به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی؛ به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ایران با شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت همکاریهای بیشتر نشست جریان هدایت رشد و جهش علمی کشور را با حضور اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و مسئولان آموزش عالی و بنیاد ملی نخبگان در موسسه پژوهشی و برنامهریزی آموزش عالی به صورت حضوری و مجازی برگزار کردند. احمد علی یزدان پناه عضو هیئت علمی موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی در این نشست گفت: جهش علمی کشور در بیانات مقام معظم رهبری از سال ۱۳۸۲ آغاز شده و به دلایل مشخص تاریخی از کاروان علمی دنیا عقب افتادهایم. به فکر باشیم در این دنیای عظیم و در این طبیعت بزرگ ناشناختههایی وجود دارد که هنوز دانش پیشرفته علم را کسب نکردهایم. وی افزود: واژههای جهش علمی در بیانات رهبری وجود دارند. ایشان در سال ۹۴ اولویت را به پیشرفت علم و سپس جهش علمی اختصاص دادهاند. در ۵۰ سال آینده بهترین نکات را باید از دانشمندان ایرانی دریافت کنند. یزدان پناه گفت: اهم موانع رشد علمی کشور شامل گسترش نامتوازن دانشگاهها و فقدان توجه به مزیتهای نسبی، استانی و منطقه ای، وجود برنامه آموزشی یکسان، فقدان متولی واحد سیاستگذاری برنامه ریزی پژوهشی، فقدان ضمانت اجرایی حمایت از انجام پژوهشها در عرصههای مختلف علمی، مشخص نبودن وظایف دستگاههای مسئول و تعارض منافع، فقدان شناخت دقیق مستعد از عرصههای مختلف علمی و .... است. یزدان پناه تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ نگرانی برای مقام معظم رهبری از گزارشاتی که به دستشان رسیده بود به وجود آمد و اکنون احساسشان این است که علم پرشتاب در حال کاهش است و با کندی دانش در حال حرکت هستیم و این نکته را به شورای عالی انقلاب فرهنگی متذکر شدهاند. عضو هیئت علمی موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی ادامه داد: ایران با انتشار ۷۴ هزار و ۴۴۰ مدرک علمی در سال ۲۰۲۰ در رتبه اول خاورمیانه و ۱۶ جهان قرار گرفته است. وضعیت رشد علمی جامعه پزشکی در نمایه سازی پایگاه اسکوپوس به شدت قابل ملاحظه و خوب است.