مسئول پایگاه تحلیلی مومنات بیان کرد: در فلسفه غرب، تعریف انسان از ماده شروع و در دین اسلام از کیستی صحبت میشود و انسانی که خداوند خلق کرده نسبت به خالق تعریف میشود و خالق یکسری ویژگیها به آن انسان میدهد که هویت انسان با آن ویژگیها تعریف شود.
منافی گفت: بر مبنای اگزیستانیالیسم، انسان وقتی خلق میشود مثل صفحه سفیدی است که هیچ سرشت و فطرت پیشینی ندارد و همه را از جامعه میگیرد و همین قاعده وارد فمنیست شده و میگوید انسانها زن یا مرد نیستند بلکه بر اساس جامعهپذیری زن یا مرد میشوند.
پژوهشگر حوزه مطالعات زنان تاکید کرد: وقتی سرشت پیشینی و تفاوت ذاتی زن و مرد را کنار بگذاریم نتیجه مبنا، تشابه زن و مرد در تمامی عرصهها میشود؛ تا جایی که به همجنسگرایی منجر شده ولی،جز مدل زوجیت بین زن و مرد همه باطل هستند.
وی پرداختن به واژه عدالت در حوزه زنان را مورد واکاوی قرار داد و افزود: تعریف از عدالت در کلام امیرالمومنین(ع) این است که حق هر کس همانطور که هست داده شود؛ در عین اینکه هر کسی در جایگاه خود قرار بگیرد و بین زن و مرد تفاوتی از این حیث وجود ندارد.
مسئول پایگاه تحلیلی مومنات، تصریح کرد: رویکرد رهبری به نقش زنان تأکید بر نقشهای خانه، در عین انجام نقشهای اجتماعی است. تا جایی که برخیاز نقشهای اجتماعی زنان واجب کفائی است. و ساختارها باید به گونهای تعریف شوند که زن مجبور به انتخاب میان خانه و اجتماع نشود.
منافی تاکید کرد: اگر به مسائل زنان پرداخته شود فارغ از اینکه به نقش مردان و نگاهی که باید نسبت به زن در خانه داشته باشند؛ توجه نشود؛ رشد ناقص صورت میگیرد و اصل این است که نیازهای زن و مرد، در محیط خانه تامین و زندگی خوبی شکل گرفته شود؛ اما مشکل زمانی درست میشود که بحث منیت مطرح شود.
وی در خصوص الگوی سوم عنوان کرد: ساختارها و بسترها باید به شکلی باشد که زن را به سمت الگوی سوم شدن پیش ببرد و ویژگی زن به عنوان الگوی سوم، جدای از نقشآفرینی اجتماعی، تهذیب نفس و داشتن خانواده است در عین اینکه ابر زن نشود.
پژوهشگر حوزه مطالعات زنان در ادامه مطرح کرد: مهمترین مخاطب الگوی سوم، ساختارها هستند نه خود زن، ساختاری که اجازه بدهد زن به تمام ظرفیتهایی که به او داده شده برسد؛ مانند نقش اجتماعی، اهداف کمالگرایانه و بروز استعدادها و زمانشناسی، در عین اینکه زنانگی خود را حفظ کند.
منافی در خصوص انتخابات گفت: زنان اگر به میدان انتخابات بیایند؛ مردان را نیز با خود همراه میکنند و این بهخاطر ویژگی زنانگی و ساختار وجودی زن در خانه است که میتواند قلب خانه را تصرف کند و ظرایف سیاسی را بیشتر مدنظر قرار دهد؛ چنانکه در انقلاب اسلامی زنان پیشرو بودهاند.
وی یکی از عناصر محوری ذات زنانه را قدرت نرم و عاطفی معرفی کرد و گفت: زن میتواند مدیریت مثبت عواطف در جامعه انجام دهد و باعث حرکتهای انقلابی شود؛ در حالیکه در ساحت فمنیستی، قدرت را قدرت مردانه تعریف و زن را از ساحت وجودی خود خارج کردهاند.
منافی در پایان عنوان کرد: باید زنان و مردان الگوی سومی را به جامعه عرضه کرد و برای ورود به تغییر ساختارها قدم گذاشت و در مسیر افق گشایی کلام مقام معظم رهبری حرکت کرد در عین اینکه نقد برای اصلاح صورت بگیرد و برای زن تراز انقلاب اسلامی خروجی گرفت.
مسئول پایگاه تحلیلی مومنات با اشاره به ویژه انگیزهبخشی زنان در خانه افزود: مسئول پایگاه تحلیلی مومنات با اشاره به ویژه انگیزهبخشی زنان در خانه افزود: در حوزههای نقشآفرینی زنان مقام معظم رهبری فتوا دارند و در انواع مشارکتهای سیاسی مثل شرکت در انتخابات یا راهپیمایی ۲۲ بهمن، اذن ولی به اذن همسر ارجحیت دارد. مسائل این چنینی به نقشافرینی سیاسی زنان و زمانآگاهی برمیگردد و زمانآگاهی جزء ویژگیهای زن الگوی سوم است.