تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
در دهمین هم اندیشی رؤسا و معاونین مراکز و واحدهای پژوهشی حوزوی مطرح شد؛ ۳۰۰ طرح بنیادین و تحولی ناظر به رسالت های حوزوی / انتشار کتابچه مبتنی بر ۱۲ رشته علمی در عرصه نیازسنجی ها با رویکرد مسئله محوری/ باید سهم حوزه در بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور مشخص شود در مقوله علم سنجی در قلمرو علوم اسلامی و انسانی اسلامی، کارهای ارزشمندی آغاز شده است؛ ولی همچنان نیازمند حرکت جامع و جدی و مشارکتی چند نهاد هستیم تا حوزه‌های علمیه به پشتوانه تراث هزار ساله، به مقر علم سنجی و ارزیابی تولیدات علوم اسلامی و علوم انسانی اسلامی تبدیل گردد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، به نقل از خبرنگار خبرگزاری حوزه؛ دهمین هم اندیشی رؤسا و معاونین مراکز و واحدهای پژوهشی حوزوی با موضوع «بازسازی و آرایش جدید مراکز پژوهشی در راستای پاسخگویی به نیازها» به مناسبت هفته پژوهش در سالن همایش های مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد.  

آیت الله اعرافی:

  آیت الله اعرافی با بیان این که تمام گذاره های مطرح شده در این نشست مورد دقت نظر دوستان در معاونت پژوهش حوزه های علمیه خواهد گرفت، گزارشی از طرح های کلان حوزه های علمیه ارائه و بر اهمیت نقش آفرینی و کنشگری پژوهشگران حوزوی تأکید کرد.   وی اظهار داشت: اسناد راهبردی و بلند مدت حوزه و برنامه ۵ ساله حوزه‌های علمیه با بیش از هزار شاخص تنظیم و برش هایی از آن ناظر به ویژگی های مراکز، مدارس و حوزه های استانی ترسیم شده است.   مدیر حوزه های علمیه با بیان این که همواره نیازمند تقویت و به روز رسانی بنیه های پژوهشی طرح های حوزوی هستیم، اظهار داشت: اگر تنها ۳۰۰ رشته و گرایش قوی و متقن حوزوی عملیاتی شوند؛ پایان نامه ها، تحقیقات پایانی و مقالات آن ضمن توسعه مرزهای دانشی، دنیای اندیشه‌ای جهان را با دگرگونی مواجه خواهد ساخت.   وی افزود: جریان فقه معاصر، جریانی است که همراه فقه شیعه در حرکت بوده، بزرگان ما در هر عصری به مسائل نو می پرداختند؛ تلاش نموده ایم تا افزون بر رشته ها در قلمرو آزاد حوزه نیز موضوعات را عرضه و گروه های تقریر در درس ها شکل بگیرد تا جریان فقه معاصر را برای خلق محصولات ارزشمند به پیش ببریم.   وی عنوان داشت: در مقوله علم سنجی در قلمرو علوم اسلامی و انسانی اسلامی، کارهای ارزشمندی آغاز شده است؛ ولی همچنان نیازمند حرکت جامع و جدی و مشارکتی چند نهاد هستیم تا حوزه‌های علمیه به پشتوانه تراث هزار ساله، به مقر علم سنجی و ارزیابی تولیدات علوم اسلامی و علوم انسانی اسلامی تبدیل گردد.   وی نقش آفرینی در فلسفه های مضاف و قلمروهای فقهی و اصولی را مهم ارزیابی نمود و ابراز داشت: امیدواریم با رویکرد ستادی بتوانیم همچون فقه معاصر در عرصه فلسفه های مضاف و قلمروهای فقهی علوم انسانی اسلامی نیز طرح های پویا و عملیاتی را اجرا نماییم.  

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی:

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی، معاون پژوهش حوزه های علمیه در ابتدای این هم اندیشی، گزارشی از اهم موضوعات مطرح در هشتمین و نهمین هم اندیشی مدیران واحدهای پژوهشی و اقدامات مرتبط معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه ارائه کرد.   معاون پژوهش حوزه‌های علمیه ابراز داشت: معاونت پژوهشی با راه اندازی دبیرخانه حمایت از طرح های پژوهشی ۲۵ کمیته راه اندازی نموده. هدفگذاری این کمیته ها پیگیری پژوهش های راهبردی و کاربردی است و محصول کار این کمیته ها در سال اخیر اولویت هایی است که استخراج شده است.   وی اذعان داشت: دبیرخانه حمایت از طرح های پژوهشی با هدف پاسخگویی به نیازهای عینی و کاربردی، ضمن تقسیم کار میان مراکز، حل مسائل نظام را هدفگذاری نموده است.   وی بر اهمیت اجرای طرح های نیازسنجی دانشی و استانی تاکید کرد و ابراز داشت: در عرصه نیازسنجی ها با رویکرد مسئله محوری، مبتنی بر نیازسنجی های صورت گرفته، تاکنون ۱۲ کتابچه مبتنی بر ۱۲ رشته علمی منتشر شده است.   معاون پژوهش حوزه های علمیه با تاکید بر این که سامانه تعاملی نیازسنجی به نشانی  need.ismc.ir  راه اندازی شده است، ابراز داشت: پژوهش های گروهی و استخراج پایان نامه ها از دیگر تاکیدات مطرح در هم اندیشی های پیشین بود، در مسیثر پژوهش های گروهی در قالب راه اندازی کانون ها تا کنون بیش از ۱۰۰۰ کانون تشکیل شده است.  

آیت الله رشاد:

آیت الله علی اکبر صادقی رشاد اظهار داشت: خلق صدها نشریه و مقاله پژوهشی در حوزه های علمیه نشان دهنده عمق و گستره فعالیت های تحقیقاتی حوزه های علمیه است.   استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: کشور ما با مشکل معیشت و اقتصاد و مشکل فرهنگ، فکر، معرفت و شناخت روبروست، علی‌رغم تلنگرهای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و ارائه راهبردهای پویا، متأسفانه مسئولان اجرایی و فرهنگی کشور آنگونه که باید بدان اهتمام نورزیدند.   استاد رشاد افزود: کسانی که در مسیر ترسیم و تدوین فرهنگ مقاومتی در حوزه های مختلف قدم بر می‌دارند، باید اهل نظر حوزه دین بوده، ناظر به هویت دینی مردم ایران طرح های پویای عملیاتی را ارائه نمایند؛ گام نهادن در این مسیر نیازمند نقش آفرینی علما و اندیشمندان فاخر حوزوی در ترسیم مبانی و شاخص ها و مؤلفه های فرهنگ مقاومتی است.   وی بر اهمیت بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور تصریح کرد و ابراز داشت: باید سهم حوزه در بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور مشخص شود، با توجه به ترسیم گزاره های فرهنگی حوزه تنها مجموعه ای است که توان نقش آفرینی در این عرصه را دارد.   استاد رشاد با تأکید بر اینکه فرهنگ دینی باید با زدودن گزاره‌های غلط و جای‌گذاری گزاره‌های صحیح در بازسازی ساختار فرهنگی نهادینه شود، اظهار داشت: اگر بتوانیم فرهنگ در آمیخته با معنویت را بازسازی نماییم، فرهنگ مستحکم و پایدار و معتبری شکل خواهد گرفت در مواجهه با تمام تهاجمات ایمن خواهد بود.   وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان این که متأسفانه فرهنگ کشور با فقر حوزه دانشی روبرو است، اظهار داشت: تا فرهنگ را خوب نفهمیم و مؤلفه ها، شاخص‌ها و قواعد حاکم بر فرهنگ را خوب ادراک نکنیم و فلسفه فرهنگ را چون دانش رسمی در حوزه های علمیه است مورد توجه قرار ندهیم، نخواهیم توانست فقه فرهنگی و نه سایر رشته های مربوط به فرهنگ را باز تعریف و بررسی نمود.

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.