تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در شورای معاونان امور مدارس دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد؛ انتقاد رئیس دانشگاه آزاد از نظام آموزش و پرورش/ آموزش و پرورش برای نسل نوجوان دچار یک اختلال راهبردی شده است ما در گذشته مدرسه هم داشتیم، اما مربی محور مدارس بود. اما در نظام جدید مربی و معلم تنها یک کنشگر سازمانی و کارمند اداری محسوب می شوند.در حال حاضر محیط به شدت در حال تغییر است و تغییرات ظاهری به شدت ایجاد می شود در این زمینه وقتی تغییرات ظاهری در محیط ایجاد شود، شما باید تغییراتی را در خود لحاظ کنید. برای این موضوع نیاز به قوه عاقله است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی؛ به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در شورای معاونان امور مدارس دانشگاه آزاد اسلامی که دوم بهمن ماه برگزار شد، گفت: موضوع آموزش و پرورش برای نسل نوجوان دچار یک اختلال راهبردی شده است. ما در این نظام نتوانسته ایم یک تنظیم‌گری مناسب برای ادامه راه نسبت به باورهای نوجوانان داشته باشیم.   وی با اشاره به انتشار ویدئوهایی در فضای مجازی راجع به کودکان غزه و باورهای آنها اظهار کرد: در این زمینه سوالی مطرح می شود و آن این است که این کودکان چگونه تربیت شده اند که باورهای آنان به این محکمی بروز و ظهور دارد.   رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه یک باور جدی در کشور وجود داشت و آن این بود که سند 2030 می تواند منهدم کننده نظام آموزش و پرورش باشد، خاطرنشان کرد: ما در مقابل این سند در کشور خود یک سند تحول برای توسعه مباحث آموزشی طراحی و اجرا کردیم، اما خروجی امروز نشان دهنده عملکرد درست ما در این زمینه نیست. در واقع ما خروجی نظام آموزش و پرورش را در ورودی های دانشگاه می بینیم. وقتی به ورودی های دانشگاه نگاه می کنیم متوجه می شویم که باور جوانان دچار اختلال است.   دکتر طهرانچی تأکید کرد: امروز در واقع باور به  "معیشت، آینده و باورهای رفتارساز" در نوجوانان ما دچار اختلال شده است. حال نگری، عدم نگاه به آینده، نگاه های اشتباه به آینده و انتخاب های اشتباه نوجوانان و جوانان نتیجه عملکرد نامناسب ما در حوزه مدرسه است.   وی به ارائه آمارهایی درخصوص تعداد ورودی های دانشگاه آزاد اسلامی در رشته های مختلف گفت: یکی از نتایج عملکرد اشتباه ما در مدارس، خود را در انتخاب رشته ووردی‌های دانشگاه نشان می دهد، در این زمینه در رشته زبان و ادبیات انگلیسی ورودی های دانشگاه آزاد اسلامی 9 هزار و 704 نفر است. این در حالی است که ورودی های دانشگاه آزاد اسلامی در رشته زبان و ادبیات فارسی 184 نفر است. یعنی تنها 184 نفر می خواهند زبان مادری خود را ادامه دهند. حال سوالی که مطرح می شود این است که آیا این موضوع انتخاب بازار است؟ خیر. این موضوع حاصل انتخاب مبتنی بر باور غلط است.   رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: ورودی های دانشگاه آزاد اسلامی در رشته تاریخ 11 نفر است. این موضوع بسیار حائز اهمیت است از آن جهت که ما باید توجه کنیم که چگونه باورهای نوجوانان را شکل داده و تنظیم می کنیم که نتیجه آن گریز از یادگیری زبان مادری و وطن گریزی است.   دکتر طهرانچی با تأکید بر این موضوع که مدارس سما در دانشگاه آزاد اسلامی باید برای این قبیل موضوعات متدلوژی و روان شناسی لازم را داشته باشند، اظهار کرد: این موضوع باید بسیار جدی مورد توجه مدارس سما قرار گیرد. در جامعه ای که جوانان آن به سمت رشته های تاریخ و ادبیات فارسی نروند، نمی توانند گنجینه های ادبی این مرز و بوم شامل حافظ، بوستان و گلستان سعدی و ... را خوانده و با آنها انس بگیرند.   وی ادامه داد: در این زمینه علوم پایه در کشور ما نیز دچار مشکل است، کشور ما که مهد ریاضیات بوده است، به جایی رسیده که ورودی دانشگاه آزاد اسلامی در ریاضیات تنها 45 نفر است. در رشته فیزیک نیز ورودی دانشگاه آزاد اسلامی 54 نفر است.   رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه حدود 5 میلیون نفر از باغبانی و کشاورزی در کشور ارتزاق می کنند، گفت: حتی در این زمینه که توجیه اقتصادی وجود دارد، باز هم ورودی دانشگاه آزاد اسلامی در رشته کشاورزی تنها 52 نفر است. یعنی بیشتر جوانان ما می خواهند، حقوقدان، حسابدار، روان شناس، مدیر، مهندس کامپیوتر و یا مهندس عمران شوند. این نتیجه باورهای غلطی است که مدرسه برای نوجوانان ایجاد کرده است.   دکتر طهرانچی با تأکید بر اهمیت ایجاد باورهای درست در بین نوجوانان و جوانان تصریح کرد: باور غلط در تمام زمینه ها مشکل ساز خواهد شد. این باور اشتباه در انتخاب دوست، مکتب فکری، دین و احکام نیز وجود دارد.   وی در ادامه با بیان اینکه در صورتی که ناکارآمدی خود در نظام آموزش و پرورش و صورت گرا بودن خود را قبول کنیم، می توانیم برای حل مشکل اقدام کنیم، گفت: لازم است در این زمینه در مدارس با سیاست های درست پیش برویم. معلمان و مسئولان مدارس باید عاشقانه و مخلصانه فعالیت های خود را انجام دهند، چرا که مسئولیت آنها بسیار مهم است و برای ساختن آینده کشور است. کشوری که مهندس و ادیب نداشته باشد، دچار مشکل خواهد شد.   رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به علت ناکارآمدی سیاست های موجود در این زمینه اظهار کرد: اشکال در فرستنده و نا هم‌نوایی بین فرستنده و گیرنده، اشکالات اصلی کار است. در این زمینه باید توجه کنیم که گیرنده که همان بچه ها و نوجوانان هستند، دارای هیچ اشکالی نیستند، چرا که زلال هستند و ما باید مراقب آنها باشیم.   دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه لازم است در تعلیم و تربیت قوه عاقله و مبانی نظری محکم برای تولید گزاره ها داشته باشیم، تصریح کرد: در حال حاضر محیط  به شدت در حال تغییر است و  تغییرات ظاهری به شدت ایجاد می شود در این زمینه وقتی تغییرات ظاهری در محیط ایجاد شود، شما باید تغییراتی را در خود لحاظ کنید. برای این موضوع نیاز به قوه عاقله است.   وی با تأکید بر اینکه صرفاً با مهارت، تعلیم و تربیت حاصل نمی شود، گفت: معلم خوب، اساس است، اما معلم عالم و عالم به زمانه هم باید داشته باشیم. زمانی معلم های ما عالم به زمانه می شوند که دارای قوه عاقله باشند.   رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه تربیت نوجوانان دانشکده های علوم تربیتی به عنوان نیروگاه، مدارس سما به عنوان شبکه توزیع و دانش آموز به عنوان شبکه مصرف، داریم، گفت: لازم است بین این سه مقوله ارتباط قوی صورت گیرد. تا نظام قوه تولید فکر و اندیشه به نظام شبکه توزیع و شبکه مصرف وصل شود، البته در این بین یک پست های میانی هم لازم است.   دکتر طهرانچی با تأکید بر این موضوع که لازم است در مدارس سما باورهای نظری به باورهای عملی تبدیل شود، گفت: فرزندان این مرز و بوم تا 21 سال در اختیار ما هستند، این موضوع بسیار مهم است و ما باید در دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی داشته باشیم که دغدغه اول و آخر آن، تربیت درست فرزندان این کشور و باورمندی آنها باشد و سردر این دانشکده بنویسیم اگر کسی برای ساختن نسل فردا اعتقادی به تعلیم و تربیت اسلامی ندارد و خودش را وقف آن نمی کند، وارد این دانشکده نشود.   وی با بیان اینکه خوشبختانه در مدارس سما دانشگاه آزاد اسلامی این مسیر توسط دکتر نادی در حال طی شدن است، گفت: ایشان در این راه مصمم و مبسوط الید است. هیچ مانعی برای ایشان در پیاده سازی این امر وجود ندارد.   رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اهمیت مدارس سما گفت: در محاسبات مادی، معنوی و نگاه سازمانی و تفکر اجتماعی باید سما را به عنوان یک نظام یکپارچه تعلیم و تربیت دریابیم.   دکتر طهرانچی با بیان اینکه کشور ما در نظام تعلیم و تربیت از مربی محور به مدرسه محور تبدیل شده است، گفت: ما  در گذشته مدرسه هم داشتیم، اما مربی محور مدارس بود. اما در نظام جدید مربی و معلم تنها یک کنشگر سازمانی و کارمند اداری محسوب می شوند.   وی با تأکید بر اینکه ما در دانشگاه آزاد اسلامی در مدل دانشکدگان به دنبال شکست قالب و ساختارهای تحمیلی هستیم، افزود: ساختار شکنی در دانشگاه آزاد اسلامی برای رهایی از ساختارهای قاعده گذار که به ما اجازه تفکر نمی دهد، باید اجرا شود.   رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: طرح تأسیس15 دانشکده تعلیم و تربیت ارائه شده است که از این تعداد 9 دانشکده مصوب و 6 دانشکده دیگر به زودی مصوب می شود. در این دانشکده ها تنها تعلیم و تربیت صورت نمی گیرد، بلکه ظرایف تعلیم و تربیت بسیار حائز اهمیت است و به آنها توجه جدی می شود. در دانشکده های تعلیم و تربیت اسلامی باید راجع تک تک مسائل نظریه وجود داشته باشد و نظریه ها به گزاره تبدیل شده و اجرایی شود، تنها در این صورت است که می توانیم باورهای فرزندان این مرز و بوم را درست هدایت کنیم.

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.