دانشیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: بیش از ۵۰ مقاله پژوهشی و چندین مقاله همایشی، قریب به ۱۰ کتاب همگی معطوف به مسائل و مشکلات حوزه نظام آموزشی و پرورشی در عرصههایی است که بتوانند مشکلی را از جامعه برطرف کند. وی بیان کرد: در عرصه پژوهشی، معتقد هستم که باید دانشجویان تحصیلات تکمیلی در قالب تیمهای پژوهشی را با نیروی خودباوری و اعتمادبهنفس به سمت مشکلات و مسائل پیرامونی در عرصه رشته تخصصی، به سمت این موضوعات سوق داد و با حمایت و پشتیبانی از آنها، بتوانیم فاصله دانشگاه و جامعه را در حل مسائل جامعه کمتر کنیم و همچنین این نیروی انسانی باانگیزه را در عرصههای مختلف پژوهشی که بتوانند مشکلی را حل کنند، مأنوس کنیم. پژوهشگر برتر دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی در ادامه عنوان کرد: اراده و اعتقاد بنده در رابطه علمی و اجتماعی استاد-دانشجویی این است که کنشگری این دو رکن باید به بطن جامعه ورود پیدا کند و موضوعات ملموس خود را احصا و ضمن انجام پژوهش، بتوانند آنها را حل کنند. وی با بیان اینکه دانشگاه پویا باید شرایطی را فراهم کند که همکاری استاد و دانشجو بالأخص با همیاری با دانشجویان دکتری، کلاس درس به جامعه مخاطب سوق پیدا کند، گفت: آنچه با پیچیدگیهای جامعه کنونی در جهان امروز مواجه هستیم، به این نکته اشاره دارد که دیگر پژوهشهای کمی به اندازه کافی برای تبیین توصیههای سیاستی جامعه و تعالی آن کارآمد نخواهد بود و در حال گذار به پژوهشهای کیفی است. شیوندی با اشاره به اینکه آنچه با توسعهساز و کارهای عصر دیجیتال، با آن مواجه هستیم، این است که در عرصه موضوعات روانشناسی نیاز مبرم به آیندهپژوهشی نیز دور از انتظار نیست و بیش از هر زمانی احساس میشود، افزود: معتقد هستم که محتوا و متون بسیار غنی که در بافت بومی، فرهنگی، تاریخی، ادبی و اجتماعی کشور عزیزمان موجود است نیاز به کار پژوهشی در تهیه محتوا، بازتعریف مفاهیم روانشناختی و ابزارهای روانشناختی دارد. وی ادامه داد: به عنوان مثال در رسالههای دکتری که بنده افتخار استاد راهنمایی آنها را عهدهدار شدهام، قبل از تعیین موضوعات رساله، ساعتها با دانشجویان محترم در زمینه مسائل، مشکلات و فرصتهای پژوهشی گفتگو کردهام که از دل آنها موضوعات بسیار جذابی استخراج و صورتبندی شده است. این استاد دانشگاه با بیان اینکه اگر به مفاهیم و موضوعات نگاه درونزا شود، تعاریف مفهومی متغیرها در بافت اجتماعی متفاوت یا حداقل همپوشانی بسیار کمی خواهند داشت، اظهار کرد: به عنوان مثال مفهوم خرد و سلامت معنوی و سلامت روان در بافت جمعیت شناختی ایران با دیگر بافتهای فرهنگی اجتماعی دنیا به کمک روشمندی صحیح و با تبیین مسئله درست و صورتبندی اهداف میتواند متفاوت باشد. پژوهشگر برتر دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی افزود: دانشگاه علامه طباطبائی برای اولین بار این جرئت ورزی علمی را از خود نشان داد و یک شعار بسیار بزرگ و بنیادین را با عنوان تحول علوم انسانی مطرح کرد که امیدها را در دل جامعه علمی و دلسوز کشور روشن کرد. وی با بیان اینکه گام اول تحول علوم انسانی، شناخت درست از موضوع تحول که همان ابعاد مختلف انسانی با رویکرد بومی است، گفت: خوشبختانه روانشناسی موضوع اصلی آن مرتبط با انسان است اما این انسان از چه مبانی و اصول معرفتشناسی باید بحث شود جای بسیار تأملات پژوهشی و مداقه علمی را میطلبد. شیوندی در ادامه عنوان کرد: گام دوم شناخت دقیق از علم روز در دنیای کنونی است و گام سوم به مسائل و مشکلات بومی در این عرصه معطوف میشود اما آن چیزی که میتواند مسئله تحول علوم انسانی را در عرصه روانشناسی محقق سازد، باور نیروی انسانی اساتید محترم است. وی با بیان اینکه دانشگاه علامه طباطبائی پیش قراول این حرکت عظیم خواهد بود اما نیازمند تدبیر، روشمندی، یکپارچگی و عزم ملی است، گفت: به عنوان عضو کوچک دانشگاه، در راستای مسئله شناسی، ایجاد روحیه پژوهشگری، امید و باور به تحول در وجود دانشجویان عزیز تلاش میکنم تا این مسیر پرتلاش را در حد وسع و توان خود طی کنیم. پژوهشگر برتر دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی در پایان با اشاره به شعری از صائب تبریزی اظهار کرد: ما زنده به آنیم که آرام نگیریم؛ موجیم که آسودگی ما عدم ماست. انتهای پیام/