تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : h133
حوزه : ۱۰ خبر اول, اخبار, برگزیده ترین ها, حوزه و فقاهت, گزارش, مشروح خبرها
شماره : 36695
تاریخ : ۱۵ بهمن, ۱۴۰۲ :: ۹:۳۲
گزارشی از ششمين نشست علوم انساني - اسلامي گروه اديان؛ ما معتقدیم خاستگاه مربوط به این حوزه علم ادیان غرب است و خاستگاهش مسیحیت است/ كتاب شارپ با عنوان "تاریخچه دین شناسی تطبیقی" در واقع علم الادیان است ششمین نشست علوم انسانی اسلامی با هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه ادیان و كلام و فلسفه دین در سالن اندیشه برگزار شد و حجت الاسلام و المسلمین دكتر مرتضی صانعی موضوع خود را با عنوان "رویكرد مطلوب مطالعه ادیان در راستای اسلامی سازی علوم انسانی" ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی به نقل از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، و حجت الاسلام و المسلمین دكتر مرتضی صانعی عضو هیئت علمی مؤسسه  گفت: یك مطالعات ادیان داریم و یك علم ادیان، مطالعات ادیان اصطلاحی است به قدمت عمر بشر  از زمانی كه دین شكل گرفت، كار مطالعات ادیان با رویكردهای مختلف بوده است و همچنان هم وجود داشته، دارد و خواهد داشت اما علم ادیان در قرن 19 به صورت یك اصطلاح و دانش بعنوان Science of religions. شكل گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین دكتر صانعی خاطرنشان ساخت: ما معتقدیم خاستگاه مربوط به این حوزه علم ادیان غرب است و خاستگاهش مسیحیت است كه رویكردی دارد كه از دل آن هم به نگرش و رویكرد و روشش ان قلت داشته باشند، در كتاب استرلینگ بحث فرا باشندگی كه مطرح می‌كند ناظر بر قبل رنسانس است كه در آن نگرش الهی و خدایی و رویكرد خدا محوری مباحث غرب دنبال می‌شده است، مواجهه مسیحیت باعلوم كامل نبود.

وی گفت: جهان غرب نگرش ماتریالیستی  با رویكرد انسان گرایانه و روش شهودی تجربی آمدند تولیدات مباحث علوم انسانی را ایجاد كردند؛ علم ادیان هم ناظر به همین نگرش و رویكرد و روش شكل گرفت ما شاهد علم الادیان هستیم البته به خاطر این ابهام از بین برود، بعضی از اساتید دانش تطبیقی ادیان، دین پژوهی تطبیقی، یا دین شناسی تطبیقی، اینها را بكار بردند كتاب شارپ با عنوان "تاریخچه دین شناسی تطبیقی" در واقع علم الادیان است.

 عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: وقتی علم ادیان شكل گرفت، غربی گفتند این علم جزء شاخه‌های علوم اجتماعی است. تلقی شان این بود كه مشمول قواعد علوم اجتماعی است، یك قاعده مهم علوم اجتماعی، بی طرف بودن است  لذا محققی كه كار مطالعات می‌كند باید این قاعده  را رعایت نماید به خاطر همین مسائل مرتبط با این علم هم مطابق این رویكرد و روش علوم اجتماعی تا امروز هم بین فلاسفه و هم اجتماعی‌ها و هم مردم شناسان توسعه داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین دكتر صانعی گفت: تاكید روی قید "تطبیقی" در رویكرد جدید به مطالعات ادیان، عمده بحث روی تطبیقی است دلیلش این است كه این  رویكرد بدنبال ادیان شرق رفتند و احساس كردند كه ادیان شرق یك میراث بشری است و نباید صرفا سراغ ادیان مدیرانه رفت از این رو رفتند سراغ مطالعات ادیان تطبقی. جناب مكس مولر ویراستار 50 ج از متون ادیان شرقی است؛  مشخصا سراغ متون مقدس ادیان رفت، اولین كرسی‌های علم الادیان در ژنو در سال 1873 در هلند، آلمان، بروكسل، تا الان كتاب‌هایی در حوزه علم الادیان نوشته شده است.

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.