وی ادامه داد: شاید بتوان ادعا کرد که هم اکنون، ناکارآمدی نظام مدیریتی کشور بیشتر از تحریم‌های نفتی و اقتصادی آمریکا، اقتصاد و جامعه  ایران را زمین‌گیر کرده است.

دکتر عسکری وزیری با اشاره به اجزا وابعاد اصلی الگوی ارائه‌شده، بعد زمینه‌ای، ساختاری و رفتاری گفت: بازسازی و بهره‌گیری از تجربیات موفق مدیران و فرماندهان هشت سال دفاع مقدس به‌منظور تدوین الگو، می‌تواند به‌عنوان عامل مهم پیشرفت و آسیب‌ناپذیری در مقابل بحران‌های داخلی و تهدیدهای خارجی و محور مهم در راستای تحول نظام اداری کشور به‌حساب آید.

وی خداباوری، معنویت، فرهنگ جهادی، انقلابی بودن، ساده زیستی، اعتقاد به استقلال و خودکفایی، پاکدستی، و برخوردار از هوش عاطفی را از شاخصه های مدیران جهادی ذکر کرد.

عسکری وزیری بیان داشت: سازمان‌ها، علاوه بر دانش و تخصصی که در حیطه کاری به آن نیاز دارند، نیاز به درس­آموزی و مستندسازی تجارب مدیریتی دارند. به این دلیل که تجربه، مهم‌ترین عامل در فراگیری مهارت­های مدیریت است.

وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد کسب قابلیت‌های مدیریتی، تا 70% از طریق تجربه صورت می‌پذیرد. اینکه ما فردی را در سازمان خود مجرب می‌نامیم و شایسته پذیرفتن  مسئولیتی می‌دانیم، ناشی از همین موضوع است.

او گفت: یکی از تجارب مفید که قابلیت طراحی الگوی آن نیز وجود دارد، تجربه مدیریتی فرماندهان در طول 8 سال دفاع مقدس است؛ برای نمونه مهم‌ترین درسی که از دفاع مقدس می‌توان یاد گرفت، این که خودکفایی رمز اصلی ایستادگی کشور در برابر تهاجم کشورهای دیگر و دوام سیستم در همه عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است.

دکتر عسکری ادامه داد: مدیریت جهادی باید با استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود موانع و مشکلات را برطرف کند و خلاقیت و فعال بودن و دوری از انفعال را در ذات خود موردتوجه قرار دهد.

او گفت: نظام اداری را می‌توان به عنوان یک دستگاه حاکمیتی مرتبط با بدنه‌ مردمی کشور در نظر گرفت که از حیطۀ نفوذ و تاثیرگذاری بسیار وسیع و عمیقی برخوردار است. مهمترین کارکرد این نظام را می‌توان در تنظیم کلیه فعالیتها برای نیل به هدف‌های از پیش طراحی شده دولت‌ها خلاصه نمود.

وی بیان داشت: در حقیقت تمامی تصمیمات و برنامه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی  دولت یا نظام سیاسی حاکم بدون پشتیبانی نظام اداری تحقق‌پذیر نیست.

استاد حوزه و دانشگاه چالش‌های نظام اداری کشور را سیاست‌­زدگی، سوء مدیریت و فرهنگ راهبردی نادرست ذکر کرد.

وی با اشاره به راهکار اساسی اصلاح نظام اداری گفت: تحول و حرکت از وضعیت نابسامان فعلی به وضعیت مطلوب، نیازمند مدیریت است. اگر مدیریت نباشد تضمینی در رسیدن به وضعیت مطلوب نخواهد بود، ضمن اینکه در مسیر تحول قطعاً موانع و مقاومت‌هایی صورت می‌گیرد که برای مقابله با آن‌ها مدیریت لازم است.

دکتر عسکری گفت: به نظر می‌رسد پیروی از الگوی حکمرانی خوب متناسب با فرهنگ بومی کشور، هوشمندی نظام اداری و اجرای کامل قانون دسترسی ازاد به اطلاعات و تدوین قانون پاسخگویی عمومی، کوچک‌سازی و چابک‌سازی و کاهش تصدی‌گری دولت در اقتصاد و ترویج فرهنگ و آموزه‌های اخلاقی و دینی در جامعه و نظام اداری کشور بتواند نقش موثری در بهبود و ارتقای ساختار مدیریتی کشور ایفا کند.

در ادامه جلسه ناقدین ضمن بیان  نکاتی ازجمله لزوم حجیت داشتن دستاوردهای پژوهش، تعیین ملاک  وشاخصه های قابل ارزیابی  برای موفقیت ، نحوۀ ارتباط اجزای الگو با یکدیگر ، جایگاه زنان در مدیریت جهادی، لزوم دقت در استفاده از واژگان تخصصی و با معنای واژگان دانش رایج، ادامۀ پژوهش رادر قالب و رویکرد کاربردی تقنینی وپیشنهاد توصیه‌های سیاستی برای  نظام اداری درخواست کردند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا عباسی صدر استاد حوزه و دانشگاه و دکتر مهدی محمدی نسب جانشین گروه مطالعات مدیریتی مرکز به عنوان ناقد حضور داشتند.

 دبیرعلمی نشست نیزبرعهده غلامرضا مظلوم از کارشناسان پژوهش مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و دبیر انجمن مدیریت اسلامی حوزه های علمیه بود.

این نشست به همت گروه مطالعات مدیریتی مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی و با مشارکت انجمن مدیریت اسلامی حوزه های علمیه  ودبیرخانه هیآت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی ونقد،مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

انتهای پیام/