم انسانی نیز فلسفه ای وجود دارد. فلسفه علم به منزله مبانی و اصول موضوعه برای هر علمی، آغاز حرکت است. به طور مثال اگر مبنای فلسفی یک روانشناس، فقط اصالت ماده باشد، در آن صورت برای این روانشناس، روح انسان به عنوان یک جوهر و یک حقیقت برتر از ماده که می تواند مجرد باشد، معنا ندارد. بنابراین آنچه خواص روحی شمرده می‌شود از آثار و عوارض جانبی ذهن مادی تلقی می‌شود. آن وقت بر پایه چنین نگرش فلسفی، روان شناسی خاصی پدید می آید. دکتر حداد عادل ادامه داد: امروزه باید از خود بپرسیم آیا ما مبانی فلسفی علوم انسانی دانشگاه ها را می دانیم؟ اگر نمی دانیم که نقص و عیب بزرگی است. چطور ما شالوده یک بنا را آزمایش نکرده می‌خواهیم روی این شالوده ساختمان ایجاد کنیم. ضروری است که در دانشگاه‌ها علاوه بر پژوهش های علمی، درباره فلسفه هر علمی هم تحقیق شود. باید موضوع چرایی را در فلسفه علوم انسانی وارد کنیم. اگر ما فلسفه حاکم بر علوم انسانی وارد شده از غرب را خواندیم، فهمیدیم، پسندیدیم و قبول کردیم پس طبیعی است که علم ناشی از آن فلسفه ها را هم باید دنبال کنیم، توسعه دهیم، از میوه آن استفاده کنیم و نتایج آن را به کار ببندیم. وی گفت: این نحوه نگاه که انسان قبل از اینکه به دنیا بیاید عهد الستی داشته و بعد از اینکه از این دنیا برود یک ابدیتی دارد، علوم انسانی دیگری غیر از علوم انسانی غربی را اقتضا می‌کند. انسانی که تمام فرصت هستی خود را بین تولد و مرگ می داند، زندگی خود را در این دنیا یک جور ساماندهی می کند و کسی که این فرصت را یک مرحله گذرا از یک مسیر ابدی می داند جور دیگری تنظیم می کند. . نگاه ما به انسان و انسان شناسی برای اثبات تجرد روح و معنویات که مبتنی بر دلایل فلسفی است جزو تاریخ، فرهنگ، فکر، باورها و اعتقادات دینی ما است و معارف ما بر پایه همین نگاه به انسان بنا شده است. رئیس شورای تحول در علوم انسانی کشور اظهار کرد: اسلامی سازی علوم انسانی بعد از انقلاب در همه رشته‌ها به یک معنا نبوده است. ما برای تحول، ۱۷ رشته را در اولویت قرار داده ایم و بر اساس نیازهای آن رشته تحول را در نظر گرفته ایم. به طور مثال در رشته حقوق، مبانی حقوق ما، فقه اسلامی است بنابراین نیاز به تحول بنیادی از حیث مبانی ندارد ولی روزآمدی غوغا می‌کند. پس زمانی که از اسلام سازی صحبت می کنیم اینگونه نیست که در همه رشته ها مانند روان‌شناسی و جامعه‌شناسی بحث فلسفی کنیم بلکه با توجه به نیازها و اقتضائات آن رشته اسلامی سازی را در نظر گرفته ایم. وی با تاکید بر اینکه بومی سازی یعنی اینکه بدانیم در ایران تدریس می کنیم و کار علمی انجام می دهیم، بیان کرد: علوم انسانی ما باید با اوضاع کشورمان تناسب داشته و ناظر به جامعه، مردم و تاریخ کشور خودمان باشد. یکی از واقعیت‌های جامعه ایرانی تشکل‌های مردمی دینی بود. هیچکدام از جامعه شناس دانشگاهی ایرانی در مورد این واقعیت و ظرفیت آن تحقیق نکرده بود. به همین دلیل هیچ کدام از جامعه شناسان و سیاستمداران ایرانی و غربی نتوانستند ظهور انقلاب اسلامی را در ایران پیش بینی کنند. اما امام(ره) موفق شد. دکتر حدادعادل افزود: امام(ره) جامعه ایرانی را می شناخت و حرکت خود را بر پایه واقعیت‌های اجتماعی ایران بنا کرد. نیروی مردم را به صحنه آورد و الگوی مبارزه را از نظریه های مبارزاتی گروه های مارکسیست و کومونیست اقتباس نکرد چون ایران را می‌شناخت. این بومی بومی سازی است. بومی سازی یعنی استادان ما باید جامعه ایران را بشناسند و ایران‌شناسی به رشته های ما وارد شود. غربی ها بعد از انقلاب متوجه شدند که جامعه ایران را نمی شناسند. وی در جمع استادان جوان دانشگاه علامه طباطبائی بیان کرد دنیای امروز با سرعت در حال تحول است پس نمی شود با برنامه های درسی سی سال پیش که تغییری نکرده اند جلو برویم. البته همه علوم دستخوش تغییر نیست، در هر علمی چیزهایی وجود دارد که ثبات نسبی دارند و چیزهایی هم هست که سریع متحول می‌شود. زمانی که ما برنامه تحول را شروع کردیم بعضی از برنامه ها و سرفصل های درسی وجود داشت که حدود ۲۵ سال تغییر نکرده بودند. برای همسو شدن با پیشرفت های دنیا باید به دنبال تحول و روزآمدی باشیم. رئیس شورای تحول در علوم انسانی کشور با اشاره به کارآمدی به عنوان یکی از شاخص های مهم تحول در علوم انسانی، افزود: یکی از مشکلات بزرگ دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته‌های علوم انسانی اشتغال است. با ایجاد تحول می توان کاری کرد که رشته های علوم انسانی کاربردی شوند. به طور مثال در ادبیات فارسی کاری کنیم که دانش آموخته رشته ادبیات فارسی ویراستاری بلد باشد. امروزه ویراستاری مهارتی است که همه رشته ها به آن احتیاج دارند. ما در تحول علوم انسانی از استادانی که برنامه ها را طراحی می‌کنند خواسته‌ایم کاری کنند که دانش آموختگان رشته های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری علوم انسانی مهارتی داشته باشند تا بتوانند بعد از پایان تحصیلات، خود را اداره کنند. وی در پایان گفت: امیدوارم شما استادان جوان کاری کنید که وقتی جامعه نام علوم انسانی را می شنود تصورش درس های حاشیه‌ای و زینتی نباشد. باید کاری کنید که تصور از علوم انسانی تغییر کند تا همه بدانند اگر با علوم تجربی، ریاضی و مهندسی مشکلات جامعه حل نمی شود به علت ضعف در علوم انسانی است و فرهنگ بر علم مقدم است. سخنان رئیس دانشگاه علامه طباطبایی دکتر معتمدی در آیین آغازین این دوره با اعلام اینکه بر اساس توافق های انجام شده، برنامه راهبردی دانشگاه با هدف اصلاح فرآیند در اختیار استادان و پژوهشگران قرار می گیرد، افزود: این برنامه به صورت عملیاتی طراحی شده و در آن دیدگاه های دقیق و کیفی مدنظر قرار گرفته است. محورهای برنامه راهبردی دانشگاه پیرامون تحول در علوم انسانی است. وی در ادامه بر ضرورت به کارگیری ایده ها و پیشنهادات در جهت تحقق اهداف اصلی برنامه راهبردی تاکید کرد و گفت: از اعضای جوان هیئت علمی درخواست می کنم برای تحقق این برنامه از همه ظرفیت ها و توانمندی های خود استفاده کنند چرا که سال آینده این برنامه از سیاست بالاتری برخوردار است. رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه هدف اصلی هیئت علمی تربیت دانشجویان مسئولیت پذیر، انسان دوست و خادم جامعه است، اظهار کرد: یکی از اهداف مهم دوره های هم اندیشی اعضای هیئت علمی، به فعل رساندن استعداد ها و تخصص های دانشجویان و استادان است. به روز بودن، شرکت در محافل علمی، و برگزاری محافل علمی برای تربیت متخصص و بالابردن تخصص لازم است. این دوره با محورهای برنامه راهبردی دانشگاه و نسبت آن با دانشگاه تمدن ساز، تحول در علوم انسانی و چگونگی آن در دانشگاه تمدن ساز، شاگرد پروری و ایفای نقش تربیتی استادان در دانشگاه تمدن ساز و مسئولیت اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی به مثابه یک دانشگاه موثر در مسیر تمدن سازی به همت معاونت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی به مدت دو روز در اردوگاه شهید باهنر تهران در حال برگزاری است. گفتنی است در نخستین روز از این دوره به موضوعات اساسی و بنیادی در حوزه علوم انسانی، ایده ها و نظرها برای پیشرفت علوم انسانی و ارتقاء تخصص و بهره گیری از توانایی ها و ظرفیت های دانشجویان پرداخته شد.

انتهای پیام/

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.