به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی؛ آیت الله کعبی، عضو هیئت علمی گروه حقوق مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در سخنانی اثر بخشی فعالیتهای فرهنگی را در گرو توجه به اقتصاد و معیشت جامعه دانست و از تقویتقدرتتحلیلواندیشه دانشآموزان به عنوان مهمترین وظیفه آموزشوپرورش، نام برد. ایشان نقش روحانیت حاضر در مدارس را هدایتگری، حمایتگری، الهام بخشی و امید آفرینی عنوان کرد و گفت: روحانیت رازدار و تکیهگاه امین و قابل اعتماد دانش آموزان باشد. آیتالله کعبی اظهار داشت: فرهنگسازی بر عهده روحانیون است، اما برای اثربخشی فعالیتهای فرهنگی نباید از اوضاع اقتصادی جامعه و معیشت مردم غافل شد؛ چرا که فرهنگ، اقتصاد و معیشت در هم تنیده هستند و باید با یکدیگر دنبال شوند تا فعالیتهای فرهنگی اثر بخشی خود را داشته باشند. کار فرهنگی تنها برگزاری مراسمات و جشنهای ملی و مذهبی نیست. این اقدامات به شکلدهی احساسات و عواطف میانجامند که علیرغم تأثیرگذاری، زودگذر و مقطعی هستند. کارفرهنگی یعنی تربیت نیروی مؤمنِ معتقد به ارزشهای اسلامی و انقلابی، به واسطه تقویت اندیشه و ارزشهای مبتنی بر عمل صالح در جامعه؛ زیرا همانگونه که ما میتوانیم عواطف و احساسات را شکل دهیم، دشمنان نیز به واسطه رسانههای خود، میتوانند عواطف و احساسات جوانان را مدیریت کنند. ایشان رشد عقلی و تقویت قدرت تفکر را مهمترین عامل در مبارزه با فریبهای دشمنان عنوان کرد و ابراز داشت: فلسفه کار آموزش و پرورش باید مبتنی بر رشدعقلیدانشآموزان باشد. اگر دانش آموز قدرتتفکروحلمسئله داشته باشد، به راحتی فریب دشمن را نخواهد خورد. عضو مجلس خبرگان ایمان و پرستش الهی را دومین عامل مهم در تربیتدانشآموزان ارزیابی کرد و اظهار داشت: باید جای جای نظام آموزشی به گونهای باشد که باوربهتوحیدومعاد در دانشآموزان رشد کند. عقلانیت به عنوان اولین و مهمترین عامل در تربیت دانش آموزان، میتواند به عنوان پایه و اساس ایمان و پرستش الهی، نقشآفرینی کند. عضو جامعه مدرسین، علم آموزی، یادگیری اخلاق و آداب اجتماعی، مهارتافزایی و تقویت حافظه را به ترتیب به عنوان دیگر عوامل مهم در امر تعلیم و تربیت نام برد و افزود: متأسفانه امروزه آموزش و پرورش مدرکمحور و حافظهمحور است و سایر مسائل مهم در شکلدهی به شخصیت دانشآموزان، کمتر مورد توجه قرار میگیرد. حضور روحانیت در مدارس باید برخی از این خلأها را جبران کند. ایشان کار فرهنگی را کاری پرهزینه عنوان کرد و افزود: کار فرهنگی، کار پر خرجی است و دشمن نیز در این زمینه بسیار سرمایه گذاری کرده است. استفاده از ظرفیت بخش خصوصی میتواند در صیانت فرهنگی مؤثر واقع شود. بخش خصوصی نباید به مباحث اقتصادی و تولیدی محدود شود.