به گزارش خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی به نقل از روابط عمومی دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام، دکتر حسنیآهنگر ضمن بیان نکاتی از اهمیت تحقق سرفصلهای بیانیه گام دوم انقلاب در امر ایجاد تمدن نوین اسلامی گفت کرد: آرمان اصلی بیانیه گام دوم انقلاب، ایجاد تمدن نوین اسلامی است. نقش دانشگاهها و نهادهای علمی میتوانند این آرمان را به سرانجام برسانند. تعیین نقش دانشگاه ها و مراکز علمی و حوزوی در این مسئله بسیار مهم است.
رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) راه رسیدن به تمدن اسلامی را در دو کنش مهم که توسط دانشگاهها باید صورت گیرد خلاصه کرد و گفت: باید دو کار واجب در کشور انجام شود؛ اولی شناسایی، جذب و تربیت انسان های تراز تمدنی است و دومی تولید فکر، دانش و فناوریهایی است که باید برای حل نظام مسائل انقلاب اسلامی انجام شود. یعنی باید نظام مسائل نرم افزاری و سخت افزاری که مورد نیاز تحقق تمدن اسلامی است بر اساس تولید فکر، دانش و نظریه پردازی شکل بگیرد.
حرکت اصلی برای جامه عمل پوشاندن به این دو کنش را دانشگاهها انجام میدهند. خروجی دانشگاه ها و مراکز علمی کشور منجر به این دو کنش میشود. در واقع موتور پیشران دو کنشی که مطرح شد، دانشگاه ها و مراکز علمی کشور به شمار می روند و اگر قرار باشد موارد این بیانیه تحقق پیدا کند، حتما باید دانشگاهها نقش پیشرانی خود را انجام دهند و برای این دو کار مهم برنامه داشته باشند.
ایشان تمرکز بر دستورات و مواد قانونی برنامه توسعه هفتم را در جهت رسیدن به تمدن نوین اسلامی لازم دانست و گفت:در تدوین برنامه هفتم توسعه به عنوان اولین برنامه پنج سالهای که میخواهد برشی از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بزند، باید نقش دانشگاهها پررنگ تر دیده شود.
حسنیآهنگر با اشاره به مهمترین رکنهای دانشگاه تمدنساز هفت مولفه یا رکن را مهم دانست و گفت: ابتدا باید تعریفی از دانشگاههایی داشته باشیم که می خواهند این کار را انجام دهند تا به مهمترین رکن آن برسیم. به نظر من وضعیت فعلی که دانشگاههای کشور دارند با آن دانشگاهی که قرار است آن دو کار مهم را انجام دهند، فاصله دارد. اگر بخواهیم تصویر مطلوبی از دانشگاههای انقلاب اسلامی بر اساس منظومه فکری امامین انقلاب ترسیم کنیم باید بگوییم که این دانشگاه ها باید هفت مولفه و رکن اصلی داشته باشند. «عنوان» مولفه اول یا رکن اول است، «اساتید» رکن دوم، «دانشجویان» رکن سوم، رکن چهارم «رشته، متن و محتوا»، رکن پنجم «فضا و محیط دانشگاه» هم به لحاظ کالبدی و هم به لحاظ زیرساختی و هم به لحاظ محتوایی، مولفه ششم «پژوهش و فناوری» و هفتمین مولفه «سازماندهی و تعاملات» را شامل میشود.
در پایان ایشان نیاز به یک تحول اساسی را برای تغییر حرکت دانشگاهها لازم دانست و پیشران این تحول را اساتید دانشگاهها معرفی کرد. رکن اصلی آن در دانشگاه ها «اساتید» هستند. اگر بتوانیم استاد تراز انقلاب اسلامی را داشته باشیم، مطمئنا دستیابی به دانشگاه تراز اسلامی خیلی می تواند آسان تر باشد.
انتهای پیام/