تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : h133
حوزه : ۱۰ خبر اول, اخبار, استانها, برگزیده ترین ها, عرصه حکمرانی, گزارش, مشروح خبرها, مهم ترین خبر صفحه اول
شماره : 29650
تاریخ : ۱۵ شهریور, ۱۴۰۱ :: ۸:۴۰
در آئین افتتاحیه دوره‌های حکمرانی دانشگاه تهران مطرح شد؛ طراحی داشبورد مسائل عمومی کشور توسط محققان دانشگاه تهران/ امروز نیازمند تربیت افراد دارای تخصص با درجه استاندارد مدیریتی در تراز انقلاب اسلامی هستیم دوره‌های حکمرانی با ارائه گواهینامه معتبر از دانشگاه تهران که در قالب یک دوره یکساله مهارت‌محور و ۲۵۰ ساعت آموزشی طی همکاری مشترک دانشگاه تهران، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و اندیشکده سیاست‌پژوهی منابع انسانی اسما برگزار می‌شود، افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی؛ ثبت‌نام متقاضیان شرکت در این دوره آموزشی از خرداد ماه ۱۴۰۱ آغاز شده بود که ۱۵۰۰ نفر در بازه زمانی تعیین‌شده نسبت به ثبت‌نام اقدام کردند. پس از بررسی سوابق ارسالی ثبت‌نام‌کنندگان، ۲۷۰ نفر از ۱۵۰۰ متقاضی شرکت در دوره‌های حکمرانی دانشگاه تهران حائز شرایط حضور در کانون‌های ارزیابی تشخیص داده شدند. در نهایت ۶۰ نفر از این ۲۷۰ متقاضی، حائز شرایط لازم برای شرکت در این دوره آموزشی حکمرانی تشخیص داده شدند. دکتر علی‌اصغر پورعزت، رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران در جمع دانش‌پذیران دوره حکمرانی و در تشریح هدف از آموزش حکمرانی، گفت: برایمان مهم است که شما هر جا هستید، بهتر تصمیم بگیرید.
دکتر محمدصادق خیاطیان در آئین افتتاحیه دوره‌های حکمرانی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه داشتن ساختار و نهاد خوب از الزامات حکمرانی است، گفت: همه صاحبنظران متفق‌القول معتقدند در یک نظام حکمرانی، اگر نیروی انسانی کارآمد، توانمند و متخصص وجود نداشته باشد قطعاً آن نظام، نظام کارآمدی نخواهد شد. رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری گفت: در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی اگرچه زحمات زیادی برای تربیت نیروی انسانی کشیده شد، اما در طول این دوران افرادی را در مناصب مختلف مدیریتی و سطوح کارشناسی داشته‌ایم که یا با آزمون و خطا به تجربه رسیدند یا دانش خودشان باعث شد تا در نهایت صاحب تجربه شوند؛ از سویی دیگر افرادی هم بودند که سعی داشتند در مسیر راه، تجربه کسب کنند و چه بسا با این رویه کشور را با بحران‌هایی نیز روبرو کردند. وی افزود: اگر در بخشی مشکل و چالشی وجود داشت مشاهده می‌کردیم که نیروی انسانی توانمند و کارآمد در آن بخش حضور نداشت و این مسئله برای کشور آسیب‌زا شده بود. خیاطیان تصریح کرد: اگرچه تاکنون دستاوردهای خوبی در زمینه تربیت نیروی انسانی کارآمد و متخصص در کشور حاصل شده است اما به‌رغم این دستاوردها همچنان نیازمندی برخی از حوزه‌ها در تربیت نیروی انسانی بالا است. رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با اشاره به تکثر نخبگان در کشور و ضرورت بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آنها، گفت: امروز نخبگان فراوانی در کشور تربیت شده‌اند، اما آیا از این ظرفیت در حوزه‌های مدیریتی به نحو احسن استفاده شده است و آیا زمینه ابراز توانمندی برای نخبگان فراهم است؟ آیا نخبگان ما امروز آنقدر تجربه و مهارت کسب کرده‌اند که بتوانند سازمان یا موضوعی را حکمرانی و مدیریت کنند؟ وی تصریح کرد: هرچند در حال حاضر ظرفیت‌هایی برای بکارگیری نخبگان در حوزه‌های مدیریتی به وجود آمده است اما هنوز در این موضوع با چالش‌هایی مواجهیم. باید تلاش کنیم افرادی دارای تخصص با درجه استاندارد مدیریتی در تراز انقلاب اسلامی تربیت و از آنها استفاده کنیم. خیاطیان در ادامه با اشاره به افتتاح دوره‌های حکمرانی در دانشگاه تهران اظهار کرد: به نظر بنده، این دوره از آموزش حکمرانی که در دانشگاه تهران با حمایت مرکز بررسی‌های استراتژیک و اندیشکده سیاست‌پژوهی منابع انسانی اسماً دنبال می‌شود باید به موضوعات راهبردی کشور بپردازد. وی با بیان اینکه برگزاری این دوره‌های حکمرانی بسیار حائز اهمیت است و باید آن را به فال نیک گرفت، اظهار امیدواری کرد که برگزاری چنین دوره‌هایی بیش از گذشته در کشور مورد توجه قرار گیرد. رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در ادامه خطاب به دانشجویان دوره آموزش حکمرانی که در جلسه حاضر بودند، گفت: به این دوره آموزشی صرف اینکه در آن شرکت و گواهینامه‌ای با تأیید دانشگاه می‌گیرید که می‌تواند رزومه‌ای برای آینده شغلی‌تان باشد نگاه نکنید، بلکه در نظر داشته باشید شما به عنوان یک فرد متخصص، متعهد، کارآمد و انشاالله مدیر در جمهوری اسلامی تربیت می‌شوید. خیاطیان ادامه داد: از ظرفیت و ابزارهای آموزشی این دوره استفاده کنید. اساتید صاحب‌نام و صاحب تجربه‌ای که در این دوره آموزشی حضور دارند به شما کمک می‌کنند مسئله‌شناسی و دانش خود را تقویت کنید. رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد که این دوره حکمرانی برای سایر بخش‌های کشور الگو باشد و سایر نهادها نیز این مسیر را دنبال کرده و آن را توسعه دهند. گفتنی است دانشکده میان‌رشته‌ای حکمرانی، آبان سال ۱۴۰۰ در پی امضای تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه میان مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، دانشگاه تهران و اندیشکده سیاست‌پژوهی منابع انسانی اسما راه‌اندازی شد. دوره‌های آموزشی این دانشکده در بستر فضای مجازی یا کلاس‌های حضوری با تدریس اساتید دانشگاه، با استفاده از ظرفیت‌های مرکز آموزش‌های آزاد دانشگاه تهران و مرکز آموزش‌های الکترونیکی این دانشگاه و همچنین ظرفیت اندیشکده سیاست‌پژوهی منابع انسانی اسما برگزار می‌شود. **آغاز پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی‌ارشد دو رشته «آینده‌پژوهی» و «حکمرانی علم و فناوری» از مهر ماه دکتر پورعزت از آغاز پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد دو رشته «آینده‌پژوهی» و «حکمرانی علم و فناوری» در دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران خبر داد و تاکید کرد: حکمرانی ضرورت هر دانشی است و آنهایی که می‌دانند حکمرانی یک دانش و یادگرفتنی است، جلوتر از بقیه افرادی هستند که فکر می‌کنند همه پدیده‌ها را باید توسط خودشان تجربه کنند.

** طراحی داشبورد مسائل عمومی کشور توسط محققان دانشگاه تهران

استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، نظام مسائل عمومی کشور را نقطه شروع مناسبی برای ورود به حکمرانی دانست و افزود: طراحی داشبورد مسائل عمومی کشور توسط محققان دانشگاه تهران انجام گرفته است و امیدواریم این داشبورد تا پایان مهر ماه ۱۴۰۱ آماده انتشار شود.

** آماده‌سازی کلاس‌های درس دانشکده حکمرانی برای حضور دانشجو از آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱

دکتر رضا امیدی‌فر معاون دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران نیز از آماده‌سازی کلاس‌های درس دانشکده حکمرانی به منظور حضور دانشجو از آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: از مهر ماه ۱۴۰۱ از طریق آزمون سراسری در دو رشته کارشناسی‌ارشد دانشکده حکمرانی نسبت به پذیرش دانشجو اقدام می‌شود و در مقطع دکتری نیز پذیرش دانشجوی استعداد درخشان خواهیم داشت.

** رسیدن به حکمرانی خوب با پیوند آرمان و واقعیت

وی افزود: علاوه بر پذیرش دانشجو از طریق آزمون سراسری، دوره‌های آموزشی برای دانش‌پذیران در قالب دوره‌های آموزشی ضمن خدمت و کوتاه‌مدت ویژه فارغ‌التحصیلان و مدیران کشور برگزار می‌شود. همچنین یک دوره فشرده در شهریور ماه در قالب مدرسه تابستانه به منظور آموزش مفاهیم حکمرانی به متقاضیان برگزار خواهد شد. به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر علی مبینی دهکردی، استاد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران نیز در ادامه آئین افتتاح نخستین دوره آموزشی حکمرانی در دانشگاه تهران، با بیان اینکه حکمرانی تدبیر انجام امور به بهترین نحو برای اداره سازمان و کشور است، اظهار داشت: حکمرانی یک حوزه حساس، دگرگون‌ساز و تحول‌آفرین است، موانع بزرگی مقابل آن قرار دارد و افرادی خستگی‌ناپذیر می‌خواهد. در حوزه حکمرانی، منافع خاص و عام و منافع ملی و سازمانی مطرح می‌شود و پیوند آرمان و واقعیت می‌تواند ما را به یک حکمرانی خوب هدایت کند. استاد دانشگاه تهران، حکمرانی را از این نظر که با مقوله تعیین جهت برای اداره یک سیستم یا کشور سر و کار دارد یک امر با ظرافت بالا دانست و تاکید کرد: وقتی از حکمرانی در سطح ملی صحبت می‌کنیم، لازم است به صورت فرابخشی به حکمرانی نگاه کنیم. در مدل حکمرانی بومی باید به دنبال ساختن آینده‌ای متناسب با هنجارها و توانمندی‌های خودمان باشیم.

** استراتژی جریان رسانه‌ای مقابل انقلاب به روایت استاد دانشگاه تهران

دکتر مبینی دهکردی در بخش دیگر سخنان خود درباره الزامات مدل حکمرانی، اظهار کرد: اگر مدل حکمرانی مبتنی بر چالش نباشد، انگیزش و ابتکاری پیدا نمی‌کنید. جریان رسانه‌ای که الآن مقابل انقلاب اسلامی است تلاش می‌کند ما را از توسعه بازدارد و به بقا مشغول کند و به انفعال بکشاند. هر سیستمی به بقا مشغول شد، باقی ماندن در بقا برایش خیلی مشکل است. بنابراین در حکمرانی باید رویکرد مبتکرانه داشته باشیم، چالش‌محور بوده و بر اساس کارآمدی عمل کنیم.

** حکمرانی امری وارداتی نیست؛ الگوی بومی نیاز داریم

دکتر حسن جلیلی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران از دیگر سخنرانان این نشست بود که با طرح پرسشی مبنی بر اینکه «آیا می‌شود حکمرانی را وارد کرد؟» گفت: اگر قرار است یک نظام حکمرانی در کشور پیاده شود، لازم است خودمان آن را به وجود آوریم. بنابراین نمی‌توان به مدل توسعه حکمرانی به عنوان یک امر وارداتی نگاه کرد. عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در یادآوری تعریف جامع حکمرانی از نظر کمیسیون جهانی حکمرانی، بیان کرد: حکمرانی مجموعه‌ای از روش‌های «فردی و نهادی» و «عمومی و خصوصی» است که از طریق آن منافع متضاد یا متنوع را همساز نموده و اقدامی همکاری‌جویانه لحاظ شود. حکمرانی شامل نهادهای رسمی و نظام‌هایی است که برای تضمین رعایت قانون، قدرت پیدا کرده‌اند. وی افزود: یکی از ویژگی‌ها و مؤلفه‌های حکمرانی، قراردادهای غیررسمی است که مردم قبول دارند و نهادها هم بر سر آن توافق کرده‌اند. نظام جمهوری اسلامی ایران یک نظام دینی است و مؤلفه‌های حکمرانی در این نظام باید منطبق با نظام دینی تطبیق داده شوند تا الگوی بومی حکمرانی به دست آید. بنابراین لازم است تک تک مؤلفه‌های حکمرانی را بومی‌سازی کنیم و مدل حکمرانی را در راستای منافع کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نظام دینی تعریف کنیم. استاد دانشگاه تهران در پایان تاکید کرد: بهترین نظام حکمرانی، نظامی است که آینده را بسازد، نه اینکه منتظر آینده بنشیند. دکتر محمدرضا مهدیار اسماعیلی، مدیر شبکه رادیویی اقتصاد نیز به عنوان دیگر سخنران آئین افتتاحیه دوره‌های حمرانی دانشگاه تهران، یک حلقه مفقوده در حکمرانی کشور را نحوه به ثمر رساندن سیاست‌ها در نقطه اجرا دانست و در تبیین نقش رسانه‌ها در حکمرانی مطلوب به مواردی نظیر «رسانه به عنوان یک مسیر برای رساندن نیازهای جامعه به گوش مسئولان»، «انتقال خلاءهای تصمیمات مدیریتی و حکمرانی به مدیران» و «احصاء راه‌حل‌های رفع مشکلات کشور در گفتگو با نخبگان» اشاره کرد. انتهای پیام/

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.