حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تأکید کرد:لزوم توجه به پیوست فرهنگی و اجتماعی در معماری کشور/ شورای عالی انقلاب فرهنگی آمادگی دارد اگر سند حکمرانی شهری و سیاستهای آن نوشته شود را بررسی و تصویب کند.دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور گفت: سبک معماری که نظام مهندسی تأیید یا رد میکند همه دارای آثار فرهنگی است، لذا نمیتوان گفت مهم فروش تراکم است یا باید مسکن انبوه بسازیم بدون توجه به آنکه پیوست فرهنگی اجتماعی داشته باشد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی به نقل از اداره ارتباطات رسانهای شهرداری اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین دکتر خسروپناه امروز _پنجشنبه هفتم اردیبهشتماه_ در مراسم اختتامیه نشست هماندیشی رؤسای کمیسیونهای فرهنگی شورای اسلامی مراکز استان کشور با بیان اینکه تدوین سند حکمرانی شهری ضرورت دارد، اظهار کرد: حکمرانی شهری دارای سه رکن سیاستگذاری، تنظیمگری، تصدیگری است، در این راستا شورای عالی انقلاب فرهنگی آمادگی دارد اگر سند حکمرانی شهری و سیاستهای آن نوشته شود را بررسی و تصویب کند.
وی ادامه داد: تنظیمگری بهعنوان رکن دوم حکمرانی شهری دارای شش گام گفتمانسازی، تحقق مقررات، نظارت و ارزیابی، اصلاح مقررات و… است، هر گاه این شش مرحله انجام شود، تنظیمگری رخ میدهد.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی کشور با بیان اینکه نمیشود بدون حکمرانی حرکت کنیم، افزود: حکمرانی شهری دارای سه الزام ضرورت پیوند مسائل اجتماعی با مسائل فرهنگی، توجه به همه ساحتهای فرهنگ و پیوند فرهنگ با حکمت است.
وی با بیان اینکه ۱۰ ساحت در حوزه فرهنگ داریم که در حکمرانی شهری باید به آن توجه شود، تصریح کرد: انتخاب عنوان کمیسیون فرهنگی اجتماعی در شوراهای اسلامی شهرها حکیمانه است زیرا این دو بخش را نمیتوان از هم جدا کرد، در حکمرانی شهری نیز پیوند میان دو حیطه باید برقرار شود.
حجت الاسلام خسرو پناه با تاکید بر لزوم توجه به همه ساحتهای فرهنگ خاطرنشان کرد: فرهنگ از ساحت دانش و بینش آغاز میشود و تا انگیزش، گرایش، منش و کنش ادامه دارد، همه این فرایند فرهنگی است.
وی اظهار کرد: سبک معماری که نظام مهندسی تأیید یا رد میکند همه دارای آثار فرهنگی است، لذا نمیتوان گفت مهم فروش تراکم است یا باید مسکن انبوه بسازیم بدون توجه به آنکه پیوست فرهنگی اجتماعی داشته باشد.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی کشور با اشاره به ضرورت پیوند فرهنگ با حکمت تصریح کرد: باید توجه کرد اگر سبک مدرن و سنتی را در حوزههای مختلف ترکیب میکنید، آن هنر ترکیبی مبتنی بر حکمت باشد؛ حکمت بهمعنای علم نافع کارآمد مبتنی بر خرد ناب است، بنابراین اگر چهار عقل نظری، عملی، معاش و معاد جمع شد خرد ناب رخ داده است.
وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگی و اجتماعی باید سهم چهار عقل در حکمرانی شهری لحاظ شود، گفت: اگر حکمت در جامعه شکل بگیرد توحید، اخلاص، معنویت و عقلانیت به وجود میآید و جهالت نخواهد بود، در این راستا اگر ذهن دختران ما با حکمت آمیخته شود، میداند حجاب امنیت جنسی، اخلاقی و خانوادگی اوست، حجاب محدودیت نیست بلکه زیست حکیمانه آنها است.
حجت الاسلام خسروپناه با تاکید بر اینکه اگر حکمت در بینش و کنش دختران ما قرار گیرد، بسیاری از مسائل حل میشود، تصریح کرد: حکمت جهالتستیز است، چه جهالت سنتی و چه جهالت مدرن؛ از سویی جهالت زوال خانواده را بههمراه دارد، اما نتیجه حکمت خیر کثیر است.