به گزارش خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دکتر محمدباقر سعیدی روشن ریاست پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در مراسم تکریم و معارفه روسای سابق و جدید پژوهشگاه با تقدیر و تشکر از حضور مهمانان و خوش آمدگویی به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و خداقوت به ریاست سابق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان کرد: صحبتهای بنده در شش کلمه علم، فرهنگ، تمدن، دیروز، امروز و فردا خلاصه میشود، تزکیه و تربیت انسان صالح و جامعه سالم رسالت همه انبیا الهی و قرآن است، تزکیه، طریق رهایی انسان از فساد و طغیان است و بر دو رکن عقل و وحی استوار است. وی افزود: مبادی علم و معرفت در جهان بینی توحیدی، عقل تجریدی و تجربی، وحی و شهود است و منحصر و محدود به یک منبع نیست. بنیاد بینش اسالم بر همسویی و معاضدت عقل، علم و دین بوده است. نزول قرآن با امر إقرأ و ن والقلم شد. قرآن انسان را به تعقل و تدبر و تفکر و تجربه و حس فراخوند. حکمت را برترین خیر دانست؛ نگارش متن قرآن اولین پایه علم بود. قرآن یک حرکت ذهنی همه جانبه در انسانها پدید آورد. دکتر سعیدی روشن گفت: اگر فرهنگ را مجموعه باورها، ارزشهای ذهنی و کنشهای هنجاری یک جامعه بدانیم؛ مبادی فرهنگ اسلامی بر خدامحوری، جهان بینی غیب و شهود، عدم حصر وجود در واقعیات فیزیکال است؛ کارنامه اسلام یک کارنامه یک فرهنگ انسانی، یک فرهنگ جامع به قامت انسان الهی را نمودار ساخت. رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اظهار کرد: بعثت پیامبر اکرم(ص) در قرن 6 مقارن با افول علم و تمدن غرب در پی سقوط حکومت رم غربی در قرن 5 بود. قرون وسطای غرب تا قرن 12 و به تعبیری تا قرن 15 ادامه یافت. در این حال نهضت انسانی اسلام با راهبری قرآن و راهبرد حکیمانه پیامبر بزرگ(ص) توانست زمینه مساعد برای ظهور نوابغ بشری به وجود آورد و تمدنی اساسی را پایه گذاری کند. آغاز این جهاد علمی و ساخت فرهنگ الهی انسانی از قرآن و سنت نبوی، خطب و نامههای حضرت علی(ع)، صحیفه سجادیه، مدرسه علمی امام باقر(ع) و امام صادق(ع) و امام رضا(ع) است. وی افزود: اگر تمدن را پیدایش بستر مساعد برای پرورش استعدادهای تمام افراد به طور کامل بدانیم. به گواهی تاریخ، اسلام چنین محیط مناسبی را فراهم ساخت. مدتی چند از انتشار آن نگذشت که در تمام علوم و فنون آن روزگار، نوابغی بزرگ در میان مسلمانان به ظهور رسید. آنچه را ما دوست داریم روحیه فرانسیس بیکن بنامیم، اروپائیان از مسلمانان به ارث بردند که عبارت است از «گسترش دادن مرزهای قلمرو بشر در طبیعت». دکتر سعیدی روشن گفت: مراحل این گسترش مرزهای قلمرو بشر شامل دانش آموزی، پی گذاری علوم گوناگون، ترجمه آثار یونانی، آثار و تالیفات و پایه علمی رنسانس، مسلمانان معلمی اروپاییان و ترجمه علوم به لاتین بود. رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: علم به ویژه علوم اجتماعی از مبادی و مفروضات خاص متأثر است. مدار علوم اجتماعی انسان و جامعه انسانی است. اما کدام انسان با چه ماهیت؟ انسان صرفا مادی یا انسان با فرض فرامادی؟ مدرنیسم یا نهضت رنسانس عصر جدید چشم اندازی تازه در همه مناسبات فکری، اعتقادی و ارزشها افکند. جهان بینی علمی با حصر واقع در عوامل مادی، هویت انسان را مرکّب پیچیده فیزیک و شیمیایی تفسیر کرد و خاستگاههای متعالی روح انسان را از بستر غذای مادی و التذاذ جسمی مقوله بندی کرد. رهیدگی از منطق حِکمی و رهبرد وحیانی در ارزشها و کنشهای انسان پیش فرض علوم و مطالعات انسانی جدید شد. وی افزود: در تمام علوم اجتماعی انسانی غرب، مبدأ هستی، غایت آفرینش انسان، معاد و حساب و کتاب و حق و باطل و عدل و انصاف، جایی ندارد. ایدئولوژی مادیگری و سلطه جویانه، امروز علوم اجتماعی و مطالعات نرم فرهنگی و تمدنی خود را بر پایه مدیریت و حکمرانی بر جامعه جهانی و تامین منافع مادی «طاغوت» طرح ریزی و تعقیب میکند. دکتر سعیدی روشن در رابطه با نقشه راه علم فرهنگ و تمدن اسلامی گفت: مهندسی تولید علم، تاسیس فرهنگ و ایجاد بستر الزم برای پیدایی تمدن نوین اسلامی، امروز یک وظیفه آکادمیک و یک جهاد عظیم است. شناخت و تحقیق در فلسفه علم و آگاهی به تاریخ علوم و پیشینه فرهنگی تمدنی دنیای اسلامی ضرورت مقدماتی همه مراکز علمی دانشگاه و حوزه است. رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در تشریح نقشه راه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: نقشه راه حرکت علمی هوشمندانه، هدفمند و روشمند در راستای تولید علوم انسانی اسلامی صائب، روزآمد و اثربخش، فرهنگ آفرین، و تمدن ساز است. از این رو جز پژوهشکدههای علوم اجتماعی، علوم رفتاری، و علوم اسلامی، پژوهشکده مطالعات راهبردی علم، فرهنگ و تمدن نیز طراحی شد. وی در پایان تصریح کرد: نظر به دشواری تولید علم در علوم انسانی اسلامی از یک سو و محدودیتهای سخت افزاری و نرم افزاری، اهتمام و حمایت مادی و معنوی وزیر محترم و دانشمند استاد زلفی گل و معاونتهای محترم تسهیل کننده این مسیر خواهد بود. تشریح عملکرد ۴ ساله ریاست پژوهشگاه حوزه و دانشگاه دکتر علی محمد حکیمیان رئیس پیشین پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان کرد: در سال 1397 بعد از بازنشستگی آقای نظری رئیس اسبق پژوهشگاه بنده با امضای 35 نفر از 45 نفر اعضای هیئت علمی و پیشنهاد و درخواست آیتالله اعرافی، ریاست پژوهشگاه را قبول کردم و چون سابقه معاونت پژوهشگاه را داشتم، حضور در این جبهه علمی را پذیرفتم و در نهایت حکم به نام بنده زده شد. وی افزود: افتخاری برای من بود که اکثریت مجموعه با تحصیلات حوزوی و دانشگاهی، بنده را برای ریاست انتخاب کردند و با کمک خداوند توانستم در این امر موفق شوم و از همه همراهان در این راه و نیز وزیر علوم تشکر کرده و اذعان میکنم یکی از افراد شایسته و دارای الویت برای ریاست پژوهشگاه دکتر سعیدی روشن بودند. دکتر حکیمیان گفت: بنده باید در شرایط تحریم و کمبود بودجه، مجموعه پژوهشگاه را اداره میکردم که این مسئله به سختی اتفاق میافتاد؛ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ردیف عمرانی نداشت اما در عین حال باید مجموعه را میساختیم و تجهیز میکردیم، در هر صورت این امر اتفاق افتاد به طوری که امروز میتوان هفت کنفرانس مجازی را همزمان در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار کرد. رئیس سابق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در تشریح اقدامات دوران ریاست خود ادامه داد: ما در دوران ریاست بر مجموعه، درآمد آن را افزایش دادیم، بهسازی و ساخت ده هزار متر مربع حیاط و نماد مجموعه، تثبیت مالکیت دفتر تهران، رفع مشکل حقوقی قسمتی از زمین مجموعه، افزایش دوربینهای مجموعه به 86 دوربین، تجهیز اتاق هیئت علمی، پرداخت کامل رفاهیات اعضا، نوسازی ساختمان مجموعه نیز از دیگر اقدامات در این دوران بود. در این دوره 4 ساله، ما قانونمندی را به طور کامل در مجموعه اجرا کردیم و درآمدهای مالی مجموعه را نیز افزایش دادیم. دکتر حکیمیان در تشریح فعالیتهای پژوهشی پژوهشگاه بیان کرد: تعمیق بخشی فعالیتهای پژوهشگاه، رویکرد بینالمللی و کارآمدسازی سه اصل اساسی در فعالیتهای پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بود. وی گفت: در بخش تعمیق بخشی، کرسیهای علمی متعدد برگزار کردیم و در آنها به نظریه پردازی و نوآوری پرداختیم؛ در کاربردی سازی متون، 150 متن دانشگاهی تدوین و حدود 70 تفاهم نامه نیز اجرایی شد. همکاری با آموزش و پرورش و انعقاد قرارداد 3 میلیاردی نیز از دیگر اقدامات این دوران بود، همچنین بیش از 40 طرح مشترک با حوزه علمیه در این 4 سال به انجام رسید. دکتر حکیمیان افزود: در رویکرد بینالمللی کردن پژوهشگاه، 7 همایش، 12 وبینار و 5 طرح بینالمللی انجام و با ناشران بینالمللی برای ترجمه بیش از 30 اثر از پژوهشگاه قرارداد امضا کردیم. به علاوه مجلات پژوهشگاه در پایگاههای بینالمللی نمایه سازی شد و نیز مجوز جذب دانشجوی خارجی را هم کسب کردیم. انعقاد تفاهم نامه سه جانبه در رابطه با حل مسائل حاشیه نشینی با وزارت علوم و وزارت کشور از دیگر اقدامات مجموعه در 4 سال گذشته بود. وی با تأکید بر اینکه این مجموعه بودجه آموزشی ندارد گفت: آموزش در مجموعه قبل از ریاست بنده تعطیل شده بود و با تلاشهای انجام شده به مدت سه سال متوالی است که در مقطع دکتری پذیرش دانشجو انجام میشود. رئیس سابق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در پایان از معاونین، رئوسای پژوهشکدهها، مدیران گروه و همه همکاران پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در مدت 4 سال ریاست بر مجموعه تشکر و قدردانی کرد. انتهای پیام/