تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
با حضور دکتر نجفی خواه، معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور بررسی شد؛ الزامات اصلاح ساختار قانون بودجه در عرصه حکمرانی جمهوری اسلامی ایران/ در برخی موارد شاهد فهم نادرست از اصول قانون اساسی درباره بودجه هستیم «الزامات اصلاح ساختار قانون بودجه در عرصه حکمرانی جمهوری اسلامی ایران» با حضور دکتر محسن نجفی خواه، معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور در پژوهشکده شورای نگهبان بررسی شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی به نقل از مرکز رسانه پژوهشکده شورای نگهبان، در ادامه برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی «حکمرانی از نظر تا عمل» که به همت پژوهشکده شورای نگهبان برگزار می‌شود، «الزامات اصلاح ساختار قانون بودجه در عرصه حکمرانی جمهوری اسلامی ایران» هجدهمین نشست از این سلسله نشست‌ها با حضور دکتر محسن نجفی خواه، معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور در پژوهشکده شورای نگهبان بررسی شد.

الزامات اصلاح ساختار قانون بودجه در عرصه حکمرانی جمهوری اسلامی ایران

براساس این گزارش در ابتدای این نشست، دکتر نجفی‌خواه با اشاره به اینکه در برخی موارد شاهد فهم نادرست از اصول قانون اساسی درباره بودجه هستیم و در برخی موارد نیز قوانین عادی در این زمینه با قانون اساسی در تعارض هستند که باعث ایجاد چالش در فرایند بودجه‌ریزی کشور می‌شود.

الزامات اصلاح ساختار قانون بودجه در عرصه حکمرانی جمهوری اسلامی ایران

معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه به طرح برخی سوالات و ابهامات درباره اصول مرتبط با بودجه در قانون اساسی پرداخت و با اشاره به نقش قوای مقننه و مجریه در تنظیم لایحه بودجه افزود: در این زمینه یک روش این است که این دو شریک و همکار باشند و یک روش این است که در طراحی بودجه رقیب باشند.

الزامات اصلاح ساختار قانون بودجه در عرصه حکمرانی جمهوری اسلامی ایران

نجفی‌خواه سپس به مقایسه نظام‌های ریاستی و پارلمانی در زمینه طراحی بودجه پرداخت و افزود: در نظام‌های ریاستی ارتباط قوای مجریه و مقننه در زمینه طراحی بودجه بر اساس تعارض است اما در نظام های پارلمانی این طراحی بر اساس مشارکت و تعاون شکل می‌گیرد.

وی سپس گفت اگرچه بودجه کشور به شکل قانون تصویب می‌شود اما باید این نکته را در نظر بگیریم که بودجه ماهیتی دارد که قانون آن را نساخته است. درواقع بودجه بین بخش خصوصی و بخش دولتی ماهیتی مشترک دارد؛ در بخش خصوصی بودجه به لحاظ ماهیت، قراردادی است بین سهامداران یا مالکین و مدیران و در بخش عمومی هم قراردادی است بین نمایندگان مردم و مدیران و مابقی موضوعات باید حول این ماهیت طراحی شود.

در ادامه این نشست، پژوهشگران حاضر در نشست سوالات و نظرات خود درباره سخنان دکتر نجفی خواه را مطرح کردند و وی به این سوالات پاسخ داد.

انتهای پیام/

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.