به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، به نقل از مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام سعیدرضا عاملی رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی در نشستی با اساتید علوم انسانی دانشگاه شریف بیان کرد: شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی در سال 1388 با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد، در آن زمان علوم انسانی وضعیتی خاصی داشت و مرتب رشتههای جدید به وجود میآمد و سهم علوم انسانی و علوم اجتماعی از کل دانشجویان کشور خیلی بالا بود، همین اکنون هم 48 درصد دانشجویان در رشتههای علوم انسانی و علوم اجتماعی و هنر تحصیل میکنند و بیش از 30 درصد اعضای هیأت علمی دانشگاهها در این دو حوزه هستند، ولی توقعاتی که از این دو حوزه در علم است، برآورده نمیشود. وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در آن زمان فرمودند که «شما تعداد دانشجو و فارغ التحصیل را مرتب اضافه میکنید ولی معلوم نیست که اینها اولاً بر چه مبنای فکری در این رشتهها تحصیل میکنند، آیا ما متفکرین لازم را داریم که این علم بتواند به نفع جامعه اسلامی قرار بگیرد یا نه». در ادامه شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبهای گذراند و شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی را تأسیس کرد که مبتنی بر 10 هدف در آییننامه آن بود. رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: اهداف این شورای تخصصی کمی جنبه سیاستگذاری داشت و شامل سیاستگذاریهای مرتبط با علوم انسانی و علوم اجتماعی، راهبری، نظارت، ارزیابی، ایجاد کرسیهای آزاداندیشی در حوزههای علوم اجتماعی و علوم انسانی و امتداد دادن به علوم اجتماعی و علوم انسانی در بازار، حکمرانی و جامعه، بود. حجت الاسلام عاملی ادامه داد: دکتر حدادعادل 14 سال ریاست این شورا را برعهده داشتند. آقای دکتر حداد روحیه فرهنگی و عملگرایی دارند و تمرکز روی کار مشخص ایجاد می کنند، ایشان روی رشتهها تمرکز کردند با این نگاه که اگر ما بتوانیم رشتهها را متحول کنیم، علوم به طور نسبی متحول میشود و از طرفی هم روی متون علوم اجتماعی و علوم انسان اسلامی و بومی تمرکز کردند. 17 کارگروه با راهبری شورای تحول و ارتقا علوم انسانی تشکیل شد. این کارگروهها جدا از شورای برنامهریزی وزارت علوم بودند و تکلیف رشتهها در شورا مشخص میشد. حدود 300 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاهها در کارگروهها همکاری داشتند. رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی بیان کرد: این 17 کارگروه هم در تأسیس رشتههای جدید نقش داشتند و هم در بازنگری رشتهها و تأیید رشتههای جدید. تقریباً 300 نفر از اعضای هیئت علمی که از برجستگان دانشگاهها بودند در این کارگروهها فعال بودند. متناظر با این 17 کارگروه در حوزه علمیه هم ذیل شورای تخصصی حوزوی تشکیل شد و در این امر کمک فکری می کردند. در تدوین متون آموزشی تاکنون 57 کتاب با سمت چاپ شده است، تعداد قابل توجهی،300--400 کتاب هم در مسیر تدوین، بررسی و انتشار است. حجت الاسلام عاملی گفت: واقعیت این است که این شورا، شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی است، ارتقاء آن نیاز به توجه بیشتر دارد. ارتقاء خیلی مهم است، الان علوم اجتماعی و علوم انسانی آن جایگاه و شأن را ندارد. واقعیت این است که به علوم انسانی به عنوان علم درجه یک نگاه نمیشود، در صورتی که امروز تمام عرصههای پیشرفت را که نگاه میکنیم، به نوعی تخصص علوم اجتماعی و علوم انسانی در آنها بسیار اثرگذار بوده است. وی ادامه داد: این رشتهها در کشور ما نتوانسته در مدیریتهای عالی کشور امتداد پیدا کنند. معضلات اجتماعی را که نگاه میکنیم بسیاری از راه حلها در این حوزه است. مثلا عنصر نظم چقدر در فرآیند کار تأثیرگذار است، یا حوزههای مربوط به مصرف، دامنه خیلی بزرگی دارد، به هر حال حوزه دادهکاوی عرصه بزرگی از علم رشتهها را به وجود آورده که ما متخصص آن را کم داریم که بتواند از مسیر دادهکاوی، کنشها و واکنشهای اجتماعی را نگاه کند.